شب هرج و مرج در هنگ‌کنگ

شب هرج و مرج در هنگ‌کنگ

دولت هنگ‌کنگ می‌گوید: «آغاز سریع اصلاحات سیاسی جامعه را قطبی‌تر خواهد کرد و این اقدامی غیرمسوولانه است. هر بحثی در مورد تغییر و تحول در قانون‌اساسی باید بر مبنای قانونی و در فضایی مسالمت‌آمیز با اعتماد متقابل و به شیوه‌ای عمل‌گرایانه انجام گیرد.»

کد خبر : ۷۲۵۲۶
بازدید : ۹۲۶۶
شب هرج و مرج در هنگ‌کنگ
جمعیت گسترده‌ای از مردم هنگ‌کنگ بی‌توجه به هشدار‌ها باز هم به خیابان‌ها آمده و با آتش افروختن در خیابان‌ها با پلیس درگیر شدند. برخی گزارش‌ها دیروز یکشنبه ۹ شهریور را بدترین دوره درگیری‌ها در چند هفته اخیر ارزیابی می‌کنند.
معترضان دموکراسی‌خواه به سمت پلیسی که با گاز اشک‌آور و آب پرفشار به سمت آن‌ها می‌رفت، بمب‌های دست‌ساز پرتاب کردند و بازداشت‌های گسترده‌ای در ایستگاه‌های قطار رخ داد. پلیس هنگ‌کنگ اگرچه با توجه به برخی نگرانی‌های امنیتی برگزاری اعتراضات را ممنوع کرده بود، اما ده‌ها هزار معترض برای سیزدهمین هفته متوالی در بزرگراه‌های اصلی این شهر دست به راهپیمایی زدند.
این راهپیمایی اعتراضی که از روز شنبه ۸ شهریورماه شروع شده بود به سرعت به درگیری خشونت‌بار با پلیس ضدشورش کشیده شد که تا ساعات اولیه دیروز یکشنبه ادامه یافت. افسران معترضان را تا ایستگاه‌های مترو دنبال کردند و بازداشت‌های گسترده‌ای انجام شد. گروه کوچکی از معترضان اطراف پارلمان هنگ‌کنگ تجمع کردند و در واکنش به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی، سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
دیوار نوشته‌های معترضان هنگ‌کنگی با عبارت «هرگز تسلیم نخواهیم شد» درون ایستگاه‌های متروی این دولت‌شهر ناآرام خودنمایی می‌کند. مقام‌های بیمارستانی دیروز اعلام کردند، پس از درگیری‌ها ۳۱ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند که حال پنج تن از آنان وخیم گزارش شده است. سازمان‌دهندگان اعتراضات از مردم خواستند امروز دوشنبه ۱۰ شهریورماه هم خطوط جاده‌ای و ریلی به سمت فرودگاه را مسدود کنند تا عملا در پرواز‌ها اخلال ایجاد شود.

«مایک ایوز» و «آستین رمزی» در گزارش ۳۱ اوت برای نیویورک‌تایمز نوشتند که هلیکوپتر‌های دولتی بر فراز شهر به پرواز در آمده، پلیس ضدشورش مبادرت به پرتاب گاز اشک‌آور کرده و گاز فلفل و آب پرفشار به سوی معترضان شلیک می‌شد. این درحالی بود که معترضان به سوی مراکز دولتی درحال حرکت بودند.
پلیس این بار موادی آبی رنگ در آب پرفشار تزریق کرده بود که کار را برای پلیس جهت شناسایی معترضان هموار می‌کرد. (روزنامه دنیای‌اقتصاد طی هفته‌ها و روز‌های اخیر گزارش‌هایی را به تحولات هنگ‌کنگ اختصاص داده بود. برخی از این گزارش‌ها از این قرار است: «محاصره خانه خانم لم» یکشنبه ۱۰ شهریورماه؛ «بازداشت رهبران جنبش هنگ‌کنگ» شنبه ۹ شهریورماه؛ «پارتیزان میلیاردر» پنج‌شنبه ۷ شهریورماه؛ «عکس جنجالی از شورش هنگ‌کنگ» چهارشنبه ۶ شهریورماه).
دولت هنگ‌کنگ می‌گوید: «آغاز سریع اصلاحات سیاسی جامعه را قطبی‌تر خواهد کرد و این اقدامی غیرمسوولانه است. هر بحثی در مورد تغییر و تحول در قانون‌اساسی باید بر مبنای قانونی و در فضایی مسالمت‌آمیز با اعتماد متقابل و به شیوه‌ای عمل‌گرایانه انجام گیرد.» برخی اعضای تشکیلات سیاسی هنگ‌کنگ که به پکن پاسخگو هستند می‌گویند دولت اعلام کرده که امتیازی به معترضان نخواهد داد.
در عوض، کمپین دستگیری‌های بیشتر را شروع کرده است. پکن نمی‌خواهد هیچ اتفاق ناخوشایندی در اول اکتبر که هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است رخ دهد. به نوشته «ایوز-رمزی» فوران «آب و آتش» [اشاره به باران شدید و شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور و آتش‌افروزی در خیابان‌ها]در روز شنبه نشانه‌ای است از عمیق‌تر شکاف و جدی‌تر شدن بحران سیاسی در این دولت‌شهر.
«جس چان»، معلم یک مهد کودک، می‌گفت: این ناامیدی وجود دارد که در سالگرد ۱ اکتبر، بسیاری از معترضان که دانش‌آموز هستند به سر درس و کلاس بروند، بنابراین، جنبش از تکاپو بیفتد. او می‌گوید: «این آخرین جنگ است.» مقام‌های دولتی در هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای اعلام کردند که دیگر هیچ تمردی را بر نمی‌تابند. آن‌ها «معترضان رادیکال» را به‌شدت تقبیح کرده و از خرابکاری، آتش‌افروزی و «ده‌ها بمب دست‌ساز»‌ی که به ساختمان‌های دولتی پرتاب می‌شود انتقاد کردند.

رویترز نیز در گزارشی به قلم «توینی سیو» در ۱ سپتامبر نوشت معترضان دست به یک «آزمون خیابانی» زده‌اند. آن‌ها سه هفته پیش خیابان‌های منتهی به فرودگاه و خود فرودگاه را تسخیر کردند، اما به نتیجه دلخواه نرسیدند هرچند برخی پرواز‌ها لغو یا با تاخیر مواجه شدند. با این حال، معترضان این بار مصمم هستند که فرودگاه اصلی شهر را از حرکت بازدارند. حتی مترو هم به تازگی با اخلال مواجه شده است و تصاویری از ضرب و شتم معترضان در مترو‌ها دیده شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید