ترکیه تعطیل بود، موز گران شد!

ترکیه تعطیل بود، موز گران شد!

چرا موز در برهه‌ای از زمان، افزایش قیمت ناگهانی را تجربه کرد؟

کد خبر : ۷۲۴۸۷
بازدید : ۹۶۳۷
ترکیه تعطیل بود، موز گران شد!
«قیمت موز در یزد به ۳۰‌هزار تومان رسید.» خبری که صبح دیروز روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و تنها چندساعت بعد از آن رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد این خبر را تکذیب کرد و گفت که قیمت این میوه وارداتی در روز‌های گذشته به ۱۵‌هزار تومان رسید و خبری از موز ۳۰‌هزار تومانی نیست. آنگونه که دبیر اتحادیه بارفروشان می‌گوید: «تعطیلی ۱۰ روزه ترکیه و کاهش واردات، اما دلیل اصلی افزایش قیمت موز در برخی از استان‌های کشور است.»
افزایش قیمت‌ها مقطعی است
اما برخلاف یزد، فعالان این صنف می‌گویند که قیمت موز در روز‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته و به کیلویی ۱۰‌هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار رسیده است.
علی حاج‌فتحعلی دبیر، اتحادیه بارفروشان میوه در رابطه با این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «در روز‌های اخیر نه‌تن‌ها افزایش قیمت پیش‌رو نداشته‌ایم، بلکه کاهش قیمت هم داشته‌ایم، به‌طوری که قیمت موز در میادین به ۱۰‌هزار تومان رسیده است.»

این‌طور که به نظر می‌رسد قیمت میوه در میادین ۱۰‌هزار تومان است و در سطح شهر این قیمت به ۱۳ تا ۱۵‌هزار تومان هم می‌رسد و حتی در برخی از شهر‌ها به ۱۷‌هزار تومان هم رسیده بود. این موضوع درحالی اتفاق افتاده که کارگر رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، این افزایش قیمت‌ها را مقطعی می‌داند و می‌گوید: «هم‌اکنون قیمت برخی اقلام همچون موز، خیار، شلیل، سیب، هلو و آلو نسبت به هفته‌های گذشته به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۲‌درصد در بازار نوسان داشته است.»

چه شد که موز گران شد
اما چرا موز در برهه‌ای از زمان، افزایش قیمت ناگهانی را تجربه کرد؟ حسین مشرف، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد در این رابطه گفته بود: «با توجه به افزایش تقاضای مردم به مدت یک هفته، قیمت این میوه در بازار یزد با افزایش قیمت روبه‌رو بود، به‌طوری که قیمت موز در میدان‌های میوه و تره‌بار کشور از ۱۲‌هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و این گران‌شدن مختص استان یزد نبوده است، اما حاج فتعلی گرانی این میوه را در موضوع دیگری جست‌وجو می‌کند و معتقد است: «گرانی موز در هفته‌های گذشته به دلیل وارداتی‌بودن این میوه آن‌هم، از کشور ترکیه است.
با توجه به این‌که کشور ترکیه تعطیلات ۱۰ روزه عید را پیش‌رو داشت، هیچ وارداتی نداشتیم و همین امر بر گران‌شدن میوه‌های وارداتی به‌خصوص موز دامن زد.»

او در ادامه با اشاره به این‌که بسیاری از میوه‌ها در میادین به حدی ارزان است که به زور می‌توان پول کرایه آن‌ها را درآورد، در این زمینه ادامه داد: «میوه‌هایی، چون هندوانه در میادین بسیار ارزان شده و به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان رسیده است که برای پرداخت پول کرایه باید بیش از نیمی از پول محصول را پرداخت کرد. درصورتی که همین میوه در سطح شهر قیمتی تقریبا دو تا سه‌برابر است، یعنی هرکیلو هندوانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان قیمت دارد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید