شنا با اجساد در جهنمِ ماتی

شنا با اجساد در جهنمِ ماتی

آسیماکوس و پسرش که آن‌وقت ۲۳ سال داشت از آتش‌سوزی طبیعی‌ای فرار می‌کردند که ۲۳ جولای ۲۰۱۸ شهر ساحلی ماتی، در شرق آتن، پایتخت یونان، را فراگرفت. بسیاری در ماشین‌هایشان گیر افتادند. مابقی یا در خانه‌هایشان مردند یا در حالیکه به سمت دریا فرار می‌کردند دچار گاز گرفتگی شدند. تعداد زیادی در حالیکه همدیگر را در آغوش گرفته بودند در کنار جاده‌ها مردند. بسیاری راه‌های اشتباهی را به سمت دریا طی کرده بودند و راهشان توسط صخره‌ای مرتفع مسدود شده بود.

کد خبر : ۷۱۸۲۶
بازدید : ۸۰۵۴
فرادید | یورگِس آسیماکوس با لباس و کفش به سمت دریا فرار کرد. پسرش، نیکوس، در کنارش بود و همو بود که چند لحظه پیش با هدایت کردن پدرش به سمت پله‌های اضطراریِ باریکی که به سمت ساحل می‌رفت، نجاتش داده بود.

آسیماکوس، ۶۲ ساله، به یاد می‌آورد که «همه‌جا را ابری سیاه از دود پوشانده بود و من وحشت‌زده بودم، نمی‌دانستم به کدام سمت فرار کنم. نیکوس کنارم بود، اما نمی‌توانستم ببینمش، فریاد زدم "ترکم نکن"؛ اگر بازنگشته بود، من مرده بودم.»

آسیماکوس و پسرش که آن‌وقت ۲۳ سال داشت از آتش‌سوزی طبیعی‌ای فرار می‌کردند که ۲۳ جولای ۲۰۱۸ شهر ساحلی ماتی، در شرق آتن، پایتخت یونان، را فراگرفت.

باد‌های شدید و درختان کاج که در همه جا وجود داشتند، باعث شده بود شعله‌های آتش به سرعت پراکنده شود و بسیاری از محلی‌ها و گردشگران در ساحل را تهدید کند. برای عده‌ای تنها مسیر امن دویدن به سمت دریا بود.

آسیماکوس می‌گوید: «من ۴ ساعت و نیم در آب ماندم. ابری سیاه بالای سرمان بود و نفس کشیدن را برایمان مشکل کرده بود. من همسایگانم را می‌دیدم که لباس‌هایشان کاملأ پاره شده بود و بسیاری نتوانستند دوام بیاورند.»

در میان فرار‌های دیوانه‌وار، رانندگان وحشت‌زده خیابان‌های اصلی را که به خارج از شهر هدایت می‌شد، مسدود کردند.

بسیاری در ماشین‌هایشان گیر افتادند. مابقی یا در خانه‌هایشان مردند یا در حالیکه به سمت دریا فرار می‌کردند دچار گاز گرفتگی شدند. تعداد زیادی در حالیکه همدیگر را در آغوش گرفته بودند در کنار جاده‌ها مردند. بسیاری راه‌های اشتباهی را به سمت دریا طی کرده بودند و راهشان توسط صخره‌ای مرتفع مسدود شده بود.

یانیس استامپلوس، که رستوران خانوادگی‌اش در ساحل ماتی به یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری تبدیل شده بود، می‌گوید: «هرج‌ومرج همه جا بود؛ مردم فرار می‌کردند و ماشین‌ها با هم تصادف می‌کردند.»

اما گریختن به سمت دریا هم ایمنی افراد را تضمین نکرد. مردم، که در میان آن‌ها افراد سالخورده بودند، ساعت‌ها در دریا گیر افتادند و عده زیادی غرق شدند.

آگاته کدیکیدی می‌گوید: «آب‌های ماتی پر از صخره‌های تیز و بزرگ و توتیای دریایی است. مردم ترسیده بودند و نمی‌خواستند خیلی دورتر از ساحل شنا کنند، چون باد می‌وزید، هوا داشت تاریک می‌شد و موج‌ها بسیار قوی هستند. آن‌ها از مسئولان خواستند برای کمک بشتابند، اما ساعت‌ها بعد از شروع فاجعه اتفاقی رخ نداد. ماهیگریان مصری بودند که با وجود خطرات موجود از شهر رافینا با قایق‌هایشان برای کمک آمدند.»

آسیماکوس می‌گوید، وقتی در آب بود می‌توانست صدای انفجار‌های پشت‌سر‌هم را بشنوند، اما به‌خاطر شدت گرما مجبور بود پشتش را به آتش کند.

او چند ساعت بعد توانست به ساحل بازگردد و در آن هنگام بود که شدت فاجعه برایش آشکار شد.

«آتش همه‌جا را دربر گرفته بود، جاده‌ها پر از سیم، ماشین و جسد بود. فقط در یک ماشین ۳ کودک سوخته بودند.»

چند لحظه بعد، او خواهرزنش، ویکی، را پیدا کرد که در نزدیکی یک آپارتمان چند‌طبقه بی‌حرکت افتاده بود. «او نسوخته بود، دود‌های سمی به داخل ریه‌های زن بیچاره نفوذ کرده بود.»
بیشتر بخوانید:

در‌مجموع، آتش‌سوزی ویران‌کننده سال گذشتۀ یونان باعث مرگ ۱۰۲ نفر شد و این بالاترین رقم مرگ‌و‌میر از آتش‌سوزی در تاریخ مدرن یونان است. آتش‌سوزی ۵۶۰۰ هکتار از زمین‌ها را نابود، هزاران ساختمان را ویران و صد‌ها نفر را دچار درد‌های ناشی از سوختگی کرد.

یک سال گذشته و هنوز یک سؤال درباره چگونگی رویدادن این تراژدی باقیست و ساکنان از روند کند تحقیقات شاکی‌اند.

ساکنان محلی می‌گویند، عملیات پاکسازی منطقه ماه‌ها عقب‌تر از برنامه است و هشدار می‌دهند انباشت توده‌هایی از شاخه‌ها و تنه‌های سوخته درختان که از دریا جمع‌آوری شده اند، بسته‌های علف خشک و ویرانه‌های به‌جا مانده از سوختگی روی آسفالت خیابان‌ها، خود می‌تواند خطر بزرگی برای یک آتش‌سوزی دیگر باشد.

در بسیاری از خانه‌های ماتی که دهه‌ها قبل ساخته شده‌اند، ماده آزبست استفاده شده است که در‌صورت آتش گرفتن نمی‌توان به آن دست زد. پاکسازی بقایای آزبست نیازمند مجوز‌های اداری است و برای همین هنوز انجام نشده است.

ساکنان آسیب‌دیده همچنین خواستار تسریع فرایند صدور مجوز برای تعمیر و بازسازی ۳۰۰۰ خانه‌ای هستند که در آتش‌سوزی ویران شد.

نخست‌وزیر وقت یونان، الکسیس سیپراس، خانه‌های بی‌مجوز را علت آمار بالای مجروحان و کشته‌شدگان علام کرد و رؤسای نیروی پلیس و آتشنشانی را به دلیل عدم توانمندی در پاسخگویی در هنگام بحران اخراج کرد.

در ماه مارس گزارشی ۲۹۳‌صفحه‌ای منتشر شد که علت خسارت‌های مالی و جانی بسیار را «نبود هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و اشتباهات جنایی بسیار عنوان کرد.»

محققان این پرونده گفتند «در‌صورت وجود اقدامات محافظتی بسیاری زنده می‌ماندند.»

مواردی از قبیل: اشتباه پلیس در هدایت مردم به سمت مسیر‌های مسدود در این گزارش به عنوان اشتباهات جنایی آمده است.

یک مرد ۶۵ ساله متهم برپا کردن آتش‌سوزی است و گفته می‌شود وقتی در حال سوزاندن چوب در بیرون از خانه‌اش در غرب ماتی بوده، این آتش‌سوزی بزرگ را به‌راه انداخته است.

آسیماکوس می‌گوید خاطرات این فاجعه هنوز همراه اوست.

او می‌گوید: «آن‌هایی که تا‌کنون تجربه آتش‌سوزی نداشته‌اند، خیلی خوش‌شانس‌اند. همسرم خواهرش را از دست داد، او هر روز گریه می‌کند و من گمان نمی‌کنم هرگز بتواند با این درد کنار بیاید؛ اما او سر کار بود و آنچه من و پسرم در دریا تجربه کردیم را تجربه نکرد.»

«ما با اجساد شنا می‌کردیم.. انتقال آنچه واقعاً تجربه کردیم امکان‌پذیر نیست.»
یانیس استامپلوس
یانیس استامپلوس
یورگِس آسیماکوس
یورگِس آسیماکوس

منبع: الجزیره
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید