شهر‌های هوشمند؛ آینده توسعه شهری

شهر‌های هوشمند؛ آینده توسعه شهری

فناوری هوشمند رو به توسعه و مراکز شهر‌های در حال پیشرفت در کنار هم قرار خواهند گرفت. برای مثال انگلستان برنامه‌ریزی کرده تا فناوری هوشمند در توسعه آینده و استفاده از اطلاعات مهم برای تصمیم‌گیری‌های بهتر برای ارتقای زیرساخت کشور را با یکدیگر تلفیق کند.

کد خبر : ۷۱۸۸۷
بازدید : ۱۴۰۲۳
شهر‌های هوشمند؛ آینده توسعه شهری
در حالی که با جهانی بیش از گذشته به هم مرتبط و به فناوری وابسته روبه‌رو هستیم، موج جدیدی از ابزار‌های هوشمند، نحوه رویکرد و نگرش به فعالیت‌های روزمره را تغییر می‌دهند. امروز لوازم خانگی مانند یخچال‌های هوشمند، دستیار آمازون الکسا یا برنامه‌های امنیتی خانه‌های هوشمند فرصت‌هایی را برای زندگی کارآمدتر ایجاد می‌کنند.
همان‌طور که ایده‌های شهر‌های هوشمند به‌عنوان آینده شهرنشینی پیشنهاد شده است، این سوال همچنان مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم خود را با تکنولوژی نوین سازگار کنیم که نهایتا یک جامعه کارآمد داشته باشیم؟

شهر‌های آینده
شهر‌های هوشمند با به‌کار‌گیری زیرساخت و فناوری، تاثیرات مثبتی روی کیفیت زندگی شهروندان می‌گذارند. همچنین تعاملات افراد را با محیط شهری افزایش می‌دهند. اما چگونه می‌توان اطلاعات را از حوزه‌هایی مانند حمل و نقل عمومی، سنجش کیفیت هوا و تولید انرژی با یکدیگر ادغام کرد تا به‌طور موثر مورد استفاده قرار داد؟ اینترنت اشیا پاسخگوی این سوالات خواهد بود.
اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. اشیا به‌عنوان بخشی از جنبش فناوری هوشمند، از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند. با ایجاد شبکه‌ای از اشیا که قابلیت برقراری ارتباط هوشمند را دارند افراد با طیف وسیعی از نوآوری‌های فناوری روبه‌رو می‌شوند که به بهبود حمل و نقل عمومی، گزارش‌های دقیق ترافیک یا اطلاعات لحظه‌ای مصرف انرژی کمک می‌کند.
با مطالعه بیشتر فناوری ارتباطات از طریق سیستم‌های عامل، اینترنت اشیا می‌تواند اطلاعات بیشتری در جهت بهبود ابعاد مختلف زندگی روزمره در اختیار قرار دهد؛ شهر‌ها می‌توانند فرصت و تهدید‌ها را در زمان درست و به هنگام شناسایی کنند، هزینه‌ها به دلیل رسیدگی به مشکلات پیش از رسیدن به نقطه بحرانی کاهش می‌یابند و دقت نیروی انسانی به حداکثر می‌رسد.

کارآیی و انعطاف‌پذیری
شهر‌های هوشمند به دلیل سرمایه‌گذاری‌ها و اهمیتی که برای فضای شهر قائل هستند به مکان‌هایی تبدیل شده‌اند که شهروندان دوست دارند زمان بیشتری را در سطح شهر بگذرانند. برای مثال شهر بارسلونا از طریق اجرای شبکه فیبر نوری در سراسر شهر، از فناوری‌های هوشمند استفاده می‌کند؛ در ضمن وای فای رایگان با سرعت بالا از اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کند.
از طریق ادغام سیستم‌های آب هوشمند، مدیریت روشنایی و پارکینگ، مبلغ ۷۵ میلیون یورو از بودجه شهر پس‌انداز می‌شود و حدود ۴۷۰۰۰ شغل جدید در بخش فناوری هوشمند ایجاد شده است. کشور هلند هم استفاده از زیرساخت بر اساس اینترنت اشیا را در آمستردام مورد آزمایش قرار داده است که روند ترافیک، مصرف انرژی و امنیت عمومی را بر اساس اطلاعات به هنگام نظارت و تنظیم می‌کند.
درعین حال، در برخی از شهر‌های بزرگ در دنیا، سطل‌های زباله هوشمند نصب شده است که علاوه بر نشان دادن مقدار زباله و جلوگیری از پر شدن بیش از اندازه، به‌طور خودکار داده‌ها را به شرکت‌های مدیریت زباله ارسال می‌کنند و در صورت نیاز، برنامه تخلیه آن سطل زباله در سامانه ثبت می‌شود.

اینترنت اشیا فرصت‌های زیادی برای شهر‌هایی فراهم می‌کند که مایل به استفاده از فناوری هوشمند هستند تا کارآیی عملیات را بالا ببرند. علاوه بر این، موسسه‌های آموزش عالی همچنین خواستار به حداکثر رساندن تاثیرات فناوری هوشمند یکپارچه هستند.
دانشگاه‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی کوچک‌تر، فناوری را در محیط قابل کنترل‌تر انجام می‌دهند که بتوان در آینده در مقیاس‌های بزرگ‌تر تکرار شوند. دانشگاه‌ها در اصل نمونه کوچک‌تر و متراکم‌تر از شهر‌ها هستند که اغلب به سیستم‌های حمل و نقل، کسب و کار‌های کوچک و دانشجویان خود افتخار می‌کنند. تمام این موارد باعث می‌شود که دانشگاه‌ها به محیطی مناسب برای انجام آزمایش‌ها تبدیل شوند.
ایده دانشگاه هوشمند ابتدا در بهار سال ۲۰۱۶ شکل گرفت؛ درحالی که نوآوری‌ها و پروژه‌های بیشتری به ظهور می‌رسند، بهتر است این دو مقوله با محوریت دانشجویان مستعد باشد؛ زیرا باید به دنبال راهی بود که آن‌ها را با دانش و فناوری پشتیبانی کرد.

اثبات آینده
فناوری هوشمند رو به توسعه و مراکز شهر‌های در حال پیشرفت در کنار هم قرار خواهند گرفت. برای مثال انگلستان برنامه‌ریزی کرده تا فناوری هوشمند در توسعه آینده و استفاده از اطلاعات مهم برای تصمیم‌گیری‌های بهتر برای ارتقای زیرساخت کشور را با یکدیگر تلفیق کند.
در حقیقت تصمیمات بهتر موجب رونق اقتصادی می‌شود. امکان توسعه جنبه‌های سیستم خدمات عمومی، کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌ها موجب ضرورت تشکیل شهر‌های هوشمند شده است. با گام نهادن در مسیر آینده، نه تنها تعامل بشر با محیط اطراف بلکه ارتباط شهر‌ها با شهروندان نیز در جهت رفاه بیشتر و جلوگیری از اصراف و استفاده بهینه از منابع، بهبود پیدا خواهد کرد.
منبع: Entrepreneur
مترجم: هوتسا عسکری نسب
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید