معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

برای ساخت این خانه از معماری روسی الگو برداری شده و یکی از معماری های خاص در این شهر به حساب می آید.

کد خبر : ۷۱۴۴۳
بازدید : ۱۱۸۲۸

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

مشهد علاوه براینکه یک شهر زیارتی محسوب می شود جاذبه های گردشگری زیادی هم دارد. یکی از این جاذبه های گردشگری خانه تاریخی داروغه مشهداست که خانه قدیمی در این شهر بوده و به لحاظ معماری و زیبایی شناختی بسیاری از توریستها بدون دیدن این خانه شهر مشهد را ترک نمی کنند. در این مطلب ما قصد داریم اطلاعات دقیق تری در مورد این جاذبه توریستی به شما ارائه دهیم تا در صورت سفر به این شهر بتوانید از زیبایی های آن لذت ببرید.

ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد چیست؟

چند ویژگی مهم و خاص در این اثر تاریخی در تور مشهد آن را منحصر به فرد کرده است که شامل موارد ذیل است:

  • در شهر مشهد به عنوان یک اثر تاریخی شناخته شده و توریست های زیادی از ایران و سراسر دنیا به عشق دیدن این خانه وارد مشهد می شوند.
  • برای ساخت این خانه از معماری روسی الگو برداری شده و یکی از معماری های خاص در این شهر به حساب می آید.
  • در سال 2016 جایزه حفظ و نگهداری را از طرف یونسکو دریافت کرد.

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

مشخصات کلی خانه تاریخی داروغه مشهد

شهر مشهد بر خلاف تصور عده ای که فقط آن را یک شهر مذهبی و برای زیارت امام رضا می دانند یک شهر تاریخی با قدمت زیاد هم محسوب می شود و به همین سبب می توانید جاذبه های گردشگری فراوانی در آن پیدا کنید. فقط کافی است بخشی از زمان خود را به گردش در کوچه پس کوچه های آن بگذرانید تا عاشق معماری و بافت ان گردید. خانه تاریخی داروغه مشهد یکی از همین جاذبه ها است که از زمان قاجار به یادگار مانده و در نگاه اول قطعا شما را مجذوب خواهد کرد.

این خانه در زمینی به وسعت 610 متر مربع و در نزدیکی حرم حضرت امام رضا ساخته شده است. همانطور که در سطور بالا هم اشاره کردیم این خانه با الگو برداری از معماری روسی ساخته شده برای همین با سایر خانه های تاریخی این شهر تفاوت دارد.

در سال 1381 خانه تاریخی داروغه مشهد به ثبت آثار ملی ایران رسید و رسما از آن زمان به عنوان یک اثر ملی شناخته شد. این خانه اولین خانه در مشهد است که حمام اختصاصی در آن ساخته شده و در آن سرداب جدا و نانوایی جدا هم وجود داشت. کوچه ای که این خانه در آن قرار دارد کوچه داروغه نامیده شده و دو خانه تاریخی دیگر هم در این کوچه وجود دارد که تحقیقات نشان داده است این سه خانه در گذشته به هم راه داشته و یک مجموعه را تشکیل می دانند.

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

ویژگی های معماری در خانه تاریخی داروغه مشهد

  • معماری و ویژگی های داخلی خانه: معماری سنتی در ایران مراحل مختلفی دارد. خانه داروغه در تور مشهد لحظه آخری به عنوان آخرین خانه های ساخته شده به این سبک به حساب می آید اما در کنار نزدیکی به معماری ایرانی از معماری روسی هم در ساخت آن الگو برداری شده است.
  • استفاده از آجرهایی به شکل قالب و نوع خاص ساختار بنا، بکار بردن کاشی های هفت رنگ در ساخت آن، نوع خاص تزئینات چوبی در زیر سقف ها، تندیس های ساخته شده از گچ که شکل قالبی دارند و در نمای رو بهحیاط کار شده اند و بسیاری دیگر نشانه هایی روشن از معماری و هنر روسی است. تراس در معماری شرقی با پله های دوطرفه ساخته شده و در کنار آن استفاده از تزئینات و ارسی در ساخت خانه تاریخی داروغه مشهد نشان می دهد خانه مذکور با الهام از معماری شرقی ساخته شده است. تندیس هایی مانند سر انسان و سر شیر و فرشته های بال دار افسانه ای به صورت گچ بری رو به حیاط ساخته شده اند.

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

  • روش سه طرف ساخت: نحوه ساخت خانه تاریخی داروغه مشهد به این شکل است که می توان از ضلع جنوبی وارد بنا گردید و بعد از ورود حیاط با حوض و چهار باغچه در معرض دید قرار می گیرد. بنای مذکور را با 75 سانتی متر اختلاف با سطح زمین ساخته اند برای همین نسبت به زمین های اطراف گود تر به نظر می رسد. کل مساحت زمین خانه داروغه در حدود 110 متر مربع است و معماری در آن از نوع سه طرف ساخت است. یعنی در ضلع شمالی و جنوبی و شرقی ساختمان دیده می شود.
  • قسمت های تابستان نشین و زمستان نشین خانه تاریخی داروغه مشهد: به گزارش سفر باتو ، خانه ها قدیمی عموما از ویژگی ساخت به شکل زمستان نشین و تابستان نشین استفاده می کردند. اما خانه داروغه به شکلی ساخته شده است که در همه قسمت های خانه بخش زمستان نشین و تابستان نشین وجود دارد. قسمت های زمستان نشین این خانه را با وسایل گرمایشی گرم کرده و مطبخ را در طبقه پایینی این بخش ها می ساختند تا به گرم کردن فضا کمک کند. در خانه تاریخی داروغه مشهد داشتن شومینه و پنجره های دوجداره از ویژگی های خاص این خانه به حساب می آید و در زمان خود باعث شگفتی بینندگان می شده است. قسمت تابستان نشین خانه هم شامل بادگیر و حوض های آب می باشد. نحوه ساخت این خانه به طور کلی به شکلی است که استفاده از انرژی های طبیعی به وفور در آن به چشم می خورد.
  • ایوان خانه تاریخی داروغه مشهد: ایوان های خانه داروغه در تور مشهد ارزان در بخش غربی ساخته شده و ستون های آن با کاشی های هشت ضلعی و بیضی و عبارت های «بسم الله الرحمن الرحیم» و «محمد (ص) شمع جمع آفرینش» تزئین گردیده است. در قسمت شمال حیاط هم ایوانی ساخته شده که چهار ستون دارد. چهار ستون ایوان مذکور در خانه تاریخی داروغه مشهد با استفاده از آجرهای روبرو و متقارن که تا کف حیاط کار شده اند، تزئین گردیده است.

معماری و ویژگی های خانه تاریخی داروغه مشهد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید