قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد

قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد

استفاده روزانه از قرص چند منظوره می‌تواند ابتلای به امراض قلبی را کاهش دهد

کد خبر : ۷۲۴۰۱
بازدید : ۱۲۸۳۷
قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد
تحقیقات انجام شده در ایران و بریتانیا نشان داده که ترکیبی از قرص حاوی چهار ماده می‌تواند موارد حمله قلبی را تا یکسوم کاهش دهد.

این "قرص چند منظوره" حاوی آسپرین برای رقیق کردن خون، ماده استاتین برای کاهش کلسترول و دو ماده دیگر برای کاهش فشار خون است. هزینه تولید یک چنین قرصی برای مصرف روزانه بسیار اندک است.

پژوهشگران این تحقیق که در ایران و بریتانیا انجام شده، توصیه کرده‌اند که چنین قرصی تولید شود و در کشور‌های کم درآمد جهان که پزشکان امکانات کمتری برای رسیدگی و ارزیابی شرایط بیماران دارند، در اختیار پزشکان قرار گیرد.

بیماری‌های قلبی و حمله قلبی یکی از دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان است و هر سال بیش از پانزده میلیون نفر به همین خاطر جان خود را از دست می‌دهند. چاقی، سیگار و کمبود تحرک بدنی نیز خطر بروز امراض قلبی را بیشتر می‌کند.

قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد
معاینه بیمار روستایی ایران - قرص چند منظوره برای جبران کمبود‌های درمانی در کشور‌های کم درآمد جهان مناسب است

این تحقیقات، که نتیجه آن در نشریه لانسلت منتشر شده، در یکصد روستای ایران انجام شده و حدود شش هزار و هشتصد نفر در آن مشارکت داشتند. به نیمی از این افراد قرص چند منظوره داده شد و به آن‌ها توصیه شد که شیوه زندگی سالم‌تری را انتخاب کنند و نیم دیگر فقط توصیه به شیوه زندگی سالم‌تر را دریافت کردند.

این افراد بیش از پنجاه سال سن داشتند و ابتلا یا عدم ابتلای قبلی به عارضه قبلی مورد توجه نبود.

این آزمایش پنج سال به طول انجامید و نتیجه آن بروز ٢٠٢ عارضه عمده قلبی در میان ٣٤٢١ نفری بود که قرص چند منظوره را هم مصرف می‌کردند. تعداد مبتلایان در میان ٣٤١٧ نفری که قرص مصرف نمی‌کردند ٣٠١ نفر بود.

قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد
کشور‌های پیشرفته امکانات بیشتری برای ارزیابی تک تک بیماران و تجویز دقیق‌تر دارو دارند

براساس نتیجه این تحقیق، تجویز قرص چند منظوره از ابتلای یک نفر در هر ٣٥ به عارضه جدی قبلی ظرف پنج سال جلوگیری می‌شود.

تام مارشال، از پژوهشگران دانشگاه برمینگام در بریتانیا، گفته است که این تحقیق نشان داد که استفاده از این قرص یک استراتژی قابل بررسی در کشور‌های کم درآمد و یا با درآمد متوسط جهان است.

در این تحقیقات مشخص شد که استفاده از این قرص باعث کاهش قابل توجه در کلسترول بد می‌شود، اما فشار خون را فقط اندکی کاهش می‌دهد.

دکتر نضال صراف زادگان، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان، گفته است که با توجه به هزینه اندک قرص چند منظوره، امکان قابل توجهی برای استفاده از آن برای بهبود بهداشت قلب و عروق و کاهش مرگ و میر در نتیجه ابتلای به این بیماری‌ها وجود دارد.

فکر تولید و استفاده از قرص چند منظوره در سال ٢٠٠١ مطرح شد، اما این اولین آزمایش عمده در این زمینه بوده است.

در کشور‌های ثروتمندی مانند بریتانیا، پزشکان فرصت و امکانات لازم را دارند تا نیاز بیماران را به طور فردی ارزیابی کرده و تعداد قابل توجهی از داروها، مانند استاتین‌های کاهش کلسترول، را تجویز کنند.
قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد
پرفسور مارشال گفته است که استفاده از قرص چند منظوره در بریتانیا احتمالا تغییر چندان زیادی را در مقایسه با وضعیت کنونی ایجاد نخواهد کرد.
علاوه بر این، این دارو در بریتانیا مجوز تولید ندارد و اخذ مجوز برای آن ممکن است آسان نباشد. به گفته او، مهمترین اولویت برای کشوری مثل بریتانیا این است که افرادی را که دارای فشار خود و کلسترول بالا هستند، اما از آن آگاهی ندارند شناسایی و دارو‌های مناسب را برای آنان تجویزکرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید