معمای پارکینگ‌های در حال انفجار ایران خودرو

معمای پارکینگ‌های در حال انفجار ایران خودرو

فعالان بازار که خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، می‌گویند که جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هر وقت که خود می‌خواهند عرضه را به حداقل می‌رسانند و با این روش همواره بازار را برهم‌ریخته و قیمت‌ها را بالا می‌برند.

کد خبر : ۷۰۷۵۴
بازدید : ۶۵۲۲
معمای پارکینگ‌های در حال انفجار
انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پارکینگ ایران‌خودرو دیروز حسابی خبرساز شد. تصاویری که در نگاه نخست به نظر می‌رسد انبار احتکار خودروسازان است، اما مدیر روابط عمومی ایران‌خودرو به «شهروند» می‌گوید تصاویر منتشرشده مربوط به خودرو‌هایی است که نقص قطعه دارند و آماده ارایه به بازار نیستند.
مرتضی آقایی دراین‌باره می‌گوید: «درحال حاضر چیزی حدود بین ٦٠ تا ٧٠‌هزار خودروی ناقص در پارکینگ ایران‌خودرو وجود دارد که امکان عرضه آن در بازار وجود ندارد.» به گفته او عمده نقص این خودرو‌ها مربوط به قطعات الکترونیکی است و با دستور مدیرعامل ٢٠‌هزار تای آن‌ها تا امروز تکمیل شده و به‌زودی عرضه خواهند شد. این گفته‌ها، اما در شرایطی مطرح شده که مدیرکل تعزیرات تهران همین چند روز پیش اعلام کرده بود که ادعا‌ی دو شرکت خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیرواقعی است.
محمدعلی اسفنانی در ادامه گفته بود که طبق شکایت‌هایی که به ما رسیده است، برخی خودروسازان ازجمله دو خودروساز مهم کشور به تعهدات خود مبنی بر فروش فوری عمل نکرده‌اند و قطعا سازمان تعزیرات در این خصوص ورود می‌کند.

از آن سو رضا رحمانی، وزیر صنعت می‌گوید که حتی دو خودروی ملی پراید و سمند کاملا ملی نیستند و حداکثر حدود ٨٥‌درصد قطعات آن‌ها داخلی‌سازی شده است و این خودرو‌ها بیشتر از نظر قطعات الکترونیک وابستگی دارند و تامین این قطعات از خارج کشور دشوار است.

ایران‌خودرو روزانه چند دستگاه خودرو عرضه می‌کند؟
در حالی به گفته آقایی در برخی از روز‌ها تعداد خودرو‌های تحویلی ایران‌خودرو به ٣‌هزار دستگاه خودرو هم می‌رسد که گشتی در بازار نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در سال گذشته نسبت به خرید قطعی خودرو اقدام کرده‌اند، هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند.
فعالان بازار که خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، می‌گویند که جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هر وقت که خود می‌خواهند عرضه را به حداقل می‌رسانند و با این روش همواره بازار را برهم‌ریخته و قیمت‌ها را بالا می‌برند.

رویای خودکفایی خودرو‌های ملی
آن‌گونه که از گفته‌های این مقام مسئول در صنعت خودرو‌سازی بر می‌آید مشکل نقص قطعه تنها محدود به یک خودروی خاص نیست و تمامی محصولات این شرکت از سمند که خودروی ملی است تا گروه خانواده پژو با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته این نخستین بار نیست که مسئولان صنعتی اعتراف می‌کنند داخلی‌سازی برخی از خودرو‌ها در کشور هیچ وقت واقعیت نداشته است.

١٨١ زمین فوتبال فضای لازم برای پارک ٦٠‌هزار خودرو
برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند ۲۵ متوسط مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب ۶۰‌هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دست‌کم ۱۵۰ هکتار فضا برای پارک این تعداد خودرو نیاز است.
برای درک بهتر بزرگی این فضا جالب است بدانید مساحت یک زمین فوتبال براساس استاندارد‌های بین‌المللی (طول ١١٠ متر و عرض ٧٥ متر) چیزی حدود ٨٢٥٠ متر می‌شود و فضایی که برای پارک این تعداد خودرو نیاز است، معادل با ١٨١زمین فوتبال بین‌المللی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید