جدایی جانی آیو، مغز متفکر اپل

جدایی جانی آیو، مغز متفکر اپل

افت ۹ میلیارد دلاری ارزش سهام اپل، آن هم تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، نشان داد که این شرکت خوشنام تکنولوژی روز‌های سختی پس از رفتن طراح ارشدش خواهد داشت.

کد خبر : ۷۱۱۸۷
بازدید : ۱۴۳۱۸
جانی آیو؛ اسطوره طراحی از اپل جدا شد
جدایی جانی آیو از اپل، فردی که بیش از ۳۰ سال از عمر خود را در این شرکت گذرانده بوده و طراح اغلب گجت‌های آن بود، هزینه‌های زیادی برای این غول دیجیتالی به بار آورد. البته از همان ابتدای انتشار خبر همچنان موجی از گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون علل جدایی مغز متفکر طراحی این شرکت و تاثیر آن بر آینده اپل به راه افتاد.
افت ۹ میلیارد دلاری ارزش سهام اپل، آن هم تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، نشان داد که این شرکت خوشنام تکنولوژی روز‌های سختی پس از رفتن طراح ارشدش خواهد داشت. البته کاهش ارزش سهام اپل در پی خروج جانی آیو، چندان هم دور از ذهن نبود چرا که وی مغز متفکر بسیاری از محصولات کمپانی اپل بود و به نوعی، امضای وی را می‌شد پای اغلب گجت‌های این شرکت مشاهده کرد.
جانی آیو قصد دارد شرکت جدید خود را که LoveFrom نام دارد، راه‌اندازی کند و اپل نیز یکی از مشتریان آن خواهد بود.

اما این پایان داستان پرحاشیه و خبرساز قطع همکاری جان آیو با اپل نبود. نشریه وال‌استریت ژورنال درباره دلایل جدایی جانی آیو از اپل افشاگری‎هایی کرده که واکنش تیم کوک، مدیرعامل اپل را به دنبال داشت. براساس این گزارش، جانی آیو از عدم توجه و بی رغبتی تیم کوک به فرآیند توسعه محصولات دلسرد و دلزده شده بود و همچنین نقش وی در شرکت اپل روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شد.
این موارد به همراه چند دلیل دیگر که نشریه مذکور به نقل از منابع آشنا با شرکت اپل به آن اشاره کرد عامل جدایی یار دیرینه اپل شد. از طرفی تیم کوک، مدیرعامل اپل، با ارسال ایمیلی به دیلن بایرز، خبرنگار شبکه اِن‌بی‌سی، اعلام کرد که گزارش وال‌استریت ژورنال با واقعیت همخوانی ندارد، اما او هیچ‌گونه اطلاعاتی را درخصوص مسائلی که با جانی آیو اتفاق‌نظر نداشت، ارائه نکرد. کوک همچنین به صحبت‌های قبلی آیو اشاره کرد و به نقل از وی، از تیم طراحی اپل تعریف و تمجید و آن‌ها را قوی‌تر از گذشته توصیف کرد.

تیم کوک گزارش وال استریت ژورنال را کاملا بی‌ربط و کذب محض دانست و اعلام کرد: گزارش‌های زیادی در این رابطه منتشر شده که هیچ‌گونه تطابقی با واقعیت ندارند. در واقع، (در این گزارش) شناختی نسبت به کار تیم طراحی و نحوه کار شرکت اپل مشاهده نمی‌شود.
آن‌ها این مسائل را تحریف کرده‌اند و آنچه در این گزارش ادعا شده، درست نیست. وی افزود: تیم طراحی اپل بسیار مستعد است. همان‌طور که جانی آیو گفت، آن‌ها قوی‌تر از همیشه هستند و من اطمینان کامل دارم که این تیم تحت رهبری جف، اوانز و آلن به خوبی کار خواهد کرد. ما از حقیقت مطلعیم و از توانایی‌های خارق‌العاده این تیم باخبریم. پروژه‌ای که آن‌ها در حال کار روی آن هستند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

دلایل جدایی جانی آیو از اپل
نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آشنا با شرکت اپل مدعی شده دلیل اصلی جدای جانی آیو، بی‌رغبتی تیم کوک نسبت به موضوع طراحی محصولات و معطوف شدن توجه وی به کار‌های عملیاتی بود. علاوه بر این، جانی آیو از به‌کارگیری مدیرانی که هیچ سابقه کاری مرتبطی با کسب‌وکار اصلی اپل نداشتند، بسیار ناراحت بود. بنابراین، به نظر می‌رسد زمانی که اپل تصمیم گرفت به شرکت جدید آیو موسوم به LoveFrom، میلیون‌ها دلار بپردازد تا همچنان با کوپرتینویی‌ها همکاری کند، آیو نیز فرصت را مغتنم شمرد تا رفتن را به ماندن ترجیح دهد.
در این گزارش آمده است که آیو در بسیاری از مواقع، درخصوص ساعت اپل واچ با مدیران اپل اختلاف‌نظر داشت. آیو تمایل داشت تا این ساعت به‌عنوان یک محصول مجزا با قابلیت‌های متفاوت به فروش برسد، اما مدیران اپل چنین نظری نداشتند و بر این باور بودند که اپل واچ نوعی محصول جانبی برای گوشی آی‌فون است. البته اپل نتوانست مطابق با انتظارات خود، این ساعت را در بازار به فروش برساند و حتی هزاران نسخه طلایی ۱۷ هزار دلاری اپل واچ، روی دست این کمپانی ماند.

البته تنها محصول ناموفق اپل نبود که به محل اختلاف جانی آیو با این شرکت تبدیل شد چرا که اپل درباره پد شارژ بی‌سیم AirPower تجربه ناموفقی داشت و با وجود اینکه آن را رونمایی کرد، اما هیچ‌گاه پد شارژ را به بازار عرضه نکرد.
یکی دیگر از پروژه‌های بحث برانگیز که در جدایی جانی آیو از این شرکت دیجیتالی خوشنام نقش داشت، توسعه و ساخت عینک هوشمند واقعیت افزوده اپل بود که امکان مشاهده اطلاعاتی از قبیل: پیام‌ها و نقشه را پیش روی چشمان کاربر فراهم می‌کرد.
ظاهرا تیم طراحی اپل، توجه خود را بیش از پیش بر توسعه و ساخت این عینک هوشمند معطوف کرده است. به هر حال، این‌ها برخی از دلایل موثر بر قطع همکاری جانی آیو با شرکت اپل بودند و باید منتظر ماند و دید که عاقبت اپل بدون جانی آیو چه خواهد شد و از طرفی آیو چه دستاورد‌های جدیدی در شرکت خودش عرضه خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید