رویای «ماسک» برای ذهن‌خوانی

رویای «ماسک» برای ذهن‌خوانی

او و این شرکت جدیدش حالا جزئیات تازه‌ای از تحقیقات در این زمینه فناوری را ارائه کرده‌اند. هدف فعلی آن‌ها تعبیه دستگاهی در (مغز) افراد فلج شده است تا آن‌ها به کمک آن بتوانند تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها را کنترل کنند.

کد خبر : ۷۱۵۳۷
بازدید : ۱۳۶۳۷
رویای «ماسک» برای ذهن‌خوانی
ایلان ماسک از رویای جدیدش رونمایی کرد. او وارد پروژه‌ای شده است که هدف فعلی آن تعبیه دستگاهی در (مغز) افراد فلج شده است تا آن‌ها به کمک آن بتوانند تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها را کنترل کنند.
اما ماسک گفته که می‌خواهد درنهایت تکنولوژی ایجاد کند که اجازه ادغام با هوش مصنوعی را داشته باشد و این تازه ابتدای راه است. هدف نهایی به گفته ایلان ماسک خواندن پیام‌های عصبی مغزی است. ماسک وعده داده اولین آزمایش انسانی در رابطه با این کار جدید تا پایان سال میلادی انجام شود.

ایلان ماسک مدت‌هاست روی شرکت مرموز Neuralink سرمایه‌گذاری کرده شرکتی که روی توسعه واسط‌های ماشینی مغز انسان کار می‌کند. او و این شرکت جدیدش حالا جزئیات تازه‌ای از تحقیقات در این زمینه فناوری را ارائه کرده‌اند. هدف فعلی آن‌ها تعبیه دستگاهی در (مغز) افراد فلج شده است تا آن‌ها به کمک آن بتوانند تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها را کنترل کنند.
اولین پیشرفت بزرگ در این مسیر تولید رشته‌های انعطاف‌پذیری است که نسبت به مواد فعلی که در واسط‌های ماشین - مغز به کار می‌روند کمتر به مغز آسیب وارد می‌کنند. در این مقاله آمده است این سیستم می‌تواند شامل ۳۰۲۷ الکترود در هر ارائه توزیع شده در ۹۶ رشته توزیع شده باشد.
ضخامت این رشته‌ها بین ۴ تا ۶ میکرون است که باعث می‌شود آن‌ها به میزان قابل‌توجهی از موی انسان هم نازک‌تر باشند در کنار تولید این رشته‌ها شرکت Neuralink توانسته ماشینی بسازد که این رشته‌ها را به‌طور خودکار آن‌ها را تعبیه کند.
ایلان ماسک یک پرزنتیشن مفصل روی محصول این شرکت ارائه داد، اما گفت: هدفش از این برنامه استخدام نیرو‌های علاقه‌مند به کار روی این موضوع است. او از کسانی که مایل به کار در این پروژه هستند خواست که درخواست کار بدهند.
مکس هوداک رئیس شرکت Neuralink هم روی سن آمد و گفت که او در ابتدا مطمئن نبود این تکنولوژی ایده خوبی باشد، اما ایلان ماسک او را قانع کرد که کاملا ایده مناسبی است.

دانشمندان در شرکت Neuralink امیدوارند در آینده با کمک پرتو‌های لیزر جراحی‌های مورد نظر در داخل مغز را انجام دهند کاری که الان مجبورند با سوراخ کردن جمجمه انجام بدهند. برخی آزمایش‌های اولیه در این زمینه توسط عصب‌شناسان دانشگاه استنفورد انجام شده است.
ماسک می‌گوید آزمایش انسانی آن احتمالا تا پایان سال آینده میلادی انجام خواهد گرفت. ماسک گفت که می‌خواهد در نهایت تکنولوژی ایجاد کند که اجازه ادغام با هوش مصنوعی را داشته باشد و این تازه ابتدای راه است. هدف نهایی به گفته ایلان ماسک خواندن پیام‌های عصبی مغزی است. ایمپلنت‌های مغزی چیز جدیدی نیست.
اولین فرد فلج شده که ایمپلنت مغزی دریافت کرد Matthew Nagle بود که در سال ۲۰۰۶ به کمک این ایمپلنت قادر به تکان دادن نشانگر ماوس کامپیوتر شد. او که دچار ضایعه نخاعی بود تنها با ذهنش قادر به تکان دادن نشانگر ماوس، پخش فایل ویدئویی و تغییر کانال‌های تلویزیونی شد که پیشرفت بسیار مهمی در این زمینه به شمار می‌آمد.

در آن زمان او در گفت‌وگویی که او با نیویورک تایمز انجام داد گفت که تنها طی چهار روز یاد گرفت که چگونه با ذهنش این کار‌ها را انجام دهد. از آن زمان تاکنون افراد با ضایعه مغزی از طریق تعبیه ایمپلنت‌هایی در داخل مغزشان قادر به حرکت دادن بازو‌های روباتیک و … هستند.
سیستمی که آن‌ها مورد استفاده قرار داده‌اند BrainGate نام دارد و توسعه اولیه آن توسط محققان دانشگاه Brown انجام گرفته است. سیستم Neuralink که سیستم جدیدتری است در یک موش آزمایشگاهی تعبیه شده است مدیر Neuralink می‌گوید آن‌ها از ناکجا نیامده‌اند و این ایده هم ناگهانی به ذهن آن‌ها نرسیده، بلکه یک تاریخچه طولانی از تحقیقات آکادمیک در این زمینه وجود دارد.
با این حال به گفته او هیچ یک از روش‌های موجود برای خواندن پیام‌های عصبی به دلیل استفاده از روش تهاجمی مناسب نیستند. سیستم این شرکت اگر کاربردی شود پیشرفت اساسی نسبت به تکنولوژی قدیمی در این زمینه است. در سیستم فعلی که BrainGate به آن متکی است تعداد ارائه‌های رشته‌ای به ۱۲۸ کانال الکترود می‌رسد که کانال‌های کمتری نسبت به Neuralink دارد و این به معنی این است که داده‌های کمتری از مغز برداشت می‌شود.

علاوه بر این سیستم فعلی از سوزن سفت شده استفاده می‌کند که هم سنگین‌تر است و هم برای عملکرد در دراز مدت نامناسب است. در حالی که سیستم مورد استفاده توسط Neuralink از پلیمر‌های نازک استفاده می‌کند که این مشکل را حل می‌کند. با این حال تکنولوژی Neuralink برای ایمپلنت مغزی مسیر مشکل‌تر و پیچیده‌تری پیش رو دارد.
برای حل این مشکل شرکت Neuralink روباتی طراحی کرده که قادر به ایمپلنت کردن ۶ رشته (۱۹۲ الکترودی) در هر دقیقه به‌صورت خودکار است. این دستگاه چیزی بین میکروسکوپ و ماشین خیاطی است. این روبات از خونریزی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند چیزی که می‌تواند منجر به واکنش‌های التهابی در مغز شود.
در نهایت شرکت Neuralink یک چیپ طراحی کرده که سرعت خواندن اطلاعات آن بسیار بالاست. در حال حاضر این چیپ از طریق یک درگاه اتصال (USB-C) کار می‌کند، اما هدف نهایی این است که این سیستم به‌صورت بی‌سیم کار کند.

این دستگاه بیسیم در داخل محصولی قرار می‌گیرد که شرکت Neuralink آن را سنسور N. ۱ نامیده است و برای تعبیه در داخل بدن انسان و انتقال بی سیم اطلاعات طراحی شده است. این سنسور‌ها از طریق یک دستگاه خارجی که پشت گوش قرار می‌گیرد و باتری دارد کار می‌کند و می‌تواند از طریق اپلیکیشن روی گوشی موبایل کار کند.
دکتر Matthew MacDougall مدیر بخش جراحی Neuralink می‌گوید که کسب مجوز FDA این محصول در پروسه انجام قرار دارد، ولی هنوز نهایی نشده است. نوع جراحی به گفته او مشابه جراحی لیزر چشم است که در حال حاضر بدون بیهوشی انجام می‌گیرد.

برای Musk، مشکل مرکزی در تعامل با AI در واقع «پهنای باند» است. از این رو هدف او این است که این سیستم بتواند ارتباط انسان‌ها با ماشین‌ها را به‌طور مستقیم از طریق مغز، سریع‌تر برقرار کند. در حال حاضر شرکت در حال کار روی موش صحرایی برای مطمئن شدن از ثبات این سیستم است.
اما اگر این تکنولوژی کار کند می‌تواند باعث اتصال مغز با پهنای باند بالا شود. با تعبیه ایمپلنت توسط جراحی و رشته‌های انعطاف پذیری که یک سوم موی انسان ضخامت دارند امکان ثبت فعالیت بسیاری از نورون‌ها فراهم می‌شود. امید شرکت جدید ایلان ماسک این است که نتایج بهتر و دقیق‌تری نسبت به تلاش‌های گذشته در رابطه با مغز و ماشین ایجاد کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید