سکته مغزی در کمین گیاهخواران

سکته مغزی در کمین گیاهخواران

از آنجا که سکته در مقایسه با بیماری قلبی بسیار کمتر رخ می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد مهمترین ویژگی گیاهخواری پایین‌آمدن شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

کد خبر : ۷۲۶۴۱
بازدید : ۱۳۰۲۰
سکته مغزی در کمین گیاهخواران
وگان‌ها و گیاهخواران حقیقتا باید از نتایج تحقیقی که اخیرا درباره رژیم غذایی آنها انجام شده، نگران باشند. نتایج این تحقیق نشان داده کسانی که گوشت را از رژیم غذایی خود به‌ طور کامل حذف می‌کنند، بیش از دیگران در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند.
نتایج این تحقیق که در مجله BMJ منتشر شده است، نشان می‌دهد وگان‌ها و گیاهخواران بیش از کسانی که گوشت می‌خورند در معرض سکته مغزی هستند؛ اما کسانی که رژیم غذایی همراه با گوشت دارند، بیشتر از گیاهخواران به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

یکی از محققان دانشگاه آکسفورد که در این تحقیق همکاری کرده است، می‌گوید: «ما در این تحقیق دو نتیجه
به دست آورده‌ایم؛ اما به ‌طور کلی به نظر می‌رسد که خطر کمتر بیماری‌های قلبی بر خطر بیشتر سکته مغزی سایه انداخته است».
براساس نتایج این تحقیق از هر ‌هزار نفری که گیاهخوار هستند در طول 10 ‌سال تنها 10 نفرشان ممکن است به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند. اما همین افراد در همین بازه زمانی در مقایسه با کسانی که گوشت می‌خورند، سه سکته مغزی بیشتر دارند.»

محققان رژیم غذایی و سلامت عمومی 48‌هزار نفر را در انگلیس بررسی کردند. از این تعداد 24‌هزار و 400 نفر افراد بالغی بودند که گوشت می‌خوردند اما سابقه هیچ بیماری قلبی نداشتند و 7‌هزار و 500 نفر نیز تنها ماهی می‌خوردند؛ باقی افراد یا وگان بودند یا گیاهخوار.
محققان این افراد را برای مدت زمان 18‌سال تحت بررسی و نظارت قرار داده و از آنها خواسته‌اند در بازه‌های زمانی مختلف پرسشنامه‌هایی را پر کنند.

نرخ سکته در افرادی که از ابتدای تحقیق گیاهخوار یا وگان بوده‌اند، بیشتر است. اما همین افراد در مقایسه با کسانی که گوشت می‌خوردند، 13‌درصد کمتر به بیماری قلبی دچار شدند

بعد از حدود 20 سال، حدود 2‌هزار و800 نفر از این افراد به بیماری قلبی دچار شدند و حدود ‌هزار و 100 نفر نیز سکته کردند. تقریبا 96‌درصد افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند و رژیم غذایی همراه با گوشت داشتند، بعد از پرکردن دومین پرسشنامه همچنان به خوردن گوشت ادامه دادند؛ این در حالی است که 73‌درصد گیاهخواران همچنان به رژیم غذایی خود پایبند ماندند.

بعد از این محققان عواملی نظیر سبک زندگی و ویژگی‌های سنی را بررسی کردند و دریافتند که نرخ سکته در افرادی که از ابتدای تحقیق گیاهخوار یا وگان بوده‌اند، بیشتر است. اما همین افراد در مقایسه با کسانی که گوشت می‌خوردند، 13‌درصد کمتر به بیماری قلبی دچار شدند.
از آنجا که سکته در مقایسه با بیماری قلبی بسیار کمتر رخ می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد مهمترین ویژگی گیاهخواری پایین‌آمدن شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ نتایج تحقیق درباره سکته بسیار جالب بود.
البته این نخستین‌بار نیست که نتایج تحقیقی به افزایش شانس سکته در وگان‌ها و گیاهخوارها می‌پردازد. نتایج تحقیقات گذشته نیز ثابت کرده است که پایین‌آمدن میزان کلسترول که موجب می‌شود بیماری‌های قلبی در انسان کاهش یابد، ممکن است افراد را در معرض سکته قرار دهد.
نتایج دیگر تحقیقات نیز نشان داده‌ است که کمبود برخی ویتامین‌ها در افراد وگان یا گیاهخوار کاملا مشهود است؛ برای مثال ویتامین‌هایی نظیر B12، ویتامین D، اسید‌های آمینه و اسیدهای چرب در گیاهخواران کمتر است.

البته دانشمندانی که تحقیق اخیر را انجام داده‌اند، می‌گویند نتایج این تحقیق نمی‌تواند مبنایی برای افراد باشد تا تغییری گسترده در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. آنها می‌گویند ممکن است برخی افراد با توجه به سابقه سلامت خانواده خود تصمیم بگیرد رژیم غذایی خاصی برای خود انتخاب کرده و گیاهخوار شوند.
بنابراین به‌ طور کلی می‌توان گفت که نتایج این تحقیق نباید افراد را به سمت گیاهخواری محض و یا گیاهخواران را به سوی گوشتخواری هدایت کند؛ مسلما تحقیقات بیشتری باید در این خصوص انجام شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید