تصاویر/ سربازان خندان آمریکایی و روس در پایان دوران وحشت

تصاویر/ سربازان خندان آمریکایی و روس در پایان دوران وحشت

عکاسِ سوئدی، جولیوس یاسکلانینگ، ساعت‌ها وقت صرف کرده تا این عکس‌ها را جمع‌آوری و بازسازی کند و تصاویر جبهه‌های نبرد را که فقط به صورت سیاه و سفید در دسترس بودند، به عکس‌هایی رنگی تبدیل کند.

کد خبر : ۷۱۰۶۹
بازدید : ۳۸۰۹۷
فرادید | فقط چند سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، جنگ سرد آغاز شد و از آن زمان تا کنون رابطۀ روسیه و آمریکا تنش‌آلود است. اما عکس‌های رنگی شدۀ به جا مانده از سال ۱۹۴۵ سربازان خندان آمریکایی و روس را در جشن پیروزی در کنار هم نشان می‌دهند. عکس‌ها با هدف احیای دوران نبرد جمع‌آوری و رنگی شده‌اند.

عکاسِ سوئدی، جولیوس یاسکلانینگ، ساعت‌ها وقت صرف کرده تا این عکس‌ها را جمع‌آوری و بازسازی کند و تصاویر جبهه‌های نبرد را که فقط به صورت سیاه و سفید در دسترس بودند، به عکس‌هایی رنگی تبدیل کند. اکنون، او مجموعۀ تحسین‌برانگیزی از عکس‌های دوران جنگ دارد که تاریخ را به زندگی مدرن پیوند می‌زنند.

برخی عکس‌ها یاد‌آوری غم‌انگیز وحشت دوران جنگ هستند؛ یکی از عکس‌ها مردی را در یک اردوگاه نشان می‌دهد که فقط پوست و استخوان از آن مانده است؛ دیگری کودکانی را نشان می‌دهد که مشغول آماده کردن تفنگ در لنینگراد هستند.

یاسکلانینگِ ۲۰ ساله می‌گوید، رنگی کردن عکس‌ها به او امکان داده تا فاصلۀ خودش را با تاریخ کمتر کند.

بعضی از این عکس‌ها را با هم مرور می‌کنیم:
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سربازان آمریکا و شوروی در گریبو، آلمان، در پایان جنگ جهانی دوم، ۱۹۴۵. یکی دیگر از دیدار‌های تحسین‌شدۀ سربازان دو کشور در ۲۵ آوریل، ۱۹۴۵ به وقوع پیوست. این روز که به روز «البه» معروف است - دو گروه در کنار رودخانۀ البه با هم ملاقات کردند - قدم مهمی در راستای خاتمه بخشیدن به جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. نیرو‌های شوروی از شرق، و آمریکایی‌ها از غرب در حال پیشروی بودند؛ و توانستند آلمان را به دو قسمت تقسیم کنند.
یاسکلانینگ در مورد فرایند رنگی کردن این عکس‌ها می‌گوید: «قبل از آنکه به این عکس‌ها رنگ اضافه کنم، تا توانستم تحقیق کردم، مانند اینکه یونیفرم‌های افراد چه رنگی بودند یا چه رنگ‌هایی در این مناطق مرسوم بود. رنگی کردن عکس‌ها، بیشترین زمان را از من گرفت.»
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

دو دختر در سال ۱۹۴۲ در منطقۀ محاصره شدۀ لنینگراد مشغول مونتاژ اسلحه هستند. این محاصره یکی از طولانی‌ترین محاصره‌های نظامی بود که توسط نیرو‌های متحدین انجام شد. در ۹‌ام سپتامبر سال ۱۹۴۱ وقتی که آخرین جاده به شهر قطع شد، محاصره آغاز شد. این محاصره بعد از ۸۷۲ روز در ۲۷ ژانویۀ ۱۹۴۴ برداشته شد. این محاصره یکی از طولانی‌ترین و مخرب‌ترین محاصره‌های تاریخ بود و بیشترین تعداد قربانی را داشت. بیش از ۴۱۴۰۰۰ کودک از محاصره رها شدند.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

یک داوطلب آلمانی در سال ۱۹۴۳ با شیشه نوشیدنی خود در «کِرسک» روسیه. اگرچه زمان دقیق ثبت عکس مشخص نیست، نبرد کرسک بین نیرو‌های آلمانی و شوروی در جبهۀ شرقی در نزدیکی کرسک مابین جولای و آگوست سال ۱۹۴۳ رخ داد. این نبرد از این لحاظ مهم بود که برای نخستین بار در جنگ جهانی دوم تهاجم استراتژیک آلمانی‌ها پیش از شکست خوردن از دشمن، متوقف شد.
یاسکلانینگ می‌گوید: «پیش از این، رخداد‌هایی مثل جنگ جهانی دوم را در مقیاسی بزرگ دیده بودم؛ اما صد‌ها ساعت کار کردن با صد‌ها عکس چشم‌اندازی انفرادی نسبت به جنگ به من داد.»
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

مردی بعد از آزادی از اردوگاه «ایبنسی» در اتریش، ۸ مه، ۱۹۴۵. این اردوگاه را نیرو‌های اس اس در سال ۱۹۴۳ تاسیس کرند تا بتوانند تونل‌هایی را برای انبار کردن تسلیحات در نزدیکی شهر ایبنسی ایجاد کنند.
در این اردوگاه ۲۷۲۷۸ زندانی از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ زندانی بودند. بین ۸۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ زندانی در این اردوگاه جان باختند؛ اغلب از گرسنگی.

زندانیان سیاسی بیشترین تعداد زندانیان را تشکیل می‌دادند و از تمام کشور‌های جهان در این اردوگاه آدم وجود داد.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

افسر نیروی هوایی «کلمنس گراف» در میدان نبرد. او در ۳۰‌آگوست ۱۹۴۴ در یک سانحۀ هوایی در سوفیا، بلغارستان، کشته شد. او افسر نیروی هوای آلمان بود که در زمان حمله متحدین به یوگوسلاوی فرماندهی نیروی هوایی را بر عهده داشت. او می‌خواست در جلسه ژنرال‌ها شرکت کند که هواپیمایش به دلایل ناشناخته سقوط کرد و او کشته شد.

یاسکلانینگ می‌گوید: «همواره دوست دارم دربارۀ زندگی کسی که عکس‌هایش را رنگی می‌کنم بدانم. بعضی وقت‌ها آن‌ها حلقه به دست دارند که نشان می‌دهد همسر داشته‌اند؛ و با خودم فکر می‌کنم آیا توانستند نزد همسر و فرزندانشان برگردند یا آن‌ها بیوه شدند؟ به این شکل آن‌ها بیشتر به من نزدیک می‌شوند.»
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سربازان آلمانی در حال عبور از یک روستای در حال سوختن واقع در جبهۀ شرقی. جبهۀ شرقی محل درگیری نیرو‌های محور و فنلاند در مقابل اتحاد جماهیر شوروی، لهستان، و سایر هم‌پیمانانشان بود.
جبهۀ شرقی شامل اروپای مرکزی، اروپای شرقی، شمال‌شرق اروپا (بالتیک)، و جنوب‌شرق اروپا (بالکان) بود که از ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ مه ۱۹۴۵ آتش جنگ در آن برپا بود.

نبر‌هایی که در جبهۀ شرقی رخ می‌داد به لحاظ میزان خشونت بی‌سابقه بود. از ۷۰ تا ۸۰ میلیون مرگی که در طی جنگ‌جهانی دوم رخ داد، در حدود ۳۰ میلیون مربوط به کشته‌شدگان جبهۀ شرقی است.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

نیرو‌های پیروز شوروی روی یک پناهگاه کرم خاکی در لهستان ایستاده‌اند. پناهگاه‌های کرم خاکی استحکامات زیرزمینی گسترده‌ای بودند که در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۴۰ در شهر «مِسِریتز» در نزدیک مرز لهستان ساختند.

این سیستم زیرزمینی از ۵۰ خانۀ سیمانی و مسلح، بیشتر از ۲۰ مایل طول زیرزمینی، ۱۷ ایستگاه ریل قطار زیرزمینی، یک سیستم سد، کانال‌های آب و پل‌های معلق تشکیل شده بود.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

مکانیک‌های آلمانی در فرودگاه ایمولا، فنلاند ۲ جولای، ۱۹۴۴. پیش و در طول جنگ جهانی دوم، این فرودگاه به عنوان پایگاهی برای نیرو‌های هوایی فنلاند استفاده می‌شد. در طی جنگ جهانی دوم، رهبر آلمان، آدولف هیتلر، از این فرودگاه بازدید کرد. فنلاند در جنگ با شوروی به ارتش آلمان پیوست. غذا، سوخت و تسلیحات از آلمان به فنلاند منتقل می‌شدند.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سروان یوری بِلاو و ستوان نیکولای سرگئیویچ داویدِنکو در الیزه، پاریس، ۱۹۴۳. آن‌ها مسئول سازماندهی کنفرانس‌هایی برای حامیان جنبش آزادسازی روسیه و ارتش آزادی‌بخش روسیه در مناطق اشغالی اروپا بودند. این کنفرانس‌ها در تمام اروپای اشغالی و بدون اجازه از ارتش آلمان نازی برگزاری می‌شد که به همین علت این ارتش تمایل داشت که این کنفرانس‌ها را لغو کند. بلاو یک مهاجر روس بود که پیش از جنگ در پاریس زندگی می‌کرد و راننده تاکسی بود. داویدنکو نیز افسر سابق ارتش سرخ بود.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

گروهبان جورج ای. کافمن از واحد نهم ارتش امریکا «نشان آدولف هیتلر» را با نشان «بلوار روزولت» در کرفلد، آلمان تعویض می‌کند. ۹ مارس، ۱۹۴۵. شهر کرفلد در جنگ جهانی دوم آسیب زیادی دید.
در ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۳ بریتانیا بخش‌های زیادی از شرق شهر را بمباران کرد و طوفان آتش بسیاری مرکز شهر را درنوردید. روز ۳ مارس، ۱۹۴۵ سربازان آمریکا وارد کرفلد شدند.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

۵ افسر نیروی هوایی جایی در شمال آفریقا در سال ۱۹۴۱.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

اعضای دسته مستقل لهستان در سال ۱۹۴۰ در مالسترویت در فرانسه قسم می‌خورند. دسته مستقل لهستان، واحدی از ارتش لهستان بود که در سال ۱۹۳۹ و بعد از سقوط لهستان در فرانسه تشکیل شد. این ارتش ۵۰۰۰ نیروی آموزش دیده داشت. بعد از شروع دشمنی‌ها در جبهه غربی، این واحد به فرانسه عقب‌نشینی کرد. بعد از متلاشی شدن این واحد، برخی از سربازان به بریتانیا و مصر رفتند و عده‌ای به مقاومت فرانسه پیوستند.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

یک تانک آلمانی در سال ۱۹۴۲. آلمان تانک‌های متنوعی در طی جنگ طراحی کرد. در میدان‌های جنگ جنوبی در شوروی، آلمانی‌ها توانستند ۶۲۵۰۰۰ نفر ار اعضای ارتش سرخ را بین جولای و آگوست ۱۹۴۲ زندانی کنند. در اواخر سال ۱۹۴۲، آلمان بیش از نیمی از بخش اروپایی روسیه شامل ۴۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی و نزدیک به ۲۵۰۰۰۰۰ کیلومتر‌مربع از قلمرو آن را به اشغال درآورد.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

گروهی از سربازان آلمانی به هم‌رزم خود ادای احترام می‌کنند. مشخص نیست که این عکس کی و کجا ثبت شده است. در حدود ۵.۵۳ میلیون سرباز آلمانی در جنگ جهانی دوم کشته شدند و چیزی ما‌بین ۶.۶ تا ۸.۸ میلیون غیرنظامی در آلمان جان باختند.

یاسکلانینگ می‌گوید، پروژه او کمک کرده تا آدم‌های زیادی را در سراسر جهان بشناسد.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سه تن از دریافت‌کنندگان مدال «برای دفاع از لینینگراد» در سال ۱۹۴۳ در این شهر روسی تقدیر شدند.

محاصره لنینگراد یکی از بدترین محاصره‌های تاریخ بود و برای آزادسازی آن جوایز زیادی اهدا شد. تا دسامبر ۱۹۴۲، در حدود ۲۱۰۵ آدمخوار در این شهر دستگیر شدند. آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شدند: دسته‌ای که اجساد را می‌خوردند و دسته‌ای که آدم‌های زنده را می‌خوردند.
دستۀ دوم کشته می‌شدند و دستۀ اول زندانی. اما با توجه به اینکه محاصره لنینگراد ۸۷۲ روز طول کشید و گرسنگی در بالاترین میزان خود بود، آدمخواری بسیار کم گزارش شده است.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

یک سرباز لهستانی به همراه میمونش در عرشه کشتی در سفری از اسکندریه، در مصر، به تبروک، در لیبی در ۲۷ آگوست، ۱۹۴۱.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

گروهی از سربازان آلمانی در سال ۱۹۴۰ یکی از هم‌رزمان خود را اذیت می‌کنند. مشخص نیست این عکس کجا گرفته شده است. در سال ۱۹۴۰، هیتلر به نروژ، دانمارک، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، و سپس فرانسه حمله کرد. او با «حمله برق‌آسا» نیرو‌های مخالف را در هم کوبید.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سرابازان آلمانی به همراه یک زندانی فرانسوی، در ژوئن ۱۹۴۰ در فرانسه. نبرد فرانسه، که به سقوط فرانسه هم معروف است، حمله آلمان به فرانسه بود. در ۶ هفته، از ۱۰ مه ۱۹۴۰، نیرو‌های آلمان نیرو‌های متفقین را با اشغال فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، و هلند در‌هم کوبیدند. فرانسه تا سال ۱۹۴۴ و نبرد نرماندی در اشغال آلمان بود.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

اعضای مقاومت دانمارک در نبرد آزادسازی دانمارک در سال ۱۹۴۵. در آغاز جنگ جهانی دوم، دانمارک خود را بی‌طرف اعلام کرد. تصمیم اشغال دانمارک در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۳۹ در برلین اتخاذ شد. ۳۰۰۰ دانمارکی در نتیجۀ حملات مستقیم، حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی داوطلب دانمارکی در جبهۀ شرقی و ۱۰۷۲ دریانورد بازرگان در جنگ کشته شدند.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

گروهبان ارشد نینا شِرشنِوا در سال ۱۹۴۲. او در جنگ کریمه و کرچ ۲۵ زخم برداشت. جنگ شبه‌جزیره کرچ یکی از نبرد‌های جنگ جهانی دوم بین آلمان و رومانی و نیرو‌های کریمه در شوروی بود در بخش‌های شرقی شبه‌جزیره کریمه بود.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

یک نیروی داوطلب ارتش اس اس اهل استونی به نام کالجو یاکوبسو، با سگش. ۴ دسامبر سال ۱۹۴۴. آلمانی در جولای ۱۹۴۱ به استونی رسید. مردم استونی، آلمان را نجات‌بخش خود از شوروی می‌دانستند. اما خیلی زود متوجه شدند که آلمان خودش یک اشغالگر دیگر است.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

بعد از آنکه فنلاند خواستۀ شوروی را رد کرد، اتحاد شوروی در ۳۰ نوامبر سال ۱۹۳۹ به این کشور حمله کرد. این جنگ «جنگ زمستان» نام گرفت و یکی از درگیری‌های تلخی بود که به معاهدۀ ۱۹۴۰ انجامید. طی این معاهده فنلاند استقلال خود را حفظ می‌کرد، اما بخش‌های شرقی «کِرالیا» را از دست می‌داد.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

دو سرباز هلندی در حال نبرد در جنگ «گرببرگ» در مه ۱۹۴۰. این جنگ حملۀ آلمان به هلند در ۱۰ مه سال ۱۹۴۰ بود.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

یک عضو ارتش در مقابل یک بمب‌افکن بی-۲۴ در سال ۱۹۴۴. بمب‌افکن آمریکایی بی-۲۴ در جنگ جهانی دوم به صورت گسترده استفاده شد.

تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

مردان اس اس آلمان در شوروی در سال ۱۹۴۲.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

قبر یک سرباز نیروی دریایی بریتانیا که در جنگ آرنهایم در سپتامبر سال ۱۹۴۴ کشته و توسط همرزمانش دفن شد. نبرد آرنهایم یکی از بزرگترین نبرد‌های جنگ جهانی دوم بود که در شهر هلندی آرنهایم رخ داد.
تصاویر/ وقتی آمریکا و روسیه رفیق بودند

سربازان آمریکایی در حال استراحت و سیگار کشیدن.

منبع: دیلی‌میل
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
  • _____. ارسالی در

    خوب بود. برای شما و دیگر دوستانت آرزوی صحت و سلامتی دارم. آگه بیشتر بنویسی مچکر میشم.روز خوش خوب بود.چون من اون زمان وجود نداشته ام، و چیزی در این مورد نمیدونم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید