شبیه‌سازی یوزپلنگ ایرانی

شبیه‌سازی یوزپلنگ ایرانی

البته واقعیت این است که تولید حیوانات در حال انقراض از روش‌شبیه‌سازی بین گونه‌ای، یک روش است و تا زمانی که عملیاتی نشود کسی نمی‌تواند قول دهد که این روش قابل اجرا است.

کد خبر : ۷۲۱۶۲
بازدید : ۱۳۵۸۲
شبیه‌سازی یوزپلنگ ایرانی
یوزپلنگ‌های آسیایی زمانی در اکثر نقاط آسیا از شبه‌قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه‌جزیره عربستان و سوریه پراکنده بودند، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و پراکندگی این گونه منحصر به نواحی دورافتاده‌ای در بیابان‌های ایران شده است.
آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۴۷ برمی‌گردد از آن زمان به بعد یوزپلنگ به‌سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید شد و امروزه ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا است. تخریب زیستگاه‌ها و ناامنی در آن‌ها نیز باعث شد که یوزپلنگ‌های ایرانی زیستگاه‌های خود را ترک کنند.
علاوه بر آن در سال‌های اخیر اقدام به گسترش شبکه جاده‌ای کشور موجب شد که این امر به تهدید دیگری برای جان پلنگ‌های ایران بدل شود؛ چراکه پلنگ‌ها به دلیل برخورد با خودرو‌های عبوری کشته می‌شوند. همه این عوامل باعث شده که جمعیت پلنگ ایرانی روز به روز کاهش یابد؛ به طوری که در بسیاری از مناطق دچار کاهش چشمگیر شده و همین موضوع موجبات نگرانی کارشناسان و علاقه‌مندان را فراهم کرده است. حالا در واقع حال یوز ایرانی خوب نیست، ولی محققان در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های علمی اقدام به احیای این گونه در حال انقراض کنند.

یوز ایرانی در انتظار مادر
در همین زمینه روز گذشته رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با اشاره به مطالعات انجام‌شده در زمینه شبیه‌سازی حیوانات در حال انقراض گفته: «در گذشته توانستیم قوچ وحشی (قوچ قمیشلو) را از طریق شبیه‌سازی بین گونه‌ای یعنی با استفاده از تخمک و رحم میش بومی تولید کرده و در اختیار باغ وحش اصفهان قرار دهیم.
ما علاقه‌مند هستیم یوز ماده که جزو گونه‌های در حال انقراض است را تولید کنیم. بخش مطالعات ما در این زمینه نشان داد که توانسته‌ایم جنین را با تخمک گربه‌سانان مانند گربه تولید کنیم، ولی برای انتقال جنین به یک رحم بزرگ نیاز داریم که متاسفانه این رحم در اختیار ما نیست.» او در ادامه گفته امیدوار است که در این مطالعات بتوانند از رحم شیر بهره ببرند، اما گفته: «ادامه این تحقیقات نیاز به بودجه دارد و در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در اختیار ما برای ادامه این پژوهش نیست.»
البته واقعیت این است که تولید حیوانات در حال انقراض از روش‌شبیه‌سازی بین گونه‌ای، یک روش است و تا زمانی که عملیاتی نشود کسی نمی‌تواند قول دهد که این روش قابل اجرا است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید