زنان با اندام گلابی-شکل در مقابل بیماری‌های قلبی مصونند

زنان با اندام گلابی-شکل در مقابل بیماری‌های قلبی مصونند

«در این پژوهش مشارکت‌کنندگان ما زنانی با وزن سالم بودند؛ بنابراین پیام این پژوهش بسیار مهم است: حتی در زنانی که در وزن سالم هستند؛ سیب یا گلابی شکل بودن اندام بسیار مهم است.»

کد خبر : ۷۱۱۲۱
بازدید : ۱۶۹۳۲
زنان با اندام گلابی-شکل در مقابل بیماری‌های قلبی مصونند
فرادید | یک پژوهش نشان می‌دهد، اگر میزان تراکم چربی در ران‌ها را با تراکم آن در ناحیۀ شکم در زنان یائسه مقایسه کنیم، زنانی که در ناحیۀ پا چربی بیشتری دارند، در مقابل بیماری‌های قلبی مصون‌ترند.

پژوهش مجلۀ اروپایی قلب نشان داد زنانی که در وزن سالم هستند؛ اما چربی بیشتری در ناحیۀ شکم و چربی کمتری در نواحی ران و باسن دارند، بیشتر در معرض سکته یا بیماری‌های قلبی هستند.

دانشمندان می‌گویند زنانی که اندام «سیب شکل» دارند باید تلاش کنند با کم کردن چربی شکمی به اندام «گلابی شکل» تغییر کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا دانشمندان دریابند چه ارتباطی بین شکل اندام و بیماری‌های قلبی وجود دارد.

برای انجام این پژوهش ۲۶۰۰ زن با وزنی سالم و تودۀ بدنی بین ۱۸ تا ۲۵ طی ۱۸ سال مورد مطالعه قرار گرفتند. همۀ آن‌ها در یک مطالعۀ در آمریکا شرکت داشتند که از میانۀ دهۀ ۱۹۰۰ آغاز شد و از آن زمان به صورت منظم تراکم چربی، استخوان و ماهیچه‌های آن‌ها معاینه شد.

این پژوهش دریافت زنانی که اندام «سیب شکل» دارند و چربی بیشتری در ناحیۀ شکم دارند، در مقایسه با افرادی که اندامی «گلابی شکل» دارند و چربی در نواحی ران و باسن آن‌ها بیشتر است، ۳ برابر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در خود افزایش می‌دهند.

دانشمندان پیش از این هم می‌دانستند که اندام سیب شکل که در آن چربی در ارگان‌های شکمی ذخیره می‌شود و به چربی احشایی معروف است، خطر بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. اما چیزی که این پژوهش به تازگی فاش کرده این است که تراکم چربی در ناحیۀ باسن و ران خطری برای قلب ندارد، هرچند هنوز علت آن مشخص نیست.

زنانی که سبک زندگی سالم نداشته باشند بعد از میان‌سالی در ناحیۀ شکم دچار تراکم چربی می‌شوند.
پروفسور کیبین کی، از کالج آلبرت انیشتین در نیویورک، که هدایت این پژوهش را در عهده داشته است، می‌گوید، تحقیقات پیشین بر افرادی تمرکز کرده بودند که دچار چاقی یا اضافه وزن بودند. «در این پژوهش مشارکت‌کنندگان ما زنانی با وزن سالم بودند؛ بنابراین پیام این پژوهش بسیار مهم است: حتی در زنانی که در وزن سالم هستند؛ سیب یا گلابی شکل بودن اندام بسیار مهم است.»

زنان باید چه کار کنند؟

پرفسور کی می‌گوید زنان باید چربی شکمی را کاهش دهند؛ بنابراین نسبت بین چربی شکمی و ران مهم است.
او افزود: «هنوز مشخص نیست که آیا رژیم خاص یا ورزشی خاص می‌تواند باعث جا‌به‌جا کردن چربی از شکم به ران شود. اما یک گروه در حال حاضر روی این مسئله کار می‌کنند و امیدوارند به زودی پاسخی برای آن پیدا کنند.»
او گفت، بهترین توصیه همان توصیه همیشگی است که می‌گوید تغذیه سالم داشته باشید و ورزش کنید.

دکتر سونیا بابو-نایاران، از بنیاد قلب انگلستان، دربارۀ یافته‌های این پژوهش گفت: «این پژوهش پیوند جالب بین مکان ذخیره شدن چربی‌ها و خطر سکته و بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد، اما هنوز به ما نمی‌گوید چرا چنین اتفاقی میفتد.»

منبع: بی بی سی ورلد
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید