ستاره مناظره دموکرات‌ها چه کسی بود؟

ستاره مناظره دموکرات‌ها چه کسی بود؟

کامالا هریس به‌عنوان یک عوض‌کننده بازی در انتخابات ظاهر شده است. کامالا هریس به‌دلیل احتیاط بیش از حد برای مدت طولانی تحت فشار بوده، اما حضور او در مناظره میامی چیز دیگری بود. او مناظره را از آن خود کرده بود و به‌طور مستقیم، تک‌تک نامزد‌های دموکرات را به چالش می‌کشید.

کد خبر : ۷۱۰۷۳
بازدید : ۸۶۶۷
ستاره مناظره دموکرات‌ها
مناظره‌های درون گروهی دموکرات‌ها دومین دور خود را برگزار کرد. هنوز زود است که در مورد بازنده‌ها و برندگان نهایی اظهارنظر کرد، چراکه راه طولانی برای انتخاب نامزد نهایی باقی مانده است، اما در زمینه برنده مناظرات بین کارشناسان اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی کارشناسان می‌گویند که الیزابت وارن بهتر از باقی نامزد‌ها ظاهر شد، اما برخی دیگر کامالا هریس را هماوردی قابل‌توجه برای باقی راه می‌دانند. فعلا روند مناظرات نشان می‌دهد که دو زن دست برتر را نسبت به سایر نامزد‌ها داشته‌اند.
آ‌ن‌گونه که مناظره‌های اول نشان می‌دهد، نامزد‌های دموکرات بیشتر روی کوبیدن جو بایدن، پیشتاز این حزب در نظرسنجی‌ها متمرکز بوده و در رده بعدی نیز حملات معطوف به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است.

در مناظره‌ای که در میامی برگزار شد، این‌بار هم یک زن به‌عنوان برنده این مناظره انتخاب شد: کامالا هریس. کریس چیزیلا سردبیر سی‌ان‌ان در توییتی که پس از برگزاری مناظره منتشر کرد گفت که بی‌شک کامالا هریس پیروز انتخابات بوده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: در مراحل اولیه مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری، کامالا هریس را باید در اوج دید. او قدرتمند در لحظه لحظه مناظره حضور پیدا کرد و الهام‌بخش طرفداران خود شده است. کامالا هریس در نخستین مناظره ریاست‌جمهوری به‌عنوان سناتور پرچمدار کالیفرنیا که قصد دارد خود را به‌عنوان نخستین نامزد زن سیاه‌پوست به کاخ سفید برساند، توانست قدرتمندانه در مناظره ظاهر شود و الهام‌بخش میلیون‌ها نفری باشد که پای تلویزیون‌ها میخکوب نشسته و تماشاگر این مناظره بوده‌اند. او در مناظره‌ها توانسته است که راه خود را از دیگران متمایز کند.
ایمی آلیسون، موسس سازمان مشاوره به زنان رنگین‌پوست در انتخابات نامزد ریاست‌جمهوری به نیویورک‌تایمز گفت: کامالا هریس به‌عنوان یک عوض‌کننده بازی در انتخابات ظاهر شده است. کامالا هریس به‌دلیل احتیاط بیش از حد برای مدت طولانی تحت فشار بوده، اما حضور او در مناظره میامی چیز دیگری بود. او مناظره را از آن خود کرده بود و به‌طور مستقیم، تک‌تک نامزد‌های دموکرات را به چالش می‌کشید.
به‌عنوان مثال او به جو بایدن که مخالف اختلاط (نژادی) مدارس از طریق سرویس‌های اتوبوس بود حمله کرد و با آزاردهنده خواندن آن اظهارات در عین حال به جو بایدن گفت که من معتقد نیستم که تو نژادپرست هستی. کامالا هریس که تاکنون نسبت به بیوگرافی خود در کارزار انتخاباتی بی‌تفاوت بود، از نوجوانی خود می‌گوید که در آن زمان درگیر برنامه مختلط‌سازی مدارس کودکان در کالیفرنیا بوده است و حالا در کارزار انتخاباتی‌اش تی‌شرت‌هایی می‌فروشند که عکسی از دوران کودکی روی آن نقش بسته که در آن نوشته شده است: «این دختر کوچک منم.»
یکی از دستیاران هریس می‌گوید که کارزار انتخاباتی سناتور کالیفرنیا، ۴۸ ساعت بی‌سابقه را پس از برگزاری مناظره میامی تجربه کرده و کمک‌های مالی به این کارزار افزایش قابل‌توجهی داشته است. روز جمعه هم کامالا هریس به برخی از رقبای دموکرات خود در سال ۲۰۲۰ پیوست و از مرکز نگهداری مهاجران دیدن کرد تا این گروه از دموکرات‌ها اتحاد خود را در برابر طرح‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا نشان دهند.
اما مناظره‌های دموکرات‌ها نشان داده است که کامالا هریس سعی می‌کند فاصله خود را از رقبایش حفظ کند و تمایلی به برقراری ارتباط با آن‌ها ندارد.

آلیسون می‌گوید: «سخنان وی نشان‌نگر دانش نفسگیرش از اهمیت قدرت زنان رنگین پوست است که برای مدت‌های طولانی از حقوق اولیه بی‌بهره بوده‌اند و او دست کسانی را که با جبهه رقیب در مسائل نژادی همدست بوده رو کرده است.» به گفته آلیسون، کامالا هریس توجه مردم را به زخم‌های شخصی و تراژدی سیاسی‌اش از نژادپرستی جلب کرد. آلیسون تصریح می‌کند که این پیغامی صریح برای هر آمریکایی است که گوش شنوا دارد.
لحظه‌لحظه بحث‌هایی که کامالا هریس مطرح کرد همان قول‌هایی بود که وی در اولین کارزار انتخاباتی‌اش در اوکلند کالیفرنیا در حضور ۲۰ هزار نفر از طرفدارانش ابراز کرده بود. درحالی‌که وی از ابتدای ورود خود در انتخابات در نظرسنجی‌ها همچنان از محبوبیت تک رقمی در سطح ملی برخوردار است، اما برای غلبه بر این موقعیت ساختار مناظراتش را روی تقابل با جو بایدن بنا کرده است.
او قصد دارد به این طریق آرای سیاه‌پوست‌های میانه‌رو و همچنین سیاه‌پوست‌های مسن را به سبد آرای خود اضافه کند. در توقفگاه‌های چند وقت اخیر کامالا هریس به منظور برگزاری کارزار انتخاباتی، به‌ویژه در دیترویت و کارولینای جنوبی او به ترامپ و کسانی که همچون او عملگرایانه می‌اندیشند تاخت و دایره حملات او از بایدن آغاز و به نامزد‌های پیشرو این حزب از جمله برنی سندرز و الیزابت وارن ختم شد.
این درحالی است که در آغاز وی در زمره نامزد‌های پیشرو دانسته می‌شد، اما کامالا هریس به‌دنبال جدایی از سایر نامزد‌ها است. تغییرات کامالا هریس و جدایی‌اش از گروه چپ‌های پیشرو در حزب دموکرات از ماه مه آغاز شد، زیرا وی بر سر چند موضوع با گروه‌های پیشرو اختلاف عقیده داشته است. او در چند مبحث لیبرالی با گروه‌های پیشرو به مشکل خورده و موقعیت لیبرالی‌اش تقویت شده است.
با این‌حال وی همچون برنی سندرز موافق حذف بیمه‌های خصوصی تحت عنوان «بیمه همگانی» است. این تغییرات موجب شگفتی برخی شده است، چراکه بر این باورند که وی به رای پیشرو‌ها در داخل حزب نیازمند است و آن‌ها به کسی رای خواهند داد که کل مانیفست پیشرو‌ها را باور داشته باشد. منتقدان کامالا هریس همچنین به قدرت سازماندهی وی در آیووا و نیوهمپشایر به‌عنوان دو ایالت کلیدی برای رای‌دهی شک و شبهه وارد می‌کنند.
براساس آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته که در سایت «Realclearpolitics» آمده است آرای ملی جو بایدن ۳۲ درصد است و پس از وی برنی سندرز با ۹/ ۱۶ درصد دوم است. وارن و هریس با آرای ۸/ ۱۲ و ۷ درصد در رده‌های سوم و چهارم ایستاده‌اند. در آیووا و نیوهمپشایر هم آرای هریس هنوز تک‌رقمی است. در آیووا بایدن با ۲۵ و برنی سندرز با ۳/ ۱۸ درصد به ترتیب مقام‌های اول و دوم را دارند.
در نیوهمپشایر هم این دو با ۷/ ۲۹ و ۷/ ۱۶ درصد همین مقام را دارند. کامالا هریس با ۱۰ درصد در آیووا محبوبیت دارد و این مقدار در نیوهمپشایر به ۳/ ۶ درصد می‌رسد. هریس در آیووا با این مقدار رای چهارم و در نیوهمپشایر در رده پنجم ایستاده است.
هر چند در نظرسنجی‌ها بایدن از فاصله مطمئنی برخوردار است، اما وی پس از مناظره میامی سعی دارد تا میزان خسارتی را که به وی وارد شده است، کنترل یا کمتر کند. به گزارش رویترز، در مناظره میامی، کامالا هریس و برخی دیگر از نامزد‌ها به جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری باراک اوباما حمله کردند و به چهره وی آسیب قابل‌توجهی وارد شده است.
در برابر حملاتی که از سوی هریس وارد شد، بایدن روز جمعه از خود دفاع کرد و گفت که در طول عمر خود به حقوق شهروندی پایبند بوده است. او این سخنان را در برابر اتهام هریس ابراز کرد که به گفته هریس وی همصدا با جریان رقیب از جریان‌های نژادپرستی در دهه ۷۰ حمایت کرده است. با این حال موضع دفاعی و گاه لرزان بایدن می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات وارد کند.
او از ماه آوریل که وارد انتخابات شده، توانسته است در نظرسنجی‌ها با اختلاف پیشتاز باشد. او حالا به منظور ترمیم چهره خود روز جمعه به گفتگو با جسی جکسون از رادیوی «Rainbow/ PUSH» پرداخت که یک ایستگاه طرفدار مسائل گروه نژادی آفریقایی-آمریکایی است.
بایدن می‌گوید که یک دهه از عمر خود را در کنار باراک اوباما صرف مسائل برابری و عدالت نژادی کرده است. در این ارتباط بایدن گفته است: «ما همه خوب می‌دانیم که ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در یک مناظره نمی‌تواند به تلاش‌های فردی که در راستای عدالت و حقوق شهروندی گام برداشته است، لطمه‌ای وارد کند.» بایدن از سوی جسی جکسون به‌عنوان فردی که برای مدت طولانی تلاش کرده است تا مسائل شهروندی را حل کند، معرفی می‌شود.
این درحالی است که در حین معرفی بایدن، وی به میان حرف‌های جکسون پرید و گفت: «من و تو می‌دانیم که من از ته قلبم برای پیشبرد حقوق برابری جنگیده‌ام.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید