طلا ظرف ۳ روز ۵۰ دلار ریخت و برگشت

طلا ظرف ۳ روز ۵۰ دلار ریخت و برگشت

بهای هر اونس طلا روز دوشنبه ۲ درصد ریزش داشت و به زیر مرز روانی ۱۵۰۰ دلاری که سطح کلیدی برای این فلز گرانبها محسوب می‌شود، نزول کرد.

کد خبر : ۷۳۱۶۹
بازدید : ۶۵۰۱
صندوق بین‌ا‌لمللی پول سهم ارز‌های مرجع را از کل ذخایر بین‌المللی اعلام کرد که از افت سهم دلار حکایت داشت. سهم دلار در ذخایر ارزی ۳ماه دوم سال جاری به پایین‌ترین سطح خود از پایان سال ۲۰۱۳ رسیده است.
برخلاف دلار، سهم ین ژاپن در این مدت با افزایش روبه‌رو شده و به بیشترین سطح در ۲ دهه اخیر رسیده است. سهم دلار از کل ذخایر، ۶۷۹۰ میلیارد دلار ارزیابی شده که معادل ۴/ ۶۱ درصد کل محسوب می‌شود. سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهان در ۳ماه پایانی ۲۰۱۳ حدود ۲۷/ ۶۱ درصد بود.

طلا به زیر سطح کلیدی ۱۵۰۰ دلاری سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه گذشته بازگشت. فلز زرد ظرف ماه گذشته ۷/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است. بهای هر اونس طلا روز دوشنبه ۲ درصد ریزش داشت و به زیر مرز روانی ۱۵۰۰ دلاری که سطح کلیدی برای این فلز گرانبها محسوب می‌شود، نزول کرد.
با توجه به تقویت شاخص دلار آمریکا، بازگشت رونق نسبی به بازار سهام و جذابیت بازدهی‌ها در بازار‌های جایگزین، تقاضا برای خرید طلا به شدت کاهش یافته است. البته هرچه روند کوتاه‌مدت فلز گرانبها کاهشی خواهد بود، اما روند بلند‌مدت آن همچنان افزایشی باقی مانده است.
فروش طلا از سوی سفته‌بازان نیز مزید بر علت کاهش شدید بهای فلز گرانبها در هفته جاری شد. شاخص دلار آمریکا که با پیشروی پرشتاب به سقف ۲۸ ماه گذشته خود رسید و در حال نزدیک شدن به سطح کلیدی ۱۰۰ واحدی قرار گرفته است. در حال حاضر شاخص دلار آمریکا در برابر سبد شش‌گانه ارز‌های معتبر دنیا سنجیده می‌شود در سطح ۵/ ۹۹ واحد قرار گرفته است.
صعود شاخص دلار با توجه به همبستگی وارونه‌ای که میان این ارز و طلا وجود دارد فشار زیادی بر فلز گرانبها وارد کرده است که یکی از دلایل عمده سقوط شدید ارزش طلا در بازار‌های جهانی محسوب می‌شود. علاوه بر این کاهش تنش‌های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین نیز مزید بر علت شده و اندکی از نااطمینانی در فضای بازار‌های جهانی را کاهش داده است که این موضوع چندان به سود طلا نخواهد بود. البته در ساعات انتهایی روز ممکن است به واسطه انتشار آمار‌های اقتصادی بد از آمریکا، قیمت طلا به مرز ۱۵۰۰ دلاری نزدیک شود.

نزول سهم دلار از ذخایر ارزی جهان
آمار‌های جدید صندوق بین‌ا‌لمللی پول حاکی از آن است که سهم دلار آمریکا در ذخایر ارزی جهان در سه ماه دوم امسال به پایین‌ترین حد خود از پایان ۲۰۱۳ میلادی رسیده است. بر اساس این گزارش سهم ین ژاپن در ذخایر ارزی جهان در این مدت با افزایش روبه‌رو شده و به بیشترین سطح در ۲ دهه اخیر رسیده است.
صندوق بین‌المللی پول، ذخایر ارزی نگهداری شده مبتنی بر دلار آمریکا را ۶۷۹۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده که این رقم معادل ۴/ ۶۱ درصد کل ذخایر ارزی جهان است، این رقم در سه ماه نخست به ۶۷۴۰ میلیارد دلار رسیده بود که معادل ۸/ ۶۱ درصد بوده است. این پایین‌ترین سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهان از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۳ میلادی است که در آن زمان به ۲۷/ ۶۱ درصد رسیده بود.
کل ذخایر ارزی جهان تا پایان سه ماه دوم امسال به بیش از ۱۱ هزار میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سه ماه نخست به ۱۰ هزار و ۹۰ میلیارد دلار رسیده بود. سهم از ذخایر ارزی جهان، برای ین، یورو و یوآن چین در این مدت با افزایش روبه‌رو شده است. گرچه دلار آمریکا همچنان ارز اصلی و مسلط در ذخایر جهانی به‌شمار می‌رود، ولی بانک‌های مرکزی دنیا در حال متنوع کردن ذخایر ارزی خود و کاهش سهم دلار هستند.
سهم ین ژاپن در سه ماه دوم امسال به ۴۱/ ۵ درصد افزایش یافته که بالاترین رکورد از سه ماه نخست سال ۲۰۰۱ میلادی است. سهم یوآن چین در ذخایر ارزی جهان نیز به ۹۷/ ۱ درصد افزایش یافته است که بالاترین رکورد از زمانی است که صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش‌های رسمی درباره ذخایر ارزی با یوآن را منتشر کرده است.

ضعف اقتصادی اروپا به کام دلار
از سوی دیگر پس از آنکه آمار‌های ضعیف بخش‌های مختلف اقتصاد آلمان و باقی‌ماندن نرخ تورم در منطقه یورو در سطحی کمتر از محدوده هدف بانک مرکزی اروپا، آب سردی بر پیکر یورو ریخت، ارزش ارز واحد ناحیه در برابر دلار به کمترین سطح دو سال اخیر خود رسید و هر یورو به ۰۸۹/ ۱ دلار عقب‌نشینی کرد.
بانک مرکزی اروپا دوازدهم سپتامبر امسال از بسته محرک جدید اقتصادی خود به منظور تقویت رشد در سطح منطقه یورو رونمایی کرد، اما همان‌گونه که انتظار می‌رفت، حتی افزایش مخارج نیز تاکنون نتوانسته است کمکی به حل اوضاع اقتصادی بغرنج کشور‌های اروپایی کند و شاخص‌های مربوط به رشد اقتصادی، نرخ تورم، سطح تولید و اطمینان تجاری همگی در سطوح پایینی قرار دارند.
سقوط طلا در بازار جهانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید