باراک جونیور؛ لابی‌گر سعودی‌ها در کاخ سفید

باراک جونیور؛ لابی‌گر سعودی‌ها در کاخ سفید

رابطه بین باراک، مانافورت و شیوخ و تجار عرب از جمله مالک برای مدت ۹ ماه مورد توجه مقامات فدرالی بوده است. گفته می‌شود که تاثیر بر سخنرانی دونالد‌ترامپ درباره مسائل انرژی در سال ۲۰۱۶ به‌شدت شکست خورد.

کد خبر : ۷۱۸۷۹
بازدید : ۹۸۳۱
باراک جونیور؛ لابی‌گر سعودی‌ها در کاخ سفید
درحالی‌که دونالد ترامپ آماده سخنرانی درخصوص مسائل انرژی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود، پل مانافورت، رئیس کارزار انتخاباتی‌اش، سوالی درباره محتوای سخنرانی از توماس جی. باراک جونیور، مهم‌ترین کمک‌کننده مالی کارزار انتخاباتی کرد.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مانافورت در ایمیلی که تاکنون فاش نشده بود از باراک جونیور که یکی از غول‌های املاک آمریکا و از سرمایه‌گذاران در منطقه خاورمیانه است، این سوال را پرسیده بود: «آیا در مورد محتوای سخنرانی دونالد ترامپ حرفی دارید؟» باراک در واقع پیش‌نویسی را با چند تن از دوستان خود در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از جمله رشید بن‌مالک، تاجر اماراتی که ارتباط نزدیکی با حاکمان کشورش دارد، تنظیم کرده بود.

برخی اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که سخنان ترامپ درباره مسائل انرژی یکی از مهم‌ترین اقدامات بازجویان برای کشف این حقیقت بوده که آیا ردی از کشور‌های خارجی در آن دیده می‌شود یا نه؟ حال این ایمیل‌ها در اختیار بازرسان دادستانی قرار گرفت.
به گفته افراد آشنا با موضوع، این بازرسان به‌ویژه به‌دنبال این بودند که آیا باراک و دیگران قوانین آمریکا را نقض کرده‌اند؟ آیا آن‌ها با کسانی در ارتباط بودند که قصد داشتند در سیاست خارجی آمریکا نفوذ کنند؟ در اسناد دادستانان در اداره حقوقی بروکلین آمده است: این تحقیقات در ماه گذشته به اندازه کافی مشخص کرد که باراک به‌عنوان مشاوری خارج از کارزار نقش تاثیرگذاری داشته است.
اوون بلیک‌سیلور، سخنگوی دفتر باراک می‌گوید که از دفتر دادستانان تماس گرفته شده و آن‌ها تایید کرده‌اند سوال دیگری از باراک ندارند.

باراک تاکنون متهم به خطایی نشده و دستیارانش هم می‌گویند که وی هرگز برای کشور‌های خارجی یا طرف سوم کار نکرده است. در این خصوص از یکی از دادستانان دفتر حقوقی بروکلین سوال شد که وی حاضر به اظهارنظر در این‌باره نشد.
رابطه بین باراک، مانافورت و شیوخ و تجار عرب از جمله مالک برای مدت ۹ ماه مورد توجه مقامات فدرالی بوده است. گفته می‌شود که تاثیر بر سخنرانی دونالد‌ترامپ درباره مسائل انرژی در سال ۲۰۱۶ به‌شدت شکست خورد.

تحقیقات دو ساله بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پایان یافته است و دادستانان در منهتن نیز تصریح کرده بودند که بعید است مورد اتهامی جدیدی به پرونده اضافه کنند، مگر پرونده پول حق‌السکوتی که اعضای داخلی کمپین ترامپ پرداخت کرده‌اند.
با این حال درحالی‌که اقدامات باراک زیر ذره‌بین رفته، دادستانان دنبال سرنخی از نفوذ خارجی در سیاست‌گذاری‌های انرژی در آمریکا می‌گردند. در میان انبوهی از سوالاتی که در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا وجود دارد یکی این بوده که مشخص شود آیا باراک و دیگرانی که به کارزار انتخاباتی ترامپ نزدیک بودند، به نمایندگی از کشور‌های عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی، قصد اعمال نفوذ در سیاست‌های خارجی داشته است یا نه، چرا که این دو کشور هم‌اینک ارتباط بسیار نزدیکی با دولت مستقر در کاخ‌سفید دارند.
دستیاران باراک می‌گویند بین زمان نامزدی دونالد ترامپ تا پایان ماه ژوئن دفتر املاک باراک یک رقم ۵/ ۱ میلیارد دلاری از عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی از طریق برخی سرمایه‌گذاری‌ها، از جمله فروش دارایی‌ها دریافت کرده است.
در این میان از کل این مبلغ عربستان سعودی و صندوق وجوه ثروت مستقل امارات ۴۷۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری جدای از انباشت سرمایه ۷ میلیارد دلاری وی در سراسر دنیا بوده است. یک عامل اجرایی آشنا با موضوع سال گذشته ارقام متفاوتی از این داد و ستد را به نیویورک‌تایمز ارائه کرده بود.
بازجویان سال گذشته از برخی شهود در مورد درگیری باراک برای ساخت یک نیروگاه اتمی در عربستان سعودی سوالاتی پرسیدند. بنابر شواهد باراک قصد داشته تا مخفیانه فناوری هسته‌ای آمریکا را به ریاض منتقل کند. این بازجویان همچنین به‌دنبال کشف ارتباط بین حلقه ترامپ و باراک بودند تا ببیند آن‌ها تحت تاثیر باراک به ترامپ مشاوره داده‌اند یا نه؟

یکی از دستیاران باراک که تباری لبنانی دارد و عربی را فصیح صحبت می‌کند گفت که او (باراک) همواره به‌عنوان یک میانجی مستقل بین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و رهبران خلیج‌فارس عمل کرده است و هیچ‌گاه نماینده مقامات خارجی نبوده است. تامی دیویس، رئیس سابق کارکنان باراک که همچنان برای وی در سمت دیگری کار می‌کند، گفت: «این ایده‌ها صد در صد برای خودش است و به نمایندگی از افراد خارجی ابراز نکرده است.
این ایده‌هایی بوده که وی برای دهه‌ها دنبال آن بوده است.» این درحالی است که رویترز در گزارشی فاش ساخته است که باراک به‌دنبال خرید شرکت الکتریکی وستینگهاوس و انتقال مخفیانه انرژی هسته‌ای به عربستان سعودی بوده است.
او به‌عنوان لابی‌گر سعودی‌ها سعی داشته است تا این انتقال بی‌سر و صدا صورت گیرد. البته باراک در هر دو پروژه شکست خورد، اما مدارک جدید نشان می‌دهد وی به سود عوامل خارجی با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رایزنی داشته است. این مساله زمانی حساس می‌شود که بدانیم باراک یکی از دوستان نزدیک دونالد ترامپ و از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی به کارزار انتخاباتی‌اش بوده است.
دموکرات‌ها اخیرا این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا دونالد ترامپ به‌دنبال سود رساندن به دوستان خود است؟ این شائبه به‌وجود آمده است که کاخ‌سفید منافع دوستان خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهد. گزارش‌هایی به‌دست آمده که دوستان ترامپ به‌دنبال ساخت ۴۰ نیروگاه هسته‌ای در عربستان سعودی و سایر نقاط خاورمیانه بوده‌اند. این طرح در ابتدا مورد تایید اولین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یعنی مایکل فلین بوده است.
در این کنسرسیوم عده‌ای از ژنرال‌های بازنشسته و برخی مقامات سابق کاخ‌سفید حضور داشته‌اند. یکی از این کمپانی‌ها که قرار بود در این سرمایه‌گذاری‌ها حضور پیدا کند شرکت معروف وستینگهاوس بوده که تولید‌کننده رآکتور‌های بزرگ است.
این گزارش در کنار تعدادی دیگر از تحقیقات درمورد نقش دولت در سرمایه‌گذاری‌های غیرمتعارف توسط ایلایجا کامینگز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نوشته و پیگیری شده است و در آن به نقش ایوانکا دختر ترامپ و جرد کوشنر همسرش نیز اشاره شده است.

ترامپ در چند هفته اخیر به کامینگز که نماینده‌ای آفریقایی‌-آمریکایی‌تبار از بالتیمور است، بار‌ها در حساب کاربری توییت خود حمله کرده است. گزارش روز دوشنبه نشان می‌دهد که در اسناد به‌دست‌آمده پای چند کمپانی خصوصی نیز به وسط کشیده شده است.
کاخ‌سفید البته می‌گوید هیچ سندی وجود ندارد، اما آژانس‌های اطلاعاتی تایید کرده‌اند چند سند در این زمینه موجود است. اسناد نشان می‌دهد که باراک با خود ترامپ و سایر مقامات کاخ‌سفید لابی‌گری داشته و به‌دنبال یک موقعیت قوی برای حضور در منطقه خاورمیانه بوده است. او قصد داشت از طریق طرح توسعه انرژی هسته‌ای در خاورمیانه به سود‌های کلانی برسد.

یکی از مقامات سابق کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در این زمینه تایید می‌کند که طرح توسعه انرژی هسته‌ای در عربستان سعودی و برخی کشور‌های دیگر خاورمیانه از زمان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ ریخته شده است. در گزارش این کمیته آمده است که مقامات کاخ‌سفید در ژانویه سال ۲۰۱۷ با اعضای آن کنسرسیوم که «IP ۳» خوانده می‌شوند، دیدار داشته‌اند.
یکی از مهم‌ترین مقاماتی که در این زمینه اعضای این کنسرسیوم دیدار داشتند مایکل فلین بوده است. فلین در ماه فوریه از سوی ترامپ اخراج شد. البته اخراج فلین به‌دلیل این موضوع نبود و وی به‌دلیل ارتباطی که با سفیر روسیه در آمریکا داشت، اخراج شد.

یکی از سخنگویان کمیته می‌گوید که باراک با کمیته همکاری لازم را داشته و به درخواست کمیته اسنادی را در این زمینه فراهم کرده است. رویترز در این زمینه با کاخ‌سفید تماس گرفته، اما آن‌ها هنوز به این درخواست پاسخ مثبت نداده‌اند.
ایمیل‌ها و پیام‌ها نشان می‌دهد که باراک به‌دنبال تغییر شکل دادن به ایده‌های ترامپ در راستای منافع کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بوده است. باراک به همین منظور ایده‌های مالک را با مانافورت درمیان می‌گذارد تا روی تنظیم سخنرانی‌های ترامپ نقش بیشتری ایفا کند.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که نه باراک و نه مالک، اسم هیچ‌کدام به‌عنوان لابی‌گر رسمی در کارزار انتخاباتی مطرح نشده، اما این دو مستقیم و غیرمستقیم در این کارزار نقش داشته‌اند. باراک چندین روز پیش از مراسم تحلیف با اعضای کنسرسیوم دیدار می‌کند و یکی از اعضای این کنسرسیوم که باراک را رفیق خوانده، گفته است که ترامپ باید باراک را به‌عنوان نماینده شخصی خود برای توسعه هسته‌ای در کشور‌های خاورمیانه انتخاب کند.
این دیدار‌ها موجب شد تا باراک و اعضای کنسرسیوم با شراکت صندوق ثروت مستقل عربستان سعودی که ریاست آن با محمد بن‌سلمان است، به‌دنبال خرید وستینگهاوس در سال ۲۰۱۷ باشند. باراک و شرکای دیگرش نتوانستند این شرکت را خریداری کنند، اما اطلاعات نشان می‌دهد که وی در سال ۲۰۱۸ نیز به‌دنبال خرید این شرکت بوده است.
چراکه در ژانویه سال ۲۰۱۸، مدیریت دارایی بروکفیلد اعلام کرد که توانسته در خرید وستینگهاوس پیروز شود و باراک نیز به آن‌ها پیشنهاد داده که آیا وی می‌تواند به شرکت آن‌ها ملحق شود یا نه.
چند روز بعد از خرید وستینگهاوس، بروکفیلد اعلام کرد که با اجاره ۹۹ ساله این شرکت به ساختمانی مستقر در منهتن که در اختیار جرد کوشنر است، موافقت کرده است. این توافق در شرایطی صورت گرفته که در اسناد آمده است که بین اعضای دولت ترامپ، کنسرسیوم و باراک جلسه‌ای برقرار شده که در آن نقاطی که باید تاسیسات هسته‌ای برقرار شود، تایید شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید