"عباس ایروانی" کیست؟

"عباس ایروانی" کیست؟

عباس ایروانی بدون احراز صلاحیت اعتباری و تودیع وثایق از طریق ارتکاب رفتار‌های مجرمانه، موفق به اخذ تسهیلات بانکی خارج از ضوابط از بانک‌های ملی، مسکن و صادرات شده و چندین شرکت واردات و تولید قطعات راه‌اندازی کرده و در‌حال‌حاضر معوقات بانکی او بیش از سه هزار میلیارد تومان است.

کد خبر : ۷۳۳۵۰
بازدید : ۱۰۶۳۶
عباس ایروانی که دادگاه او را به دست‌درازی به چهار هزار میلیارد تومان از اموال بیت‌المال متهم کرده، کیست؟ کسی که ادعا شده با ایجاد شبکه گسترده‌ای از ارتباطات فاسد و رشوه، قطعات چینی را به نام تولید داخل به خودروساز‌ها فروخته است.
به گزارش ایرناپلاس، چهارمین جلسه دادگاه یکی از بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی برگزار شد. درباره پرونده‌ای صحبت می‌کنیم که قرائت اعمال مجرمانه آن (در مرحله اتهام) ۵۰ دقیقه به طول انجامیده است.
عباس ایروانی، مدیر هلدینگ عظام را که شامل ۱۲ کارخانه قطعه‌سازی است، شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین و بانفوذترین فعالان بخش خصوصی به حساب آورد که حالا در کیفرخواست وی ادعا شده با ایجاد شبکه گسترده‌ای از ارتباطات فاسد و رشوه، قطعات چینی را به نام تولید داخل به خودروساز‌ها فروخته و سالانه از این راه، ۴۰۰ میلیارد تومان به جیب زده است.
البته طبق کیفرخواست، این تنها یکی از روش‌های کلاه‌برداری بوده است؛ دورزدن مسیر‌های قانونی گمرک، عدم پرداخت مالیات و اخذ وام‌های کلان بدون وثیقه معتبر هم از دیگر اتهام‌های سنگینی است که به وی وارد شده و مبلغ آن‌ها چهار هزار میلیارد تومان می‌شود.

عباس ایروانی از زبان خودش
طبق اطلاعات وب‌سایت شخصی عباس ایروانی، او در زمان دفاع مقدس قطعات موتورسیکلت تولید می‌کرده است. وی سپس با خریدن کارخانه پیستون‌سازی تبریز از دولت که آن روز‌ها برای واگذاری عرضه شده بود، وارد مرحله جدیدی از فعالیت اقتصادی می‌شود.
البته ایروانی می‎‌گوید: «این انتهای راه بنده و دولت بود و به‌هیچ‌روی پس از آن، وارد معامله با دولت نشدم». بر اساس نوشته‌های این وب‌سایت، ایروانی «علاوه بر حفظ، نوسازی و گسترش کارخانه پیستون‌سازی تبریز ۱۴ کارخانه دیگر را احداث نموده و بهترین گروه قطعه‌سازی کشور را به نام گروه قطعات خودرو عظام پایه‌گذاری کرده که در اوج بحران تحریم، مانع توقف فعالیت‌های چرخه صنعت خودروسازی کشور شد.
تولیدات این گروه شامل پیستون خودرو‌های سبک، سنگین بنزینی، دیزلی، صنایع ریخته‌گری، کلاچ و قطعات الکتریکی، داشبورد، انواع دینام، استارت، قفل، جعبه‌فرمان، پولوس انواع بلبرینگ و صد‌ها قطعه ریز و درشت دیگر است. این متهم به فساد فی‌الارض در جلسه سوم دادگاهی خود گفت: (در مجموعه من) چهار هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند.
در مدت فعالیتم از خروج ۳۵۰ میلیون دلار جلوگیری کرده‌ام و مجموعه‌های گردشگری و رفاهی بسیاری ساخته شده است. طبق ادعای ایروانی، فعالیت‌های او در طول این سال‌ها تنها محدود به این موارد نبوده است. او گفته «در طول این دوران، دست از علایق خود که فعالیت در عرصه‌های مذهبی است، نکشیدم و در زیر سایه پدر، هیئت‌های مذهبی خود را گسترش داده و حسینیه‌ای به نام نامی ثامن‌الائمه (ع) نیز در شهر مقدس مشهد بنا کردیم که همچنان پابرجا و فعال است».
او گفته به دلایل علایق شخصی، فعالیت‌های هنری و فرهنگی زیادی هم داشته است. از جمله این فعالیت‌ها مرمت خانه سنتی عامری‌ها در کاشان، کاروانسرای وکیل کرمان و همچنین همکاری در ساخت ضریح باشکوه سیدالشهدا (ع) بوده است.
در زمینه اخیر این وب‌سایت نوشته: «با توصیه سردار سلیمانی بنده نیز همکاری خود را با ستاد بازسازی عتبات عالیات، جناب حاج آقای حقیقت‌پور افزایش دادم و بنا به ارتباط نزدیکی که با استاد فرشچیان داشتم، پیشنهاد استفاده از ایشان برای طراحی را داده و به همین منظور شخصا با استاد فرشچیان در خارج از ایران دیدار و مذاکره کردم.
ایشان پس از برگشت به ایران، با حضور در دفتر شخصی این‌جانب در میدان آرژانتین تهران، کار طراحی و آماده‌سازی ضریح باشکوه سیدالشهدا (ع) را به پایان رساندند و پس از تأیید طرح از سوی مقام معظم رهبری، توسط هنرمندان قم اجرا شده و پس از عبور از سراسر کشور، روی آن مکان مقدس نصب شد».
وی همچنین مدعی همکاری با پروفسور سمیعی در راه‌اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری مغز و اعصاب شده و نوشته به همین منظور زمینی در منطقه ۲۲ تهران به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان از شهرداری خریداری کرده و به نام مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) کرده است.

از دیگر فعالیت‌های ایروانی، ایجاد پروژه تفریحی هزار و یک شهر، پارک آبی کیش و پارک آبی اوشن بوده است. عباس ایروانی درخصوص این‌گونه فعالیت‌هایش نوشته است: «نیت این‌جانب در انجام تمام این امور، رضایت خدا و خدمت به خلق، همراه با کسب روزی حلال بوده است». البته این نیت ایروانی و فعالیت‌های خیریه او، مانع به‌جریان‌افتادن پرونده‌اش نشده است.

اتهام قاچاق زیر لوای تولید
با وجود این، تاکنون اتهام ایروانی مربوط به شرکت‌های قطعه‌سازی او تحت عنوان عظام می‌شود. گروه قطعات خودرو عظام از ۱۲ شرکت بزرگ تولیدی بزرگ تشکیل شده است. زمینه کسب‌وکار گروه، تولید قطعات خودرو است و فعالیت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. شرکت‌های عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت مادر نیز با نام «گروه قطعات خودرو عظام» ثبت و در تهران مستقر است.
تاکنون در دو جلسه از محاکمه عباس ایروانی، شش نفر از همدستانش که شامل امیررضا رفیعی، قائم‌مقام فروش گروه عظام (متهم ردیف دوم)، مرتضی روغنی‌ها، معاون امور بین‎الملل گروه عظام (متهم ردیف سوم)، حامد خاتمی‌پور، ترخیص‌کار گمرک (متهم ردیف چهارم)، مردادعلی کرم‌نیا، کارمند گمرک (متهم ردیف پنجم)، حسن صفریان، کارمند گمرک (متهم ردیف ششم) و مهدی شهابی، کارمند گمرک (متهم ردیف هفتم) می‌شوند، برگزار شده است.
طبق کیفرخواستی که از سوی عباس شاه‌محمدی، نماینده دادستان تهران، قرائت شد، عباس ایروانی بدون احراز صلاحیت اعتباری و تودیع وثایق از طریق ارتکاب رفتار‌های مجرمانه، موفق به اخذ تسهیلات بانکی خارج از ضوابط از بانک‌های ملی، مسکن و صادرات شده و چندین شرکت واردات و تولید قطعات راه‌اندازی کرده و در‌حال‌حاضر معوقات بانکی او بیش از سه هزار میلیارد تومان است.
بر‌اساس این توضیحات، نام‌برده از طریق پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب‌منصبان دولتی، برای ایجاد شبکه رشوه و ارتشا در گمرک از طریق کم‌اظهاری تعداد کالا‌های وارداتی تا سال ۱۳۹۵ اقدام می‌کند. به گفته نماینده دادستان، ایروانی همچنین با صدور اظهارنامه‌های گمرکی خلاف واقع، بهره‌مندی از معافیت‌های گمرکی را در دستور کار قرار می‌دهد و به پرسنل خود اعلام می‌کند که از پرداخت رشوه در موارد لزوم استفاده کنند و با گازسوز اظهار‌کردن قطعات بنزین‌سوز، به جای ۲۵ درصد تعرفه گمرکی، حداقل تعرفه یعنی پنج درصد را پرداخت کنند.
طبق این گفته‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه ایروانی، سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی می‌گرفتند که باید ۲۰ درصد آن را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کردند؛ ولی نام‌برده با پرداخت مبالغ جزئی مفاصا‌حساب اخذ کرده است و همچنین به منظور کاهش تعرفه گمرکی، قیمت قطعات وارداتی را کمتر از قیمت واقعی اعلام می‌کرده تا مالیات کمتری بپردازد. به‌این‌صورت که شرکت‌های زیرمجموعه گروه عظام، تمام قطعات را به‌عنوان گازسوز وارد می‌کردند؛ در‌حالی‌که این قطعات کمتر از ۱۸ درصد کل قطعات را شامل می‌شده است.
بر‌اساس توضیحات دادستانی تهران این شرکت «روی برخی کالا‌ها نظیر کوئل که چینی بوده، نماد ساخت ایران نصب می‌کردند». طبق اطلاعات داده‌شده در پنج ماه نخست سال جاری این گروه ۱۱۸‌میلیون‌و ۱۳۵ هزار دلار واردات قطعه انجام داده و میزان فروش در بازار ۱۵‌میلیون‌و ۱۵۹‌هزار‌و ۶۲۷ دلار است و از اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی بیش از شش میلیارد تومان عاید این گروه شده است.

اخذ وام‌های کلان
به گفته نماینده دادستان، تمام محموله‌های وارد‌شده قاچاق است و گروه عظام تاکنون ۷۶۴‌میلیون‌و ۳۷‌هزار‌و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است. متهم ایروانی از اسفند ۱۳۸۹ تا مرداد ۱۳۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار‌و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حکایت از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیئت‌مدیره اسبق بانک مسکن دارد.
همچنین ایروانی اظهار کرده که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به شریفی، مدیرعامل اسبق بانک مسکن و خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی، پرداخت کرده است. شاه‌محمدی گفت: ایروانی ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک ملی بدهی دارد و مجموع بدهی او به بانک صادرات نیز بیش از هزار میلیارد تومان است.
گروه عظام در سال جاری ۱۷.۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده؛ اما به میزان ۴۳ میلیون دلار واردات داشته که مابقی ارز دریافتی از طرف شرکت ایران‌خودرو تأمین شده است. دادستانی اتهام مدیرعامل عظام را افساد فی‌الارض بیان کرده است که در صورت اثبات این اتهام و مجرم شناخته‌شدن متهم، حکم او اعدام خواهد بود.

ارتباط با سیاسیون
یکی از حواشی مطرح‌شده درباره پرونده ایروانی، ارتباطات شخصی اوست که البته فقط به مدیران عامل سابق بانک‌ها برنمی‌گردد و سیاسیون را نیز در بر می‌گیرد. در‌این‌بین نام‌های مختلفی نیز مطرح‌شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید