خودرو‌هایی که باید خوابشان را دید!

خودرو‌هایی که باید خوابشان را دید!

غول‌های بزرگ خودروسازی مانند لامبورگینی، آستون‌مارتین و رولزرویس هر چند وقت یک‌بار خودروی خاص و بسیار گران‌قیمتی را با تعداد محدود معرفی کرده و معمولا مجموعه‌داران افسانه‌ای، پیش از آن که دست افرادی عادی به این خودرو‌ها برسد، آن‌ها را از آن خود می‌کنند.

کد خبر : ۷۱۱۳۵
بازدید : ۳۰۷۱۳
این روز‌ها شرکت‌های بزرگ و مطرح خودروسازی جهان فقط به فکر طراحی خودرو‌هایی برای رفع نیاز حمل و نقل نیستند. تولید خودرو‌های چشم‌نواز و زیبا و البته بسیار مجهز از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.
در حقیقت صنعت خودروسازی امروز، خودرو را به چشم اثری هنری نگاه می‌کند و خودروسازان هر روز برای خلق زیباترین و ظریف‌ترین جزئیات این اثر هنری با هم رقابت می‌کنند.

البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که این خودرو‌های ویژه به تعداد زیادی تولید نمی‌شوند و فقط برخی افراد بسیار خاص امکان خریداری چنین خودرو‌های لوکس و گران‌قیمتی را خواهند داشت. به این ترتیب است که غول‌های بزرگ خودروسازی مانند لامبورگینی، آستون‌مارتین و رولزرویس هر چند وقت یک‌بار خودروی خاص و بسیار گران‌قیمتی را با تعداد محدود معرفی کرده و معمولا مجموعه‌داران افسانه‌ای، پیش از آن که دست افرادی عادی به این خودرو‌ها برسد، آن‌ها را از آن خود می‌کنند؛ بنابراین فرآیند قیمت‌گذاری چنین خودرو‌هایی نیز متفاوت از خودرو‌های رایج است و بیشتر آن‌ها براساس بیشترین قیمت پیشنهادی در مناقصه به فروش می‌رسد. در ادامه گشتی در دنیای خودرو‌های لوکس روز دنیا خواهیم زد و با ده نمونه از گران‌ترین و خاص‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
آخرین محصول شرکت خودروسازی بوگاتی با قیمت ۷/۲ میلیون دلار، ارزان‌قیمت‌ترین خودرو در فهرست امروز است. نام شیرون برگرفته از لوئیز شیرون، راننده موناکویی و قهرمان مسابقات ریس، رالی، گراند‌پریکس و فرمول یک بین سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۲ شمسی/ ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۳ میلادی است.
این خودرو که در دسته سوپراسپرت‌های موتور وسط قرار می‌گیرد، مجهز به موتور بزرگ ۱۶ سیلندری با ظرفیت هشت لیتر است که می‌تواند نیرویی معادل ۱۵۰۰ اسب بخار تولید کند. بیشینه سرعت این بوگاتی جذاب به ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و فقط در ۴/۲ ثانیه سرعت صفر تا صد کیلومتر را طی می‌کند.

موتور این خودرو با تمام قدرت به مدت ۲۵ ساعت مورد آزمایش قرار گرفته است. شیرون با این قدرت می‌توانست در مدت ۲۵ ساعت مسافت بین وولفسبورگ در آلمان تا فینیکس در آریزونای آمریکا را طی کند.

۲. پاگانی هوآیرا بی‌سی (Pagani Huayra BC)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
این خودرو نسخه پیشرفته پاگانی هوآیرا و گران‌ترین خودرویی است که پاگانی تاکنون تولید کرده است. تا به حال فقط ۲۵‌دستگاه از این خودرو ساخته شده است.

در مدل بی‌سی توجه جدی‌تری به طراحی آیرودینامیکی شده و برای سبک‌تر‌شدنش تا جایی که امکان داشت از قطعات با جنس فیبر کربن استفاده شده است. موتور توربوی دوقلوی ۱۲‌سیلندر خورجینی (V ۱۲) با ظرفیت ۰/۶ لیتر می‌تواند تا ۷۹۰‌اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل ۱۱۰۰ نیوتون متر تولید کند. این نیرو با کمک شفت سه شاخه‌ای به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌های این پاگانی زیبا قیمت ۹/۲ میلیون دلاری خیلی هم گران نباشد!

۳. فراری پینینفارینا سرجیو (Frrari Pininfarina Sergio)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
تا به حال فقط شش نسخه از این فراری گران‌قیمت تولید شده و به همین دلیل خواهان زیادی در سراسر دنیا دارد. این قالیچه پرنده دو نفره دلربا براساس نسخه فراری ۴۵۸ اسپایدر ساخته شده و مانند آن نه سقف، نه پنجره و نه حتی شیشه جلو دارد!
البته این نمونه به روز شده ۱۵۰ کیلوگرم از پیشینیانش سبک‌تر است که باعث افزایش سرعت و شتاب آن شده است. به علاوه تمام قطعات دست‌ساز به کار رفته در آن از جنس فیبر کربنی است.

موتور به کار رفته در آن اِف ۱۳۶ اِف با ظرفیت ۵/۴ لیتر به صورت هشت سیلندر خورجینی است که نیرویی معادل ۵۶۲ اسب بخار به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. نکته جالب در مورد این فراری لوکس این است که هر شش خریدار این خودرو‌ها را خود شرکت فراری انتخاب کرده و به همین علت از کمیاب‌ترین خودرو‌هایی است که فقط به افراد خاصی فروخته می‌شود و چنین وضعی باعث شده حدود سه میلیون دلار قیمت داشته باشد.

۴. آستون مارتین والکایری (Aston Martin Valkyrie)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
گرچه هنوز این خودروی زیبا به صورت رسمی قیمت‌گذاری نشده است، کارشناسان قیمتش را حدود ۲/۳ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. این مدل به نوعی نسخه به روز شده خودروی مسابقه‌ای فرمول یک سریع و گران این شرکت به نام رِد بول است.
ساختار آیرودینامیکی بدنه به نحوی طراحی شده که بدون نیاز به باله، میزان استقامت و ایستایی آن افزایش یافته است. موتور ۵/۶ لیتری ۱۲ سیلندر با آرایش خورجینی در کنار باتری هیبریدی آن بازدهی حدود هزار اسب بخار ایجاد می‌کند.

نسبت قدرت به وزن این خودرو یک به یک است. آستون مارتین می‌خواهد ۱۵۰ دستگاه از این خودروی متفاوت و حیرت‌آور را امسال به مشتریانش تحویل دهد. همچنین نسخه مسابقه‌ای آن نیز به تعداد ۲۵ دستگاه تولید خواهد شد.

۵. بوگاتی ویرون نسخه محدود منصوری ویور (Bugatti Veyron by Mansory Vivere)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
در حال حاضر بوگاتی ویرون از خط تولید خارج شده و مدل شیرون جایگزین آن شده است، اما یکی از گاراژ‌های معروف تیونینگ به نام منصوری نسخه ویور را از این خودرو ساخت. این نسخه استثنایی بر اساس نمونه ویرون گرند اسپرت ویتِس تجهیز شده است.
تیونینگ این خودرو در چهار مرحله با ارتقای بدنه به فیبر کربنی، افزایش قدرت موتور تا ۱۲۰۰ اسب بخار و تجهیز فضای داخلی با استفاده از بهترین مواد اولیه انجام شد. بیشینه سرعت این خودروی بهینه شده ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ۴/۳ میلیون دلار قیمت‌گذاری شد.

۶. لیکان هایپر اسپرت (Lykan Hypersport)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
این خودروی لوکس و زیبا اولین خودروی سوپراسپرت عربی است و در لبنان ساخته شده است. آثار اشرافی‌گرایی اعراب در این خودرو نیز کاملا محسوس بوده و آن را به خودرویی خاص، سطح بالا و گران‌قیمت تبدیل کرده است. چراغ‌های جلوی این خودرو از ۲۴۰ قطعه الماس ۱۵ قیراطی ساخته شده است! بنابراین دور از ذهن نیست که قیمت بالایی هم داشته باشد.

لیکان ظاهری جنگجو با در‌های پروانه‌ای دارد. تجهیزات داخل اتاق خودرو به گونه‌ای طراحی شده که فضای آن را مشابه فیلم‌های علمی - تخیلی کرده است. این سوپراسپرت عربی علاوه بر ظاهری قبراق، از ویژگی‌های فنی حیرت‌آوری نیز برخوردار است.
موتور توربوی دوقلوی ۸/۳ لیتری‌اش قدرتی معادل ۷۸۰ اسب بخار در چرخ‌های عقب و گشتاوری معادل ۹۶۰ نیوتون متر تولید می‌کند. این سوپراسپرت لبنانی فقط در ۸/۲ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه سرعتش ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت است. با وجود چنین ویژگی‌هایی می‌توان با قیمت ۴/۳ میلیون دلار موافق نبود؟!

۷. مک‌لارن پی ۱ اِل‌اِم (McLaren P. ۱ LM)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
سری پی ۱ از سریع‌ترین خودرو‌هایی هستند که تا به حال در دنیا ساخته شده است. خودرو‌های این گروه همه در دسته مسابقه‌ای قرار دارند که مجاز به حرکت در جاده‌های شهری نیستند. اما نسخه اِل‌اِم در واقع نمونه خیابانی شده خودروی مسابقه‌ای مک‌لارن پی ۱ جی‌تی‌آر است و طراحی مستقلی ندارد. این خودرو از لحاظ فنی نیز شباهت‌های زیادی با نمونه‌های مسابقه‌ای دارد. موتور این خودرو با ورق طلا احاطه شده است.

ظرفیت این موتور دوقلوی توربوی هشت سیلندر خورجینی (V ۸)، ۸/۳ لیتر است. اما دستکاری‌هایی هم برای بهینه‌کردن استفاده از این خودرو در محدوده شهری ایجاد شده است. وزن این خودروی استثنایی ۶۰ کیلوگرم از نمونه مسابقه‌ای آن پایین‌تر است. همچنین با ایجاد تغییراتی در ساختار بدنه و جلوبندی‌اش تلاش شده تا ایستایی این خودرو بر سطح افزایش پیدا کند.

با وجود همه این تغییرات این خودروی بی‌نظیر همچنان قدرت ویژه‌ای دارد به طوری که در پیست‌های مسابقه می‌تواند تا هزار اسب بخار نیرو تولید کند. از این خودروی سریع نیز فقط پنج دستگاه تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است. این خودرو ۶/۳ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود.

۸. لامبورگینی ونِنو رودستر (Veneno Roadster)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
این مدل لامبورگینی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس این خودروسازی بزرگ رونمایی شد. وننو در زبان اسپانیایی به معنی زهر است و اگر نگاهی به ظاهر مرگبار این خودروی استثنایی داشته باشیم به نظر این نامگذاری خیلی دور از ذهن هم نیست. این خودروی اسپرت پرسرعت مانند یک سفینه فضایی خارق‌العاده پرزرق و برق از قدرت ویژه‌ای برخوردار است که آن را به گل سرسبد و گران‌ترین محصول شرکت لامبورگینی تبدیل کرده است.

این خودرو خارق‌العاده مجهز به موتور ۵/۶ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی (V ۱۲) با جعبه دنده هفت دنده آی‌اس‌آر و سیستم انتقال قدرت خودکار است که می‌تواند چرخشی معادل ۸۴۰۰ دور در دقیقه ایجاد کند. بازده این موتور ۷۴۰ اسب بخار و گشتاور آن تقریبا معادل ۶۹۰ نیوتون‌متر است. این به این معناست که این خودروی حیرت‌آور می‌تواند فقط در ۹/۲ ثانیه سرعت صفر تا صد را طی کند!

رودستر ۵/۴ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود، اما از آن‌جا که فقط ۹‌دستگاه از این خودرو تولید شده است قیمت خرید و فروش آن‌ها در بازار به ۱۱ میلیون دلار رسید.

۹. کوئینگزگ سی‌سی‌ایکس‌آر تِرِویتا (Koengsegg CCXR Trevita)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
شرکت خودروسازی سوئدی کوئینگزگ از خودروساز‌هایی است که به تولید پیشرفته‌ترین، سریع‌ترین و گران‌ترین خودرو‌های دنیا معروف است. مدل سی‌سی‌ایکس‌آر ترویتا یکی از نمونه‌های موفق این برند است. برای ساخت این خودروی ویژه به دلیل وزن بسیار سبک و در عین حال ساختار بسیار مستحکم و قوی‌اش زمان و زحمت زیادی صرف شده است و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی نیز دارد.

در حال حاضر قیمت این خودروی اسپرت ویژه که فقط سه نمونه از آن در دنیا وجود دارد ۸/۴ میلیون دلار است. این خودرو مجهز به موتور ۸/۴ لیتری هشت سیلندر خورجینی (V ۸) با قدرت بیش از هزار اسب بخار، گشتاور ۱۰۸۰ نیوتون متر و عملکردی محسورکننده است.
اما ویژگی منحصر به فرد این سواری پرقدرت، روکش الماس آن است و همان‌طور که می‌دانید الماس نمی‌تواند ارزان باشد! این خودروساز سوئدی از نوعی پوشش خارجی جدید استفاده کرده که در آن فیبر‌های کربنی با نوعی رزین آغشته به خاکه الماس پوشیده می‌شود و این موضوع قطعا در قیمت نهایی خودرو بی‌تأثیر نیست.

۱۰. رولز رویس سوئپ‌تیل (Rolls-Royce Sweptail)
خودرو‌هایی که فقط باید خوابشان را دید!
رولزرویس همواره به عنوان یکی از خاص‌ترین و گران‌ترین برند‌های خودرو مطرح بوده و اگر جیب پرپولی داشته باشید هر توقعی که از خودروی شخصی‌سازی شده داشته باشید برایتان برآورده می‌کند. در حال حاضر مدل جدید سوئپ‌تیل یکی از منحصر به فردترین نمونه‌های این برند است که با قیمت ۱۳ میلیون دلار به فروش رسیده و جایگاه نخست خودرو‌های گران‌قیمت امروزی و گران‌ترین خودرویی که تا به حال تولید شده را به خود اختصاص داده است. این خودروی کوپه دو نفره دارای طراحی منحصر به فردی مشابه قایق‌های تفریحی است.

سقف تمام شیشه‌ای انحنادار آن به گونه‌ای طراحی شده که این حس را بیشتر القا می‌کند. از طرف دیگر طراحی داخلی این خودروی تجملی با وجود چرم و چوب یادآور خودرو‌های کلاسیک دهه ۲۰ یا ۳۰ میلادی است، ایجاد فضا‌های مخفی ویژه مانند جای لپ‌تاپ در قسمت داخلی در‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی است که در طراحی این خودرو به آن توجه شده است. ساخت این خودروی سفارشی حدود چهار سال زمان برد و نتیجه نهایی آن به قدری ارزنده است که بتوان رقم ۱۳ میلیون دلار را برایش پذیرفت.

منابع: Carophile, Digital Trends, Beautiful life
مترجم: فراز سهیلی‌آزاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید