چرا اجاره مسکن گران شد؟

چرا اجاره مسکن گران شد؟

پژوهش‌ها در حوزه مسکن نشان می‌دهد آنچنان رابطه علت و معلولی بین نوسانات دلار و قیمت مسکن وجود ندارد، اما درعین حال همبستگی‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر : ۷۱۶۴۸
بازدید : ۶۲۷۵
چرا اجاره مسکن گران شد؟
مهدی سلطان محمدی* | افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی در یکسال اخیر تاثیر خود را روی قیمت مسکن گذاشته است. بانک مرکزی می‌گوید قیمت هر مترمربع خانه در تهران در پایان خردادماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۴ درصد رشد کرده و به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت اجاره‌بها هم به تناسب رشد پیدا کند. صاحبخانه‌ها معمولا افرادی هستند که درآمد ناشی از اجاره‌خانه‌هایشان به عنوان کمک‌خرجی‌شان محسوب می‌شود بنابراین وقتی تورم به بالای ۳۷ درصد می‌رسد و گرانی در بازار‌های مختلف حاکم می‌شود، آن‌ها هم نرخ اجاره‌بها را بیشتر می‌کنند. چند روز پیش رئیس جمهور اعلام کرد اجاره‌بهای مسکن در تهران به‌طور متوسط ۳۰ درصد رشد داشته است.
این در حالی است که برخی از شهروندان و مشاوران املاک از درصد‌های بالای ۵۰ تا ۱۰۰ خبر می‌دهند. تمام این اعداد می‌تواند درست باشد، چون اولا نمی‌دانیم بر چه مبنایی محاسبه شده اند و ثانیا آمار مشخصی وجود ندارد که بدانیم دقیقا اجاره مسکن چقدر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است؟
نکته مهم این است که اگر آمار‌ها با واقعیت همخوان نباشد، بدبینی مردم را در پی می‌آورد. متاسفانه برخی مسوولان تصور می‌کنند اگر اطلاعات شفاف و درست در اختیار قرار بگیرد، نتایج نامطلوب خواهد داشت. مثل این است که تصور شود اگر دماسنج حرارت بالایی را نشان داد، می‌توان با شکستن آن گرما را از بین برد در حالی که اینطور نیست. گردش آزاد اطلاعات به نفع همه است. در شرایط مبهم، بازار گیج‌تر می‌شود. تورم مسکن در تهران متفاوت از شرایط کل کشور است.
عمده دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران، رشد قیمت زمین است که به دلایلی از جمله عدم عرضه زمین و تراکم به سادگی پایین نمی‌آید. راه حل این است که شهر‌های اقماری تهران در زمینه‌های مختلف از جمله مهمترین آن در حوزه زیرساخت حمل‌و‌نقل ریلی توسعه پیدا کند تا افراد به سکونت در این مناطق ترغیب شوند.
نکته دیگری که درباره قیمت مسکن باید اشاره کرد به نوسانات نرخ دلار برمی‌گردد. البته پژوهش‌ها در حوزه مسکن نشان می‌دهد آنچنان رابطه علت و معلولی بین نوسانات دلار و قیمت مسکن وجود ندارد، اما درعین حال همبستگی‌هایی دیده می‌شود.
وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، قیمت در بازار‌های مختلف از جمله مسکن بیشتر می‌شود و در نقطه مقابل ارزان شدن قیمت دلار و برقراری ثبات نسبی، تاثیر روانی خود را بر قیمت‌ها می‌گذارد.
*کارشناس مسکن
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید