"رستاخیز" در یوتیوب چه می‌کند؟

"رستاخیز" در یوتیوب چه می‌کند؟

فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر است که در ۱۱ بخش جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود

کد خبر : ۷۲۷۳۲
بازدید : ۱۳۳۱
تینا جلالی | اگر چه فیلم «رستاخیز» به عنوان روایت تاریخی احمدرضا درویش از واقعه کربلا و نهضت عاشورا، بعداز سال‌ها انتظار برای اکران، به دلیل حواشی عجیب و غریب نتوانست رنگ پرده اکران را به خود ببیند، اما امسال همزمان با ایام محرم وتاسوعا و عاشورای حسینی بحث چگونگی نمایش آن ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرد.
در حالی که بحث توقیف این فیلم به روال پنج سال گذشته همچنان ادامه داشت و گزارش‌ها حاکی از این بود که نمی‌توان برای نمایش این فیلم چشم‌اندازی متصور شد، شب تاسوعا بخش‌هایی از موسیقی این فیلم که استفان واربک آهنگسازی آن را بر عهده داشته، توسط سازندگان اثر در اختیار تعدادی از رسانه‌های داخلی قرار گرفت.
در فضای مجازی هم قسمت‌هایی از فیلم به بهانه روز‌های محرم منتشر شد، اما خبر مهم وقتی پیچید که همه مطلع شدند نسخه بدون سانسور فیلم در فضای عمومی انتشار یافته و تعداد زیادی از مخاطبان داخلی و خارجی حتی در گوشی موبایل خود به تماشای این فیلم نشستند.

ماجرا چه بود؟
داستان از این قرار است که بعد از اینکه نسخه غیرقانونی این فیلم در یوتیوب منتشر شد، خبر انتشار نسخه قاچاق آن بلافاصله در فضای مجازی و رسانه‌های معتبر دست به دست چرخید و همین مساله باعث شد نسخه کامل رستاخیز با دوبله عربی، آن هم به صورت گسترده درتعداد زیادی از کانال‌های اینترنتی ایرانی انتشار یابد.
نسخه‌ای بدون سانسور و با کیفیت عالی که حکایت از آن داشت که همان نسخه اولیه فیلم رستاخیز است که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر از آن رونمایی شد.

انتشار گسترده نسخه غیرقانونی رستاخیز پرسش‌های زیادی را با خود به همراه داشته که چگونه و از چه طریقی این فیلم درست در ایام محرم و نه زمان‌های دیگر در اینترنت پخش شده است؟ البته با ذکر این نکته که رستاخیز تاکنون اجازه نمایش در ایران را پیدا نکرده است، اما این فیلم تاکنون در برخی کشور‌های عربی به نمایش در آمده و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه شده است.
به همین دلیل برخی مقصر انتشار نسخه غیرقانونی فیلم را کشور‌های عربی که این فیلم در آنجا به نمایش درآمده می‌دانند، اما برخی هم پرسش‌های دیگری مطرح می‌کنند. از طرفی شاید سکوت و عدم واکنش سازندگان فیلم باعث برخی شبهات شده است.

انتشار نسخه غیرقانونی
تلاش ما برای ارتباط با عوامل و مالکان فیلم بی‌نتیجه ماند، اما شنیده‌های «اعتماد» از یک منبع آگاه حاکی از این است که سه نسخه فیلم «رستاخیز» با سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی در دو استودیو، یکی استودیو روشنا در ایران و دیگری استودیویی در لندن بوده و جز تهیه‌کننده اثر حتی یک فریم این فیلم قابل دسترسی برای کسی نبوده است.
با این حال هنوز مشخص نیست که آیا تهیه‌کننده اجازه انتشار آن را داده یا نه؛ و البته سوال مشخص دیگر اینکه سازندگان فیلم چرا باید راضی به این کار باشند؟

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که همین چند وقت پیش تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره آخرین وضعیت این فیلم به مهر گفته بود: «متاسفانه فیلم «رستاخیز» به دلیل تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدمات بسیاری را متحمل شده است و هر چند فرآیند دریافت مجوز‌های قانونی ساخت و نمایش آن طی شده، اما هنوز شرایط نمایش آن در کشور فراهم نیست.»

تقی علی قلی‌زاده همچنین گفته بود برای اینکه بتوانند این فیلم را نمایش دهند به دادگاه هم شکایت کرده‌اند و در نهایت دیوان عدالت اداری به نفع فیلم حکم صادر کرده است که براساس حکم ارایه شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این فیلم تخلف داشته، اما هنوز امکان اکران آن در داخل کشور وجود ندارد.

علی قلی‌زاده در ضمن گفته بود: «به من می‌گویند این فیلم به دلیل عدم تامین نظر مراجع تقلید، توقیف شده و این یعنی «رستاخیز» اشکال فقهی دارد، اما سوال من این است آیا برای اشکال فقهی و ضوابط شرعی باید جغرافیا حاکم باشد؟ یعنی نمایش این فیلم در داخل کشور مشکل دارد، اما در خارج از کشور می‌توانیم این فیلم را نمایش دهیم؟»

وی معتقد بود عرضه خارجی «رستاخیز» در اختیارش است و اگر تا امروز فیلم نمایش داده نشده به این دلیل است که خودشان نخواسته‌اند، چون: «فیلم برای اکران جهانی هیچ منعی ندارد». علیقلی‌زاده همان روز (۸ تیر ۹۸) آرزو کرد شرایط مناسب برای نمایش این فیلم در کشور فراهم شود، و گفت: «نمایش این فیلم می‌تواند به روش‌های مختلفی باشد که بحث عرضه در شبکه نمایش خانگی یکی از این راهکار‌ها و گزینه‌ها به شمار می‌رود.»، اما نکته جالب این است که این اواخر تمام سهام‌داران فیلم - از بنیاد سینمایی فارابی گرفته تا موسسه رسانه‌های تصویری، آکو آفالز و... - در کنار سرمایه‌گذار فیلم طی یک جمع‌بندی به این نتیجه رسیده بودند که نسخه عربی این فیلم را در فضای اینترنت نظیر نت فلیکس نمایش دهند که نسخه غیرقانونی این فیلم درفضای اینترنت تمام برنامه‌های سرمایه‌گذاران وسهام‌داران را به هم ریخت. اطلاعات دریافتی درباره فیلم رستاخیز این است که کپی‌رایت بین‌المللی این فیلم ثبت شده است.
به همین جهت مالک فیلم می‌تواند طبق قوانین حقوقی و حق تکثیری که دارد پیگیری کرده و از نشردهنده این فیلم شکایت کند. فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر است که در ۱۱ بخش جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد. عمده دلیل توقیف این فیلم به نشان دادن سیمای حضرت ابوالفضل عباس (ع) است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید