فریده و جهان او مهمترین مسأله "در جست و جوی فریده"
در جشنواره سینما حقیقت، آنقدر استقبال فوقالعادهای از فیلم در جستوجوی فریده شد و آنقدر تماشاگران راضی از سالن سینما بیرون میآمدند و صحبتهایی که باهم میکردند خوب و مثبت بود که احساس کردیم آن اتفاق خوب برای فیلم افتاد.
کد خبر :
۷۲۵۱۱
بازدید :
۱۴۶۲
تینا جلالی | امسال کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار در تصمیمی بیسابقه فیلم مستند «در جستوجوی فریده» ساخته مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی را به عنوان نماینده سینمای ایران به این رویداد معرفی کرد.
از آنجایی که در تاریخ سینمای ایران نخستینبار است که فیلمی مستند به عنوان نماینده کشور به معتبرترین رویداد سینمایی جهان معرفی میشود، این انتخاب هیات داوران با واکنشهای مختلفی مواجه شده و هیاهوی زیادی به وجود آورده است بهطوری که بعد از یک هفته حواشی آن همچنان ادامه دارد.
پاییز سال گذشته در زمان اکران «در جستوجوی فریده» با دو کارگردان جوان آن پیرامون ساختار و محتوای این فیلم گپوگفت مفصلی داشتیم، میزگرد حاضر را به انتخاب این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار و حواشی این انتخاب اختصاص دادیم.
عطایی و موسوی در این نشست از بخت راهیابی فیلمشان به اسکار و تلاشهایشان برای دیده شدن این فیلم در این رقابت جهانی گفتهاند.
اولین فیلم مستند شما «از ایران یک جدایی» درباره حواشی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی است که به اسکار راه پیداکرده حالا فیلم شما با حواشی زیاد به این رویداد معرفیشده است. آیا هنگام ساختهشدن فیلم «در جستوجوی فریده» و بعدها که فیلم به نمایش درآمد تصور میکردید فیلمتان به اسکار معرفی شود؟
کوروش عطایی: هم هنگام ساخت فیلم و هم قبل از شروع فیلمبرداری یعنی همان زمانی که اول خودمان با سوژه این فیلم آشنا شدیم، سوژه برایمان جذاب بود و بعد زمانی که کمپین کراود فاندینگ برای تامین سرمایه فیلم را راهاندازی کردیم فیدبک و بازخوردی که از مخاطب گرفتیم خیلی مثبت بود. خیلی از مخاطبان با قصه و شخصیت فیلم ارتباط برقرار کرده بودند.
اولین فیلم مستند شما «از ایران یک جدایی» درباره حواشی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی است که به اسکار راه پیداکرده حالا فیلم شما با حواشی زیاد به این رویداد معرفیشده است. آیا هنگام ساختهشدن فیلم «در جستوجوی فریده» و بعدها که فیلم به نمایش درآمد تصور میکردید فیلمتان به اسکار معرفی شود؟
کوروش عطایی: هم هنگام ساخت فیلم و هم قبل از شروع فیلمبرداری یعنی همان زمانی که اول خودمان با سوژه این فیلم آشنا شدیم، سوژه برایمان جذاب بود و بعد زمانی که کمپین کراود فاندینگ برای تامین سرمایه فیلم را راهاندازی کردیم فیدبک و بازخوردی که از مخاطب گرفتیم خیلی مثبت بود. خیلی از مخاطبان با قصه و شخصیت فیلم ارتباط برقرار کرده بودند.
از همان زمان این حدس را میزدیم که «در جستوجوی فریده» فیلمی باشد که بتواند با مخاطب داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند، وقتی کمپین کراود فاندینگ در خارج از ایران برپا شد این نکته برای ما بیشتر مسجل شد که مخاطب این فیلم را دوست خواهد داشت.
هرچند در اولین اکران در ایران بازهم غافلگیر شدیم و آن حجم ارتباطی که تماشاگر با فیلم برقرار کرده بود و واکنشهای مثبتی که به فیلم نشان میداد واقعا برایمان جذاب بود، اما اینکه به اسکار فکر میکردیم یا نه، خیر طبیعتا فکر نمیکردیم (میخندد). در مرحله تولید هدف ما صرفا ساخت یک فیلم خوب بود که بتواند تماشاگران را با خود همراه کند.
اما طبیعتا بعد از ساخت فیلم، مثل هر فیلمسازی که فیلم میسازد، به موفقیتهای بینالمللی، جشنوارهها و فستیوالهای مختلف فکر میکردیم و البته به اسکار کمتر. به علت اینکه ورود مستندها به اسکار ورود پیچیدهتری است و ازآنجاییکه از ایران هم فیلم مستندی تابهحال به اسکار معرفی نشده بود معرفی به اسکار اتفاق غافلگیرکنندهای برایمان بود، اما از طرفی دیگر بسیار خوشحالکننده هم بود.
آزاده موسوی: اینکه فیلم اول ما درباره اسکار بود و فیلم بعدی ما به اسکار معرفی شد این پیشامد را فقط میتوان به حساب قضا و قدر گذاشت و به نظر من این یک اتفاق است ولی نکتهای که وجود دارد این است که وقتی ما فیلمی را برای ساخت شروع میکنیم؛ نه به اسکار و نه حتی جشنواره دیگری حین ساخت فیلم فکر نمیکنیم.
آزاده موسوی: اینکه فیلم اول ما درباره اسکار بود و فیلم بعدی ما به اسکار معرفی شد این پیشامد را فقط میتوان به حساب قضا و قدر گذاشت و به نظر من این یک اتفاق است ولی نکتهای که وجود دارد این است که وقتی ما فیلمی را برای ساخت شروع میکنیم؛ نه به اسکار و نه حتی جشنواره دیگری حین ساخت فیلم فکر نمیکنیم.
برای ما ساخت فیلم مهمتر از هر چیز دیگری است. به همین جهت تمام تلاش و تمرکزمان را میگذاریم که فقط فیلم خوبی بسازیم حالا بعدازاینکه فیلم تمام شد اتفاقهای جشنوارهای برای فیلم میافتد، اما مهمترین چیز در زمان ساخت برای ما این است که فیلم خوبی بسازیم. آنقدر غرق فیلم و داستان میشویم تا بتوانیم درام خوبی از دل داستان درآوریم که واقعا نمیتوانیم به جشنوارهها فکر کنیم، به اسکار که اصلا ...
از این جهت این سوال را مطرح کردم که نمایش این فیلم در ایران با استقبال بالایی همراه بود و شاید میشد حدس زد که در ابعاد جهانی هم فیلم با موفقیت همراه شود.
موسوی: از همان جلسه اول نمایش فیلم در جشنواره سینما حقیقت، آنقدر استقبال فوقالعادهای از فیلم در جستوجوی فریده شد و آنقدر تماشاگران راضی از سالن سینما بیرون میآمدند و صحبتهایی که باهم میکردند خوب و مثبت بود که احساس کردیم آن اتفاق خوب برای فیلم افتاد.
در واقع از همان زمان استرس شما از بین رفت.
دقیقا. از همان جلسه اول نمایش اضطراب ما از اینکه آیا فیلم ما فیلم خوبی است یا نه، کم شد و متوجه شدیم که فیلم با تماشاچی ارتباط برقرار کرده و قلاب فیلم پیش مخاطب گیر کرده و داستانی که برای مخاطب تعریف میکنیم داستان جذابی است.
از این جهت این سوال را مطرح کردم که نمایش این فیلم در ایران با استقبال بالایی همراه بود و شاید میشد حدس زد که در ابعاد جهانی هم فیلم با موفقیت همراه شود.
موسوی: از همان جلسه اول نمایش فیلم در جشنواره سینما حقیقت، آنقدر استقبال فوقالعادهای از فیلم در جستوجوی فریده شد و آنقدر تماشاگران راضی از سالن سینما بیرون میآمدند و صحبتهایی که باهم میکردند خوب و مثبت بود که احساس کردیم آن اتفاق خوب برای فیلم افتاد.
در واقع از همان زمان استرس شما از بین رفت.
دقیقا. از همان جلسه اول نمایش اضطراب ما از اینکه آیا فیلم ما فیلم خوبی است یا نه، کم شد و متوجه شدیم که فیلم با تماشاچی ارتباط برقرار کرده و قلاب فیلم پیش مخاطب گیر کرده و داستانی که برای مخاطب تعریف میکنیم داستان جذابی است.
در مرحله بعد وقتی نمایش خارجی فیلم شروع شد و با تماشاگران خارجی فیلم را دیدیم باز به همان صورت از اولین جلسه نمایش که خارج از ایران داشتیم بازخوردها خوب بود و قصه کاملا تماشاگران خارجی را جذب کرد.
این نکتهای بود که ما در زمان ساخت فیلم به آن توجه کرده بودیم که داستان برای هر مخاطبی از هر گوشه دنیا قابلفهم باشد و این اتفاق خوشبختانه برای فیلم «در جستوجوی فریده» افتاد.
اشاره کردید به حضور جهانی این فیلم. بد نیست به جشنوارههای بینالمللی که این فیلم شرکت داشته، اشاره کنیم. همینطور درباره موضوعی صحبت کنیم که به وضعیت پخش فیلم مستند در سینمای ایران مربوط میشود که اساسا مطلوب به نظر نمیرسد.
عطایی: به نکته مهمی اشاره کردید. فیلم «در جستوجوی فریده» نزدیک به سیزده حضور بینالمللی در جشنوارههای مختلف دنیا را تجربه کرده که از بین آنها به جشنواره فیلم استانبول میتوانم اشارهکنم و همینطور شانزدهمین دوره جشنواره فیلمهای مستند بیگ اسکای امریکا (Big Sky Documentary Film Festival) که یکی از معتبرترین جشنوارههای مستند در امریکا است که درواقع اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره بیگ اسکای بود و بعد در «اینک خاورمیانه» فلورانس ایتالیا، مستند اوکراین Docudays، کازان روسیه، جشنواره فیلمهای شرقی «ژنو»، فیلمهای ایرانی «زوریخ» سوییس به نمایش درآمده است.
روز جمعه هم خبری منتشر شد مبنی براینکه «در جستوجوی فریده» عنوان بهترین فیلم مستند پنجمین دوره جشنواره فیلم «زنان هرات» را دریافت کرد.
بله و چند فستیوال دیگر هم در راه است که در ماههای آینده فیلم در آنها شرکت میکند. ولی در خصوص مساله پخش جهانی سینمای مستند ایران و اصولا پخش جهانی فیلمها چه داستانی و چه مستند، بهطورکلی خیلی جای کار بیشتری در ایران وجود دارد و ضعف زیادی در این زمینه هست. درواقع با توجه به حجم بالای تولیدات تعداد پخشکنندگان در این بخش کم است.
اشاره کردید به حضور جهانی این فیلم. بد نیست به جشنوارههای بینالمللی که این فیلم شرکت داشته، اشاره کنیم. همینطور درباره موضوعی صحبت کنیم که به وضعیت پخش فیلم مستند در سینمای ایران مربوط میشود که اساسا مطلوب به نظر نمیرسد.
عطایی: به نکته مهمی اشاره کردید. فیلم «در جستوجوی فریده» نزدیک به سیزده حضور بینالمللی در جشنوارههای مختلف دنیا را تجربه کرده که از بین آنها به جشنواره فیلم استانبول میتوانم اشارهکنم و همینطور شانزدهمین دوره جشنواره فیلمهای مستند بیگ اسکای امریکا (Big Sky Documentary Film Festival) که یکی از معتبرترین جشنوارههای مستند در امریکا است که درواقع اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره بیگ اسکای بود و بعد در «اینک خاورمیانه» فلورانس ایتالیا، مستند اوکراین Docudays، کازان روسیه، جشنواره فیلمهای شرقی «ژنو»، فیلمهای ایرانی «زوریخ» سوییس به نمایش درآمده است.
روز جمعه هم خبری منتشر شد مبنی براینکه «در جستوجوی فریده» عنوان بهترین فیلم مستند پنجمین دوره جشنواره فیلم «زنان هرات» را دریافت کرد.
بله و چند فستیوال دیگر هم در راه است که در ماههای آینده فیلم در آنها شرکت میکند. ولی در خصوص مساله پخش جهانی سینمای مستند ایران و اصولا پخش جهانی فیلمها چه داستانی و چه مستند، بهطورکلی خیلی جای کار بیشتری در ایران وجود دارد و ضعف زیادی در این زمینه هست. درواقع با توجه به حجم بالای تولیدات تعداد پخشکنندگان در این بخش کم است.
البته برخی پخشکنندگان هم هستند که فعال هستند و کار میکنند، اما با توجه به حجم تولیداتی که سینمای ایران دارد مخصوصا در بخش مستند و کوتاه در این بخشها بهشدت این خلأ احساس میشود و نیاز به یک اتفاق جدی دارد برای اینکه مساله پخش در زمینه مستند و کوتاه دچار تحولی شود و جدیتر به این قضیه نگاه شود.
ما امیدواریم که معرفی شدن این مستند از سمت ایران به اسکار باعث شود که سینمای مستند ایران هم در داخل و هم خارج جدیتر گرفته شود.
آن چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که برای موفقیت این فیلم در اسکار چه تدابیری اندیشیدهاید؟ آیا با پخشکنندههای خارجی وارد مذاکره شدید تا بتوانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید؟
عطایی: بله، ما در حال مذاکره با چند پخشکننده خارجی هستیم. از طریق پخشکننده مان خانم نوبخت با چند کمپانیهای امریکایی وارد رایزنی شده تا بتوانیم در آنجا فیلم را نمایش دهیم و نهایت تلاشمان را میکنیم که این اتفاق به بهترین شکل ممکن بیفتد.
موسوی: در ادامه صحبت آقای عطایی بگویم که الان در تلاشیم بتوانیم اتفاقات درستی برای این فیلم در امریکا رقم بزنیم. از همهچیز مهمتر در امریکا برای شرایط امروزمان این است که فیلم را تبلیغ کنیم. شرکتهایی در امریکا هستند که روی ماجرای اسکار کار میکنند؛ فیلم را لانسه و معرفی و پخش میکنند، ما بیشتر دنبال این هستیم که روی این شرکتها کارکنیم و با آنها ارتباط بگیریم و ببینیم کدامشان بهتر بحث تبلیغات و معرفی فیلم را انجام میدهند.
آن چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که برای موفقیت این فیلم در اسکار چه تدابیری اندیشیدهاید؟ آیا با پخشکنندههای خارجی وارد مذاکره شدید تا بتوانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید؟
عطایی: بله، ما در حال مذاکره با چند پخشکننده خارجی هستیم. از طریق پخشکننده مان خانم نوبخت با چند کمپانیهای امریکایی وارد رایزنی شده تا بتوانیم در آنجا فیلم را نمایش دهیم و نهایت تلاشمان را میکنیم که این اتفاق به بهترین شکل ممکن بیفتد.
موسوی: در ادامه صحبت آقای عطایی بگویم که الان در تلاشیم بتوانیم اتفاقات درستی برای این فیلم در امریکا رقم بزنیم. از همهچیز مهمتر در امریکا برای شرایط امروزمان این است که فیلم را تبلیغ کنیم. شرکتهایی در امریکا هستند که روی ماجرای اسکار کار میکنند؛ فیلم را لانسه و معرفی و پخش میکنند، ما بیشتر دنبال این هستیم که روی این شرکتها کارکنیم و با آنها ارتباط بگیریم و ببینیم کدامشان بهتر بحث تبلیغات و معرفی فیلم را انجام میدهند.
تنها چیزی که میتوانیم قول دهیم این است که ما تمام تلاش خودمان را میکنیم برای اینکه اتفاق خوبی را رقم بزنیم، اما باید قبول کنیم که کار بسیار دشواری پیش روی ماست. با تمام این سختیها ما نا امید نمیشویم و از هیچ تلاشی کوتاهی نمیکنیم.
بعد از انتخاب فیلم «در جستوجوی فریده» با هیاهوی زیادی در رسانهها مواجه بودیم که عدهای موافق و برخی هم مخالف معرفی این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۰ بودند. اساسا شاید این میزان حیرتزدگی از آنجا باشدکه اساسا به فیلم کوتاه و مستند در سینمای ما نگاه جدی نمیشود. نظر شما چیست؟
موسوی: ببینید بههرحال خیلی طبیعی است وقتیکه بدعتگذاری و نوگرایی جدیدی در سینما میشود این مساله حساسیتبرانگیز است و نقدها بیشتر مطرح میشود. البته اگر در سالهای اخیر به حواشی فیلمهایی که به اسکار معرفی شدهاند نگاهی بیندازید خواهید دید که هرسال این نقدها مطرح بوده و حتی نقدهای زیادی به انتخاب نهایی مطرح میشده.
بعد از انتخاب فیلم «در جستوجوی فریده» با هیاهوی زیادی در رسانهها مواجه بودیم که عدهای موافق و برخی هم مخالف معرفی این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۰ بودند. اساسا شاید این میزان حیرتزدگی از آنجا باشدکه اساسا به فیلم کوتاه و مستند در سینمای ما نگاه جدی نمیشود. نظر شما چیست؟
موسوی: ببینید بههرحال خیلی طبیعی است وقتیکه بدعتگذاری و نوگرایی جدیدی در سینما میشود این مساله حساسیتبرانگیز است و نقدها بیشتر مطرح میشود. البته اگر در سالهای اخیر به حواشی فیلمهایی که به اسکار معرفی شدهاند نگاهی بیندازید خواهید دید که هرسال این نقدها مطرح بوده و حتی نقدهای زیادی به انتخاب نهایی مطرح میشده.
امسال هم هر فیلم دیگری انتخابی میشد بازهم شاهد نقدهای زیادی بودیم. طبیعتا به خاطر این بدعتگذاری که امسال داوران انجام دادند اختلافنظرهای بیشتری را شاهد بودیم که به نظر من این هیاهو کاملا طبیعی است و باید از آن گذر کرد.
عطایی: من فکر میکنم مهمترین چیز درباره «در جستوجوی فریده» آن وجه انسانی و قصهای است که مخاطب را با خودش همراه میکند و درعینحال پیامی هم به او منتقل میکند که خیلی پیام انسانی و قابلدرک برای هر مخاطبی در هرجایی از دنیا است، اینکه ما آدمها ممکن است مرزهایی بین کشورهایمان وجود داشته باشد ولی این مرزها بین خودمان وجود ندارد و آدمها میتوانند حتی با داشتن اختلاف طبقاتی و فرهنگی خیلی زیاد، همدیگر را درک کنند و بفهمند و به هم احترام بگذارند.
عطایی: من فکر میکنم مهمترین چیز درباره «در جستوجوی فریده» آن وجه انسانی و قصهای است که مخاطب را با خودش همراه میکند و درعینحال پیامی هم به او منتقل میکند که خیلی پیام انسانی و قابلدرک برای هر مخاطبی در هرجایی از دنیا است، اینکه ما آدمها ممکن است مرزهایی بین کشورهایمان وجود داشته باشد ولی این مرزها بین خودمان وجود ندارد و آدمها میتوانند حتی با داشتن اختلاف طبقاتی و فرهنگی خیلی زیاد، همدیگر را درک کنند و بفهمند و به هم احترام بگذارند.
این مهمترین نکتهای است که از نظر من در فیلم در جستوجوی فریده هست و خیلی از تماشاگران با این وجه ماجرا ارتباط برقرار میکنند. این فیلم مستند است و اولینبار از ایران به اسکار معرفیشده که خیلی اتفاق خوب و مهمی است و قطعا در جریان مستندسازی در ایران تاثیرگذار خواهد بود و در جریان پخش جهانی فیلمهای مستند ایرانی در دنیا، امیدواریم اینگونه باشد.
چون در سالهای اخیر خیلی از کشورها فیلم مستند به اسکار معرفی کردند. خوشحالیم ایران هم این کار را انجام داده و امیدواریم شاهد اتفاقات خوب برای سینمای ایران باشیم.
موسوی: اجازه دهید به این نکته اشارهکنم که انتخاب فیلم مستند برای هیات انتخاب (نه اعضای آکادمی) المانهای مختلفی میتواند داشته باشد و از جنبههای مختلف میتواند جذاب به نظر برسد. به عنوانمثال المانهایی که میتوان روی آن مکث کرد نظیر اینکه ایران برای اولینبار فیلم مستندی را به اسکار فرستاده است یا اینکه این فیلم با کمک مردمی ساختهشده؛ همه این نکات برای گزینش میتواند جذاب باشد و المانهایی برای انتخاب باشد.
از حواشی جلسه آن روز در بنیاد سینمایی فارابی خبری داشتید و چیزی از قبل میدانستید؟
عطایی: خیر ما آن روز و شب نه در جریان حواشی و نه در جریان انتخاب فیلم نهایی نبودیم و با انتشار اخبار ما هم اطلاع پیدا کردیم که فیلممان به اسکار معرفی شده است.
موسوی: واقعا خبر نداشتیم و نمیدانستیم قرار است فیلم در جستوجوی فریده انتخاب شود. فقط تنها چیزی که از قبل شنیده بودیم اینکه فیلم فریده... شاید در جمعبندی و آرای هیات انتخاب بالا بیاید و جزو فیلمهای مورد بررسی برای معرفی به اسکار باشد.
موسوی: اجازه دهید به این نکته اشارهکنم که انتخاب فیلم مستند برای هیات انتخاب (نه اعضای آکادمی) المانهای مختلفی میتواند داشته باشد و از جنبههای مختلف میتواند جذاب به نظر برسد. به عنوانمثال المانهایی که میتوان روی آن مکث کرد نظیر اینکه ایران برای اولینبار فیلم مستندی را به اسکار فرستاده است یا اینکه این فیلم با کمک مردمی ساختهشده؛ همه این نکات برای گزینش میتواند جذاب باشد و المانهایی برای انتخاب باشد.
از حواشی جلسه آن روز در بنیاد سینمایی فارابی خبری داشتید و چیزی از قبل میدانستید؟
عطایی: خیر ما آن روز و شب نه در جریان حواشی و نه در جریان انتخاب فیلم نهایی نبودیم و با انتشار اخبار ما هم اطلاع پیدا کردیم که فیلممان به اسکار معرفی شده است.
موسوی: واقعا خبر نداشتیم و نمیدانستیم قرار است فیلم در جستوجوی فریده انتخاب شود. فقط تنها چیزی که از قبل شنیده بودیم اینکه فیلم فریده... شاید در جمعبندی و آرای هیات انتخاب بالا بیاید و جزو فیلمهای مورد بررسی برای معرفی به اسکار باشد.
همین و چیز بیشتری نمیدانستیم و اصلا خبر نداشتیم که کی قرار است جلسات برگزار شود وکی قرار است انتخاب نهایی صورت بگیرد و درنهایت ما هم همان شب از طریق روابط عمومی فیلم باخبر شدیم.
راستی خود فریده وقتی فهمید فیلم سرنوشتش به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفیشده چه حس و حالی داشت؟
عطایی: فریده خیلی خوشحال شد؛ همانطور که ما خیلی خوشحال شدیم. او آرزو کرد مخاطبان جهانی بیشتری فیلم را ببینند و اتفاق خوبی برای این فیلم بیفتد.
موسوی: بله فریده بینهایت خوشحال شد و جالب اینکه لحظهبهلحظه اخبار را دنبال میکند و در جریان اخبار قرار میگیرد. ما هر اخباری که به دستمان برسد به او میدهیم و او در صفحات مجازی خود منتشر میکند.
درباره ادامه این فیلم مستند و جریان زندگی فریده هم فکری دارید؟ آیا فیلم از نظر شما قابلیت این را دارد که سری دوم آن ساخته شود؟ به نظر میرسد که داستان کشش ادامه داشته باشد.
عطایی: خیر در مورد سری دوم فکر نمیکنم این اتفاق بیفتد برای آنکه قصه فریده، قصه کاملی است که شروع و پایانی برای خود دارد و مساله فقط پیدا کردن خانواده او نیست. در این فیلم مساله خود فریده و جهان اوست و سفری است که او انجام میدهد.
موسوی: من هم با آقای عطایی موافقم. قصدی برای ساخت سری دوم این فیلم نداریم و در حال حاضر مستند دیگری را برای ساخت شروع کردیم، اما به این نکته توجه کنیم که ساخت فیلم مستند همیشه دینامیک است، نمیتوانیم نظر صددرصدی صادر کنیم.
راستی خود فریده وقتی فهمید فیلم سرنوشتش به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفیشده چه حس و حالی داشت؟
عطایی: فریده خیلی خوشحال شد؛ همانطور که ما خیلی خوشحال شدیم. او آرزو کرد مخاطبان جهانی بیشتری فیلم را ببینند و اتفاق خوبی برای این فیلم بیفتد.
موسوی: بله فریده بینهایت خوشحال شد و جالب اینکه لحظهبهلحظه اخبار را دنبال میکند و در جریان اخبار قرار میگیرد. ما هر اخباری که به دستمان برسد به او میدهیم و او در صفحات مجازی خود منتشر میکند.
درباره ادامه این فیلم مستند و جریان زندگی فریده هم فکری دارید؟ آیا فیلم از نظر شما قابلیت این را دارد که سری دوم آن ساخته شود؟ به نظر میرسد که داستان کشش ادامه داشته باشد.
عطایی: خیر در مورد سری دوم فکر نمیکنم این اتفاق بیفتد برای آنکه قصه فریده، قصه کاملی است که شروع و پایانی برای خود دارد و مساله فقط پیدا کردن خانواده او نیست. در این فیلم مساله خود فریده و جهان اوست و سفری است که او انجام میدهد.
موسوی: من هم با آقای عطایی موافقم. قصدی برای ساخت سری دوم این فیلم نداریم و در حال حاضر مستند دیگری را برای ساخت شروع کردیم، اما به این نکته توجه کنیم که ساخت فیلم مستند همیشه دینامیک است، نمیتوانیم نظر صددرصدی صادر کنیم.
همهچیز به آینده مربوط میشود. زندگی است دیگر باید ببینیم در آینده چه اتفاقی میافتد و چه حرفی برای گفتن داریم الان قطعی چیزی نمیتوانم بگویم ولی الان قصدی برای ساخت فیلم ندارم.
فرض بگیریم اگر فیلم شانس راهیابی به لیست نهایی جوایز اسکار راه پیدا نکند ...
عطایی: فقط میتوانم بگویم خوشحال میشوم.
موسوی: اگر به عنوان نماینده از سینمای ایران انتخاب شود قطعا خیلی خوشحال میشویم و اگر انتخاب هم نشود ناراحت نمیشویم، چون آنقدر رقابت سخت و سنگین است که نباید از این رویداد بینالمللی انتظار زیادی داشته باشیم که حتما جزو انتخابها باشیم. تنها کاری که میکنیم این است که تلاش کنیم فیلم دیده شود.
موسوی: وقتیکه بدعتگذاری و نوگرایی جدیدی در سینما میشود این مساله حساسیتبرانگیز است و نقدها بیشتر مطرح میشود. البته اگر در سالهای اخیر به حواشی فیلمهایی که به اسکار معرفی شدهاند نگاهی بیندازید خواهید دید که هرسال این نقدها مطرح بوده و امسال هم هر فیلم دیگری انتخابی میشد بازهم شاهد نقدهای زیادی بودیم.
فرض بگیریم اگر فیلم شانس راهیابی به لیست نهایی جوایز اسکار راه پیدا نکند ...
عطایی: فقط میتوانم بگویم خوشحال میشوم.
موسوی: اگر به عنوان نماینده از سینمای ایران انتخاب شود قطعا خیلی خوشحال میشویم و اگر انتخاب هم نشود ناراحت نمیشویم، چون آنقدر رقابت سخت و سنگین است که نباید از این رویداد بینالمللی انتظار زیادی داشته باشیم که حتما جزو انتخابها باشیم. تنها کاری که میکنیم این است که تلاش کنیم فیلم دیده شود.
موسوی: وقتیکه بدعتگذاری و نوگرایی جدیدی در سینما میشود این مساله حساسیتبرانگیز است و نقدها بیشتر مطرح میشود. البته اگر در سالهای اخیر به حواشی فیلمهایی که به اسکار معرفی شدهاند نگاهی بیندازید خواهید دید که هرسال این نقدها مطرح بوده و امسال هم هر فیلم دیگری انتخابی میشد بازهم شاهد نقدهای زیادی بودیم.
۰