کاهش متوالی قیمت دلار

کاهش متوالی قیمت دلار

روز گذشته، دلار بیشتر میل کاهشی داشت و تا ساعت ۳ بعدازظهر ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

کد خبر : ۷۳۳۰۰
بازدید : ۵۴۵۹
دلار در تمام طول مهرماه در دامنه محدود ۲۰۰ تومانی تغییرات قیمتی خود را ثبت کرده است. نوسانات دلار در روز چهاردهم مهرماه نیز از این قاعده مستثنی نشد و این ارز در یک روز کاهشی به سمت کف بازه پاییز ۹۸ حرکت کرد.

شاخص ارزی از ابتدای مهر در بازه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده است و همین کم شدن دامنه تغییرات، سفته‌بازان و نوسان‌گیران را از بازار ارز دورتر کرده است. روز گذشته، دلار بیشتر میل کاهشی داشت و تا ساعت ۳ بعدازظهر ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.
اگر قرار باشد، قیمت بر اساس الگوی مهرماهی حرکت کند، باید در روز‌های آتی شاهد افزایش کمی میزان خرید‌ها باشیم. با این حال، اگر قرار بر شکست محدوده حمایتی ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومانی باشد، دلار به سوی کف اوایل شهریورماه یعنی مرز ۱۱ هزار تومانی حرکت خواهد کرد.
در واقع نزدیک به ۶۰ روز است که قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی زندانی شده و همین موضوع باعث شده است انتظارات وقوع شوک‌های ارزی در بازار پایین‌تر بیاید. به گفته فعالان، آنچه موجب شد دلار دیروز به سوی کف پاییز سال جاری حرکت کند، نزول نرخ حواله درهم و عدم توان این ارز برای شکست محکم مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بود.
دیروز نرخ حواله درهم تا محدوده ۳ هزار و ۱۲۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و همین عامل نگاه معامله‌گران بازار ارز داخلی را تحت تاثیر قرار داد. در صورتی که نرخ حواله درهم به زیر مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی برود، می‌توان انتظار افت دلار به زیر کف پاییز را داشت.
در این میان، برخی دیگر از معامله‌گران به افت دیروز دلار نگاه فنی داشتند. از نگاه آن‌ها افزایشی‌های بازار در همان ابتدای هفته نتوانستند قیمت را بالای مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نگه دارند و این موضوع موجب شد که معامله‌گران فنی فروش‌های خود را کم‌کم افزایش بدهند.
آن‌ها به دنبال آن هستند که حداقل در همین دامنه محدود فضای کسب سود را برای خود مهیا نگه دارند. این در حالی است که عده‌ای همچنان بر نقش بازارساز به‌عنوان عامل اصلی افت قیمت تاکید دارند.

از نظر آنها، بازارساز است که قیمت را در دامنه‌ای محدود مدیریت می‌کند و همزمان اجازه بازگشت سفته‌بازان به بازار به قصد کسب سود را نمی‌دهد. در روزی که دلار دومین افت پیاپی را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست مرز ۴ میلیونی را حفظ کند. دیروز فلز گرانبهای داخلی ۱۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید. سکه روز اول هفته نیز با فشار دلار ۱۵ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده بود.
باید دید با باز شدن بازار‌های جهانی در روز جاری طلا به کمک قیمت سکه بازار داخلی خواهد رسید یا این افت ادامه خواهد یافت. پیش‌تر هر زمان قیمت سکه به زیر ۴ میلیون تومان رفته است، با افزایش خرید‌ها توانسته به کانال ۴ میلیونی بازگردد.
با وجود این هیچ گاه در هفته‌های اخیر این توان را از خود نشان نداد که به بالای سطح ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی برود. در واقع می‌توان گفت: بازار سکه نیز در هفته‌های اخیر در دامنه محدودی زندانی شده است. این دامنه محدود به این دلیل جلب توجه می‌کند که ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده بیش از ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار است. این موضوع بیش از هر عاملی کمبود تقاضای فیزیکی در بازار سکه را نشان می‌دهد.
کاهش متوالی قیمت دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید