افت قیمت دلار و واکنش به آن

افت قیمت دلار و واکنش به آن

در واکنش به افت قیمتی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از سطح ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۷۰۸۱۹
بازدید : ۷۳۶۹
مثلث کاهشی در بازار ارز
در چهارمین روز هفته، دومین افت متوالی دلار به ثبت رسید و این ارز به محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد. دلار که روز دوشنبه ۲۱۰ تومان افت کرده بود، دیروز ۲۴۰تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت.
از لابه لای صحبت‌های معامله‌گران ارزی می‌توان ۳ متغیر کاهشی را شناسایی کرد که قیمت دلار را از حبس بازه‌ای سه روزه خارج کردند. اولین عامل مورد اشاره، ادامه افت نرخ حواله درهم بود و دومین عامل، افزایش احتمال آغاز به کار بازار متشکل ارزی از هفته آینده. سومین عامل نیز به زبان معامله‌گران «کمبود تومان» در بازار بود.

در واقع به باور آنها، بازار با کمبود تقاضا در ۲ روز اخیر مواجه بوده و در این فضا، عرضه بازارساز قیمت را کاهشی کرده است. در مجموع ۳ عامل یاد شده دست به دست هم دادند تا قیمت دلار از بازه ۱۳ هزار و ۴۵۰ تا ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومانی خارج شود که ۳ روز در آن گرفتار شده بود.
اکنون سوال مهم برای معامله‌گران بازار این است که آیا بازارساز قصد دارد یک بار دیگر زمینه ساز ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی شود یا به دنبال مدیریت نوسانات قیمت‌ها در ابتدای کانال ۱۳ هزار تومانی است. این سوال در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه تصور بیشترمعامله‌گران بازار آن بود که بازارساز به دنبال ثبات قیمت هاست تا فشار شدید برای کاهش‌های غیر منتظره قیمتی.
خروج دلار از حبس بازه‌ای کمی دید این دسته از بازیگران را تحت تاثیر قرار داده است، خصوصا آنکه دسته‌ای از کاهشی‌ها این موضوع را در بازار برجسته می‌کنند که ممکن است آغاز به کار بازار متشکل ارزی اثری، چون آغاز به کار سامانه نیما در سال گذشته بر بازار آزاد داشته باشد. با شروع به کار سامانه نیما، قیمت دلار با کاهش هیجانی در مقطعی به زیر ۱۰ هزار تومان رفت، هر چند که در ادامه افزایشی شد.

حرکت همسوی سکه با دلار
مطابق با روز‌های قبل، سکه تمام بهار آزادی دیروز نیز هم مسیر با دلار حرکت کرد. در واکنش به افت قیمتی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از سطح ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.
همسویی سکه با دلار از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر بهای اونس در بازار‌های جهانی رویه افزایشی داشت و توانسته بود به محدوده هزار و ۳۴۰ دلار بازگردد. با این حال، معامله‌گران طلا و سکه بازار داخلی توجه چندانی به این رشد نشان ندادند و در راستای مسیر حرکتی دلار به کار خود ادامه دادند. حتی عنوان شده است که پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های پایین تری در بازار دلار و به تبع بازار سکه به ثبت رسید.

افت پله پله دلار
دیروز دلار از همان ابتدای روز با کاهش قیمت مواجه شد و در ادامه روز پله پله به سطوح پایین‌تر رفت. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دیروز دلار معاملات خود را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز کرد که ۴۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. در ادامه روز قیمت ابتدا به محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی رفت و در اواخر روز وارد محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی شد.
تحلیلگران فنی باور داشتند، شکست سطح حمایتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی به معنای ورود دلار به جاده نزولی جدیدی خواهد بود که می‌تواند قیمت را تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان پایین ببرد. همچنین آن‌ها عنوان می‌کردند، قیمت تا از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عبور نکند، ورود دلار به دامنه افزایشی منتفی خواهد بود. در چنین شرایطی، وضعیت بازار بیش از هر زمان دیگری برای معامله‌گران مبهم شده است.
از یک سو، نیرو‌های افزایشی با تاکید بر برخی اخبار سیاسی سعی می‌کنند این فضا را برجسته کنند که تنش‌ها در حال افزایش است و در نتیجه خرید‌های افزایشی به نفع بازیگران خواهد بود. دیروز این گروه، در ابتدا سعی می‌کردند، خبر یک منبع نه چندان معتبر خارجی را برجسته کنند که آمریکا برای انجام یک حمله تاکتیکی در ایران برنامه‌ریزی می‌کند. پس از اینکه بازار این خبر را چندان جدی نگرفت، آن‌ها بیشتر بر این موضوع تاکید می‌کردند که افت قیمتی دلار در دو روز اخیر بیشتر یک اصلاح قیمتی است و طی روز‌های آتی به جاده افزایشی بازخواهد گشت.
یکی از بازیگران باتجربه بازار در تحلیل رفتار افزایشی‌ها عنوان می‌کرد، آن‌ها ارز‌های زیادی را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و افت قیمتی دلار در هفته‌های اخیر موجب شده است که با ضرر سنگینی مواجه شوند. دراین میان، عده‌ای دیگر از فعالان باور داشتند یک بار دیگر نوسان‌گیران قیمت دلار را تا محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی پایین خواهند برد و پس از آن با افزایش خرید‌ها قیمت را بالا خواهند کشید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید