اولین منطقه بی‌زمان جهان؛ مردم جزیره‌ای در نروژ از ظلم ساعت می‌رهند

اولین منطقه بی‌زمان جهان؛ مردم جزیره‌ای در نروژ از ظلم ساعت می‌رهند

مردم در سراسر جهان دچار استرس و افسردگی هستند. در بسیاری موارد این احساس به گرفتار شدن در تلۀ ساعت مرتبط است. ما می‌خواهیم یک منطقۀ بی‌زمان باشیم تا هر کسی بتواند بیشترین بهره را از زندگی‌اش ببرد.. هدف ما این است که بیشترین میزان انعطاف‌پذیری را نشان دهیم، یعنی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته، می‌توان زندگی کرد.

کد خبر : ۷۰۹۳۵
بازدید : ۱۱۷۶۸
سرزمین خورشید نیمه‌شب خواستار بی‌زمانی شد
فرادید | ساکنان جزیره‌ای در نروژ امیدوارند بتوانند خود را از آنچه ظلم ساعت می‌دانند، رهایی ببخشند و تبدیل به نخستین منطقۀ بی‌زمان در جهان شوند.

این جزیره به نام «سامروی» با ۳۵۰ ساکن به سرزمین خورشید نیمه‌شب معروف است.

رهبر جنبشی که خواستار بی زمان شدن زندگی در این جزیره است، درباره علت تصمیم ساکنان می‌گوید: «مردم در سراسر جهان دچار استرس و افسردگی هستند. در بسیاری موارد این احساس به گرفتار شدن در تلۀ ساعت مرتبط است.
ما می‌خواهیم یک منطقۀ بی‌زمان باشیم تا هر کسی بتواند بیشترین بهره را از زندگی‌اش ببرد.. هدف ما این است که بیشترین میزان انعطاف‌پذیری را نشان دهیم، یعنی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته، می‌توان زندگی کرد. اگر بخواهید می‌توانید ساعت ۴ صبح برخیزید و چمن‌های خانه‌تان را کوتاه کنید.»

ساکنان این جزیره که منبع اصلی درآمدشان ماهیگیری و گردشگری است، خواستار لغو ساعت‌های رسمی آغاز به کار شدند و می‌خواهند مردم اجازه داشته باشند «هر کاری که تمایل دارند را در هر زمانی که می‌خواهند، انجام دهند - البته بچه‌ها همچنان باید به مدرسه بروند.»

جزیره سامروی از ماه نوامبر تا ژانویه در تاریکی به سر می‌برد، اما از ۱۸ مه تا ۲۶ جولای خورشید هرگز غروب نمی‌کند.

اعضای جنبشی که خواستار بی‌زمانی در این جزیره هستند، می‌گویند از انجا که در طی این مدت همیشه نور خورشید وجود دارد، ما می‌توانیم در هر ساعتی، هر فعالیتی را که می‌خواهیم انجام دهیم. به‌طور مثال می‌توانیم با دوستانمان ساعت ۲ صبح برای خوردن قهوه به کافی‌شاپ برویم.

مسئولان بخش گردشگری نروژ این ایده را برای جذب گردشگر بیشتر در طی تابستان مفید می‌دانند، اما یکی از استادان فلسفه در نروژ این ایده را بنا به دلیل دیگری تحسین می‌کند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: «بی زمانی مفهومی بسیار جذاب است. جوامع در دو قرن اخیر است که با ساعت به شکلی خاص به نظم درآمده‌اند. تا قبل از آن، شما تا هر زمانی که لازم بود کار می‌کردید، هر زمانی که گرسنه بودید، غذا می‌خوردید، و هر زمانی که احساس خستگی می‌کردید، می‌خوابیدید. در جامعه مدرن، از زمانی که از خواب برمی‌خیزیم، همه فعالیت‌هایمان با ساعت کنترل می‌شود.»

گردشگران از این ایده حمایت کرده‌اند و حتی برخی از هم‌اکنون ساعت‌های خود را کنار گذاشته‌اند.

اما همه ساکنان مطمئن نیستند که این ایده، ایده خوبی باشد.

یکی از ساکنان که مسئول پذیرش هتل است، می‌گوید: «می توانم مشکلاتی را که از بی‌زمانی در این حرفه ایجاد می‌کند، از هم اکنون پیش‌بینی کنم. ساعت‌های باز و بسته شدن رستوران‌ها مختل می‌شود و زمان ورود و خروج مهمان‌های هتل با مشکل مواجه می‌شود.»

منبع: گاردین
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید