کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

قیمت وقتی در سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار می‌گیرد، با افزایش فروش‌ها مواجه می‌شود و زمانی که به مرز ۱۱ هزار تومانی میل می‌کند، افزایش خرید‌ها کلید می‌خورد.

کد خبر : ۷۳۱۶۰
بازدید : ۶۴۷۳
کاهش قیمت دلار
پس از چهار افزایش متوالی، روز گذشته دلار مسیر خود را تغییر داد و سکه تمام بهار آزادی در گیر و دار مرز ۴ میلیون تومانی قرار گرفت.

در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. این کاهش قیمت در حالی رقم خورد که دلار از روز پنج‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و طی ۴ روز متوالی رشد قیمت، توانسته بود به فرای سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی قدم بگذارد.
بسیاری از فعالان باور داشتند، اگر دلار در روز گذشته به رشد خود ادامه می‌داد، حرکت دلار به سوی سطح مقاومتی دوم یعنی سطح ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی کلید می‌خورد. با این حال، کاهش قیمت روز سه‌شنبه برای فعالان و بازیگران بازار ارز این تصور ذهنی را تداعی کرد که شرایط معاملاتی تغییر خاصی نکرده است؛ قیمت وقتی در سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار می‌گیرد، با افزایش فروش‌ها مواجه می‌شود و زمانی که به مرز ۱۱ هزار تومانی میل می‌کند، افزایش خرید‌ها کلید می‌خورد. در واقع از نظر این گروه از معامله‌گران، کاهش دلار در روز گذشته نیز یک اصلاح قیمتی عادی بود و دلیل بنیادی خاصی نداشت.

این در حالی است که گروه دیگری از فعالان کاهش بهای حواله درهم را عامل مهم‌تری می‌دانستند که زمینه‌ساز افت قیمت دلار در بازار آزاد داخلی شد. دیروز در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌شد که قیمت حواله درهم ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ هزار و ۱۴۵ تومان رسید.
گروهی از فعالان نیز کاهش قیمت دلار را به افزایش عرضه ارز توسط بازارساز نسبت می‌دادند. از نظر آنها، میزان افت حواله درهم به اندازه‌ای نبود که زمینه‌ساز افت ۵۰ تومانی دلار شود. به باور آنها، افزایش عرضه بازارساز موجب شد که خریداران داخلی از بازار عقب‌نشینی کنند و در نتیجه قیمت از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی پایین برود.

در روزی که قیمت دلار به زیر مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت، سکه تمام بهار آزادی نیز پا در راه کاهشی گذاشت و ۳۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان رسید. فلز گران‌بهای داخلی در هفته‌های اخیر نتوانسته بود به بالای سطح ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی برود و هم‌زمان تا حد زیادی در برابر نزول به زیر مرز ۴ میلیون تومانی مقاومت کرده بود.
افت روز سه‌شنبه به زیر مرز ۴ میلیون تومانی از نظر برخی فعالان انتظارات کاهشی را در بازار فعال‌تر کرده است و در صورت افت بیشتر اونس و دلار، قیمت سکه می‌تواند نوسان در سطوح پایین‌تری را نیز مورد آزمون قرار دهد. یکی از عوامل مهمی که دیروز سکه را جهت کاهشی قرار داده بود، کاهش بهای اونس در بازار‌های جهانی بود که در مقطعی تا محدوده هزار و ۴۶۰ دلاری عقب‌نشینی کرده بود.
البته ارزش ذاتی سکه هم اکنون نیز از قیمت بازاری آن بیشتر است و همین عامل شاید بتواند به‌عنوان یک متغیر حمایتی مانع از افت بیشتر فلز گران‌بهای داخلی شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پیش روی معامله‌گران افزایشی بازار سکه وجود دارد، نبود تقاضا در این بازار است. گفته‌های معامله‌گران نشان می‌دهد که افراد عادی دیگر تمایل زیادی برای خرید سکه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای از خود نشان نمی‌دهند.
به دلیل بالا رفتن شدید قیمت‌ها طی سال ۹۷ نیز افراد زیادی دیگر توان خرید سکه تمام را ندارند و در نتیجه تقاضای مصرفی آن نیز پایین آمده است و در مراسم عروسی و اعیاد تمایل برای دادن سکه‌های کوچک‌تر بالا رفته است.
به عبارتی قیمت سکه در صورتی می‌تواند به سطوح بالای سال‌های ۹۷ و ۹۸ بازگردد که این کالا یک بار دیگر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش دارایی در نظر گرفته شود و معامله‌گران بزرگ به این بازار بازگردند. در غیر این صورت سکه به نوسانات خود در دامنه‌ای محدود و همسان با دلار و اونس ادامه خواهد داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید