وضعیت بحرانی دموکرات‌ها

وضعیت بحرانی دموکرات‌ها

حالا با افت محسوس دو نامزد اصلی این حزب، این سوال مطرح است که چه کسی جایگزین این دو خواهد شد؟ پاسخ به این سوال را آمار و ارقام می‌دهد.

کد خبر : ۷۳۳۶۹
بازدید : ۶۵۹۲
«بحران» شاید رساترین کلمه برای توصیف اردوگاه دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ باشد. فقط کافی است به آمار و ارقام اعداد دو نامزد برجسته دموکرات‌ها توجه کنید که بیشترین تکرار را در رسانه‌ها داشته‌اند.
اما تکرار این اعداد لزوما به منزله رخداد خوب برای دو نامزد برجسته این حزب نیست. نام این دو نامزد مطرح دموکرات‌ها از زمانی اوج گرفته که یکی نام فرزندش در یک رسوایی مالی در اوکراین مطرح شده و دیگری هم همین هفته گذشته سکته قلبی کرد و بار‌ها نامش در رسانه‌ها مطرح شد.

مشخص است از بایدن و سندرز صحبت می‌کنیم. نخست، نام هانتر بایدن، فرزند جو بایدن، معاون سابق دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در شرکتی اوکراینی مطرح شد. هانتر از سوی جمهوری‌خواهان متهم به فساد مالی شده و حالا حرف و حدیث در مورد بایدن و فرزندش روندی صعودی به خود گرفته است.
نام بایدن در سه رسانه مطرح آمریکا، یعنی سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز و ام‌اس‌ان‌بی‌سی ۵۱ هزار و ۶۳۱ بار مطرح شده که عمده این تعداد به روز‌های جنجالی اخیر باز‌می‌گردد. در این میان حتی نام جو بایدن در پرونده استیضاح ترامپ مطرح شده و همین امر موجب خواهد شد آسیب جدی به چهره نفر اول دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شود. نفر دوم، اما کسی جز برنی سندرز نیست. نام او در این سه رسانه ۱۹ هزار و ۹۶۴ بار تا چهارم اکتبر مطرح شده که از زمان سکته قلبی وی، تکرار این نام روند رو به رشدی داشته است.

جو بایدن و برنی سندرز دو امید اول دموکرات‌ها حال و روز خوشی ندارند. افزون بر این از زمان سکته قلبی برنی سندرز، سن بالای نامزد‌های دموکرات نیز به‌عنوان یک معضل مطرح شده است. هر چند برنی سندرز گفته است وی مجددا به مسیر رقابت‌ها بارخواهد گشت، اما فرآیند طولانی و سنگین انتخابات این ادعای نامزد دموکرات‌ها را با شک و شبهه روبه‌رو کرده است.
همزمان پاتک جمهوری‌خواهان برای استیضاح ترامپ، بایدن را در سیبل آن‌ها قرار داده است. فاکس‌نیوز رسانه اصلی جمهوری‌خواهان با برجسته کردن موضوع فساد مالی هانتر بایدن، نقش مهمی در کاهش آرای بایدن ایفا کرده است. بایدن به‌رغم اینکه نفر اول دموکرات‌ها است، اما با کاهش آرا روبه‌رو بوده است.
حالا با افت محسوس دو نامزد اصلی این حزب، این سوال مطرح است که چه کسی جایگزین این دو خواهد شد؟ پاسخ به این سوال را آمار و ارقام می‌دهد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که الیزابت وارن، یکی از نامزد‌های پیشرو این حزب رشد قابل‌توجهی داشته است. روند صعودی وی در آمار‌هایی که در این گزارش با شکل نشان داده شده، مشخص است. اما برای اینکه بدانیم داستان دموکرات‌ها به کجا خواهد رسید باید سناریو‌های زیر را بررسی کنیم.

سقوط فرشته چپ و تا حدی راست دموکرات‌ها
مایکل اسکرر و مت ویزر در مطلبی به تاریخ ۶ اکتبر در روزنامه واشنگتن‌پست نوشتند: اصلی‌ترین و برجسته‌ترین نامزد دموکرات‌ها که این اواخر توانسته بود کمک‌های مالی به‌کارزار انتخاباتی خود را افزایش قابل‌توجهی بدهد در بیمارستان بستری شد.
مشخصا از برنی سندرز حرف می‌زنیم. جو بایدن، بادوام‌ترین نامزد دموکرات‌ها در صدر آرای نظرسنجی‌ها نیز نامش این اواخر در تحقیقات استیضاح مطرح شده است و نفر سوم این حزب هم زنی است که این انتقاد به او وارد شده است: دوز لیبرالی وی به‌قدری بالا است که احتمال برد وی در انتخابات عمومی وجود ندارد یا خیلی ضعیف است.
با اتفاقاتی که در دو هفته اخیر در اردوگاه آبی‌ها، یعنی دموکرات‌ها افتاده است، آینده نامزد‌های برجسته این حزب نامشخص است. این شکننده‌ترین حالت دموکرات‌ها برای پیروزی بر رقیبی همچون دونالد ترامپ است. ترس‌ها زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم با هر قدم اشتباهی که دموکرات‌ها بردارند، احتمال برد ترامپ قوت بیشتری می‌گیرد.

درحال‌حاضر نیز نگرانی‌ها به‌دلیل حوادثی که در دو هفته اخیر برای دموکرات‌ها رخ داده، افزایش یافته است. برنی سندرز پس از اینکه از بیمارستان مرخص شد، قول داد زود خود را به انتخابات برساند، اما مشخص نیست این نامزد ۷۸ ساله بتواند از عهده این همه مسافرت‌های سنگین و کارزار انتخاباتی بر‌آید. از دیگر سو جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا که در بیشتر اوقات در صدرنظرسنجی‌ها بوده، تبدیل به سیبل اصلی حملات ترامپ و جمهوری‌خواهان شده است.
فرزند او از سوی جمهوری‌خواهان متهم به قرارداد‌های مشکوک با دولت وقت اوکراین شده است. داستان زمانی برای بایدن خطرناک‌تر می‌شود که برخی مدعی‌اند دادستان اوکراینی پرونده هانتر بایدن با اعمال نفوذ دولت باراک اوباما که آن زمان جو بایدن معاونش بوده، از کار برکنار شده است.
ترامپ حالا امیدوار است این پرونده زمینه را برای شکست بایدن در انتخابات نهایی فراهم کند. باربارا باکسر، سناتور سابق کالیفرنیا از حزب دموکرات‌ها به واشنگتن‌پست می‌گوید: «شرایط دیوانه‌کننده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. البته این پیچ و تاب‌ها طبیعی است.» او، اما تاکید می‌کند که در این شرایط هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

مصاحبه با بیش از ده‌ها دموکرات، استراتژیست ارشد و نامزد‌های پیشین منتخب دموکرات‌ها نشان داد که به باور آن‌ها هنوز زود است در مورد چگونگی یا میزان تغییرات قضاوت یا اظهارنظر شود. اما آن‌ها به چند عامل نگران‌کننده اشاره می‌کنند.
از جمله اینکه آیا بایدن آماده دفاع موثر در برابر حملات ترامپ است یا نه؟ آیا وارن که در نظرسنجی‌ها هم رشد قابل‌توجهی داشته، می‌تواند رای‌دهندگان طبقه متوسط را قانع کند که به وی رای بدهند؟ برخی نیز نگران هستند که بیماری سندرز موجب شود که مردم اقبالی به نامزد‌های پر سن و سال این حزب نشان ندهند. این در حالی است که سه نامزد برجسته این حزب ۷۰ به بالا هستند. برخی دیگر نیز از اساس دموکرات‌ها را فاقد توانایی برای رقابت با دونالد ترامپ تشخیص داده‌اند و می‌گویند آن‌ها توان تغییر تمرکز عمومی را ندارند.

هایدی هیتکامپ، سناتور سابق داکوتای شمالی که در سال ۲۰۱۸ در انتخابات مجدد سنا به رقیب طرفدار ترامپ خود باخته است، به واشنگتن‌پست گفت: «ما باید یک جایگزین مطرح کنیم و فکر می‌کنم وقتی صحبت از استیضاح می‌شود، دستیابی به موارد مشخص سخت‌تر هم می‌شود.» به اعتقاد وی باید راهبرد‌های انتخاباتی تغییر یابد.
این درحالی است که از هم‌اینک برخی از نامزد‌ها خود را برای انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر و آیووا آماده می‌کنند که جزو ایالت‌های کلیدی برای انتخابات سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آیند. درحال‌حاضر برای سه نفر اول نظرسنجی‌ها دست‌کم در دو هفته اخیر اوضاع چندان خوبی را به نمایش نمی‌گذارد.

ترامپ خیلی زود علیه بایدن دست به‌کار شد و تاکنون نیز توانسته تاثیر خوبی روی آرای کهنه‌کاران میانه‌روی دموکرات‌ها بگذارد. بایدن نیز تاکنون نتوانسته است که خود را مبارز خوبی نشان دهد. بایدن در این مدت با چندین رسانه صحبت کرده و در رویترز نیز تنها به این جمله اکتفا کرده است: «این در مورد من نیست. حتی در مورد پسرم نیست. هیچ مدرک قابل‌توجهی برای این ادعا‌ها وجود ندارد.
بیایید روی مساله تمرکز کنیم. روی این مرد. کاری که این مرد (ترامپ) انجام داده تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری انجام نداده است. هیچ رئیس‌جمهوری.»، اما نشانه‌هایی وجود دارد که حملات ترامپ تاکنون، حتی در میان طرفداران پر و پا قرص بایدن تاثیرگذار بوده است. یکی از داوطلبان به نام کاریس لامرز از لاس‌وگاس که در کارزار انتخاباتی بایدن تی‌شرت بایدن نیز پوشیده می‌گوید: در چند هفته اخیر اوضاع خوب نیست.
او می‌گوید: پیش‌تر وقتی از مردم تلفنی نظر آن‌ها را جویا می‌شدم می‌گفتند که نظرشان جو بایدن است یا تمایل دارند که به جو بایدن فکر کنند، اما هم‌اینک وقتی زنگ می‌زنم آن‌ها می‌گویند بایدن اگر دنبال پول جمع کردن است، بهتر است که از اوکراین درخواست کمک کند.

خطر اصلی برای بایدن این است که رای‌دهندگان به گذشته نگاه کنند و متوجه شوند که ترامپ، بایدن را متهم به چه چیز‌هایی کرده است. بایدن متهم ردیف اول برای برکناری دادستان اوکراینی پرونده پسرش است. این مطلب بار‌ها از سوی ترامپ گوشزد شده است. بایدن نماد حمایت از حکومت‌های غربی است و تاکنون نیز مدرک قابل‌توجهی از دخالت وی در امور اوکراین به سود خانواده‌اش به‌دست نیامده است، اما به هر حال این ادعا‌ها از سوی ترامپ تاثیرگذار بوده است.
گلن کاپلین که در کارزار انتخاباتی کریستن گیلیبرند، فعالیت می‌کرد به واشنگتن‌پست گفت: حقیقت داشته باشد یا نه، این مساله به‌شدت تاثیرگذار بوده، حتی اگر هیچ مدرکی پیدا نشود.» او افزود: «نمونه‌هایی از این دست را پیش‌تر دیده‌ایم. در انتخابات سال ۲۰۱۶، ترامپ مدام هیلاری کلینتون را متهم به فساد کرد. بدون اینکه مدرکی پیدا شود.» با اینکه بایدن گفته است که ترامپ از وی به‌شدت می‌ترسد، اما وقایع دو هفته اخیر آمریکا ورق را به ضرر وی برگردانده است. برای اثبات این ادعا می‌توان به رشد وارن و سندرز در جمع‌آوری اعانه‌ها اشاره کرد.

داستان دموکرات‌ها، اما زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که دیگر نامزد اصلح این حزب، برنی سندرز هفته گذشته سکته قلبی کرد و حالا مساله سلامتی وی حرف اول را می‌زند. او که توانسته بود از بایدن در جمع‌آوری کمک‌های مالی پیشی بگیرد حالا با یک مانع بزرگ روبه‌رو شده است: «سلامتی». سندرز برای این دوره از رقابت‌های ریاست‌جمهوری با قدرت خوبی آغاز به‌کار کرد. او بیش از هر دموکراتی توانسته است کمک مالی دریافت کند.
این یک شاخص بسیار مهم برای رای‌دهندگان مقدماتی به‌حساب می‌آید، اما بخت با او یار نبود و سکته قلبی وی در سه‌شنبه هفته پیش کار را برای وی سخت‌تر کرده است. او روز جمعه پس از اینکه از بیمارستان مرخص شد گفت که به میادین بازخواهد گشت و در مناظره‌های ۱۵ اکتبر دموکرات‌ها حضور خواهد داشت، اما حالا دیگر تنها مساله به سلامتی وی باز نمی‌گردد.
دونا بیورسکی، مشاور دموکرات‌ها که اهل کالیفرنیا است، می‌گوید: «حالا مساله سن وی هم مطرح شده و دیگر تنها سلامتی مطرح نیست. مساله، به نسل رای دهنده باز می‌گردد.»

سه نامزد برجسته و البته مسن دموکرات‌ها که همگی در دهه هفتم زندگی خود به سر می‌برند، قول داده‌اند تا پیش از برگزاری رای‌گیری اولیه در آیووا، پرونده سلامت خود را منتشر کنند، اما کارزار انتخاباتی سندرز نشان داده که تاکنون در این زمینه شفاف عمل نکرده است. بیانیه پزشکان وی درست سه روز پس از اینکه در بیمارستان بستری شد، اجازه انتشار پیدا کرد.

آیا اوضاع به سود وارن پیش می‌رود؟
انتشار اخبار بد پیرامون بایدن و سندرز تاکنون یک برنده داشته و آن کسی جز وارن نیست. اما دموکرات‌ها پیش از اینکه تصمیم نهایی را بگیرند باید به این سوال پاسخ دهند: چه کسی توانایی شکست ترامپ را دارد؟ وقتی به چند ماه قبل نگاه می‌کنیم، وارن یکی از پرمایه‌ترین کارزار‌ها را در میان دموکرات‌ها بنا کرده است.
میچ لندریو، شهردار سابق نیواورلئانز به واشنگتن‌پست گفت: «حس من این است که اوضاع وارن روزبه‌روز بهتر می‌شود. او مورد حمله قرار نگرفته و خوب هم پول جمع می‌کند.»، اما به گفته شهردار سابق نیواورلئانز این وضعیت ممکن است برای وارن موقتی باشد.
لندریو تصریح می‌کند: «او برای هر چیزی طرحی دارد الا برای شکست دونالد ترامپ.» به باور وی وارن باید خود را در این عرصه هم مورد آزمایش قرار دهد. لندریو می‌گوید: «وارن می‌گوید که همه این کار‌ها را می‌تواند انجام دهد. اما در اینجا چیزی به نام واقعیت سیاسی وجود دارد. الهام‌بخشی خوب است، اما با الهام‌بخشی نمی‌توانید شکم خود را سیر کنید و آن‌ها را به کالج بفرستید.

این مهم‌ترین تصمیمی است که دموکرات‌ها باید اتخاذ کنند. درحال‌حاضر شک و تردید‌ها در مورد توانایی‌های وارن افزایش پیدا کرده و این سوال مطرح است که آیا وی همان شخصی است که ادعا می‌کند. بایدن بر این باور است که وارن آن نامزدی نیست که دموکرات‌ها به وی رای بدهند.
او شک و شبهه‌هایی در مورد پرداخت مالیاتی وارن مطرح کرد و بوتیگیگ، دیگر نامزد دموکرات‌ها وارن را فردی «بسیار گریزان از تعهد» معرفی کرده است. هریس و سندرز نیز محل جمع‌آوری کمک‌های مالی‌اش برای انتخابات سناتوری را زیر سوال بردند و گفتند که وی مستقیما ۱۰ میلیون دلار از ثروتمندان پول دریافت کرده است.
با این حال جنیفر پالمیری، استراتژیست ارشد هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ از شیوه کارزار انتخاباتی وارن دفاع می‌کند و می‌گوید: چیزی که مرا تحت تاثیر قرار داده این است که او به آرامی کار خود را پیش می‌برد. او در نظرسنجی‌ها رشد کرده و علیه کسی نیز اقدامی انجام نداده است.» او با انتقاد از زیر سوال بردن اقداماتی که از سوی کارزار‌های انتخاباتی علیه وارن صورت می‌گیرد گفت که این رویکرد نباید مورد استقبال سایر کارزار‌ها قرار بگیرد.

آمار‌ها چه می‌گویند؟
وارن در چند وقت اخیر رشد خوبی در نظرسنجی‌ها نشان داده است. او توانسته که آرام‌آرام جای سندرز را در رده دوم نظرسنجی‌های ملی بگیرد. در آماری که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، آرای بایدن کاهش یافته است. هر چند بایدن هنوز با ۲۴ درصد آرا در صدر نظرسنجی‌های ملی قرار دارد، اما این آرا کاهش محسوسی داشته است.
در میان سه نفر اول تنها کسی که رشد آرا داشته، الیزابت وارن است. او با ۲۱ درصد آرا در رده دوم قرار دارد. سندرز نیز بدون تغییر اساسی، با ۱۶ درصد در رده سوم قرار دارد. برای باقی‌ماندن در کورس رقابت‌ها چندین شرط تعیین شده است: یکی اینکه نامزد‌ها دست‌کم از ۱۳۰ هزار کمک‌کننده مالی پول دریافت کنند و در نظرسنجی‌ها نیز ۲ درصد حمایت داشته باشند. درحال‌حاضر برخی از نامزد‌های دموکرات توانسته‌اند دو هدف اول را پوشش دهند.

برای ماه اکتبر کسانی که توانسته‌اند حائز شرایط برای شرکت در مناظره شوند، ۱۲ نفر هستند که به ترتیب عبارتند از: جو بایدن، الیزابت وارن، برنی سندرز، پیت‌بوتیگیگ، کاملا هریس، آندرو یانگ، بتو اورورکه، کوری بوکر، ایمی کلوبوچر، جولین کسترو و تام استیر.
برای مناظره ماه نوامبر نیز حضور ۷ تن تاکنون قطعی شده است که عبارتند از: جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت‌بوتیگیگ، کاملا هریس، بتو اورورکه و کوری بوکر. برخی از این افراد مانند استیر جزو کسانی هستند که مدافع سرسخت استیضاح ترامپ هستند. مثلا استیر در دو سال گذشته در برنامه‌های تلویزیونی آمریکا بیش از ۲ میلیون دلار خرج کرده تا شرایط برای استیضاح ترامپ فراهم شود. با این حال این افراد جزو کسانی نیستند که تا آخر انتخابات دوام بیاورند. چنین شرایطی را نیز برای گبارد می‌توان متصور شد.
تاکنون افراد دیگری مانند آندرو یانگ، کوری بوکر و ایمی کلوبوچر جزو نامزد‌های کم‌شانس دموکرات‌ها برای رقابت‌ها شناخته شده‌اند. به‌نظر می‌آید که نام نامزد نهایی دموکرات‌ها را باید در میان ۵ نفر اول نظرسنجی‌ها جست‌وجو کرد؛ مگر آنکه داستان به‌طور کل تغییر کند و معجزه‌ای رخ دهد.
وضعیت بحرانی دموکرات‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید