کرد‌ها و مسوولیت ما

بهانه ترکیه برای مبارزه با تروریسم مصداق کلمه الحق یراد بها الباطل است. زیرا هیچ سازمان حقوقی بین‌المللی و هیچ کشور دیگری و حتی کشور سوریه نیرو‌هایی را که هدف حمله ترکیه قرار گرفته‌اند به عنوان تروریست معرفی نکرده است.

کد خبر : ۷۳۴۹۱
بازدید : ۵۶۵۵
کاظم موسوی بجنوردی | حمله ترکیه به شمال سوریه کم‌کم از موضوعی سیاسی و نظامی که تنها در حوزه و حیطه کار سیاستمداران و نظامیان باشد، خارج شده و ابعاد انسانی، فرهنگی و تاریخی به خود گرفته است.
به همین سبب جا دارد که اهل قلم و فرهنگ نیز سکوت نکنند و به تحلیل ابعاد مختلف ماجرا بپردازند. اینجانب به عنوان کسی که همواره دغدغه‌های انسانی و فرهنگی پیش از هر چیز برایم در اولویت بوده است، سعی می‌کنم چند موضوع را با هموطنان در میان بگذارم.

۱- پیش از هر چیز سوریه کشوری با مرز‌های مشخص است و ناحیه‌ای که اکنون به آن حمله شده است، بخشی از خاک سوریه محسوب شده و حضور سربازان ترکیه و بمباران هوایی آن تجاوز به کشوری مستقل است و نقض صریح اصل منع توسل به زور علیه کشوری مستقل محسوب می‌شود و باید سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت جلوی این تجاوز آشکار را بگیرد.
بهانه ترکیه برای مبارزه با تروریسم مصداق کلمه الحق یراد بها الباطل است. زیرا هیچ سازمان حقوقی بین‌المللی و هیچ کشور دیگری و حتی کشور سوریه نیرو‌هایی را که هدف حمله ترکیه قرار گرفته‌اند به عنوان تروریست معرفی نکرده است. بالاتر از آن، این وظیفه دولت سوریه است که اگر مشکلی در مرز‌های شمالی‌اش دارد آن را حل کند و دخالت ترکیه از نظر حقوقی توجیه‌ناپذیر است.

۲- این حمله سبب کشتار صد‌ها زن و کودک بی‌گناه و آواره شدن بیش از یکصد هزار نفر شده است. درد و رنج این همه مردم با هیچ‌یک از معیار‌های اخلاقی و انسانی سازگار نیست. هیچ دولت و نهادی حق ندارد به خاطر نابود کردن مخالفانش جان بیگناهان را به خطر بیندازد. جان انسان «بما هو انسان» از نظر خداوند ارزشمند و صاحب کرامت است و هیچ‌کس حق ندارد آن را یک‌طرفه سلب کند.
بمباران‌های شدید هوایی و حملات توپخانه‌ای ترکیه و خالی از سکنه شدن شهر‌ها و روستا‌های شمال سوریه و استقرار نیرو‌های عرب و ترک در آن‌ها خطر یک نسل‌کشی قومی را بیش از هر وقت مطرح کرده است؛ ضمن آنکه این حمله سبب نابودی تاسیسات زیربنایی و خدماتی و محیط زیست شده است.

۳- دولت ترکیه به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد ۳۰ کیلومتر در عمق شمال سوریه منطقه امن ایجاد کند و در آن بیش از سه میلیون آواره سوریه را که اکنون در ترکیه اقامت دارند به آنجا برگرداند. این استدلال از نظر حقوقی خلاف قوانین سازمان ملل متحد است زیرا مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ چنین اقداماتی را مصداق بارز پاکسازی قومی دانسته است.
افزون بر آن حمله ترکیه خود سبب آوارگی صد‌ها هزار نفر دیگر از مردم این مناطق خواهد شد و مشکلات بزرگی را برای جامعه بین‌المللی و دیگر همسایگان سوریه به وجود خواهد آورد. از نظر اخلاقی نیز استفاده از پناهندگان برای مقاصد قومی و سیاسی و اجبار آنان به سکونت در منطقه‌ای غیر از وطن اصلی خود امری مذموم و نکوهیده است که البته در این جا مستلزم آواره کردن ساکنان اصلی در این منطقه اشغالی است.

۴- ما ایرانیان همواره کرد‌ها را بخشی از تمدن و فرهنگ ایرانی دانسته‌ایم و گفته‌ایم که هرجا کرد است آنجا مانند ایران است، بنابراین اخلاق ایرانی و تعهد به هم‌تباران‌مان ایجاب می‌کند که در مشکلات و گرفتاری‌هایی که در نتیجه هجوم داعشیان و داعش‌پروران به سرزمین آن‌ها برای‌شان پیش آمده است، همراه‌شان باشیم و اگر از نظر سیاسی امکان کمک فوری نداریم، لااقل از نظر اخلاقی و عاطفی و دیگر جوانب لازم از جمله کمک‌های پزشکی، دارویی، غذایی و مانند آن در کنار آن‌ها باشیم و تنهای‌شان نگذاریم. یادمان باشد که این کار وظیفه‌ای ملی، وجدانی، انسانی و اخلاقی برای هر ایرانی باشرفی است.

۵- امروز کرد‌های سوریه بحق اعتقاد دارند که جهان آزاد و متمدن آن‌ها را تنها گذاشته و اجازه داده است که مظلومانه و در جلوی چشم همه جهانیان قربانی داعش‌پروران و حامیان دیروز داعش شوند. آنان به نمایندگی از جهان آزاد و متمدن و با پشتیبانی آنان با جانفشانی و رشادت و دادن بیش از ده هزار شهید توانستند همسوی با ایران داعش را که وحشی‌ترین و بی‌هنجارترین گروه نظامی - ایدئولوژیک خاورمیانه است، در زمین شکست دهند.
حال که داعش شکست خورده بسیار نکوهیده و زشت است که آن سربازان فداکاری که داعش را شکست دادند امروز به دست دوستان و یاران داعش که در لباس‌های دیگری مسلح شده‌اند، کشته شوند. از سوی دیگر مسلم است که امریکا از پشت به کرد‌ها خنجر زده و البته با این کار ماهیت واقعی خود را نشان داده و بیش از هر چیز حقانیت سخن رهبر معظم انقلاب را که امریکا وفایی برای دوستانش ندارد و نباید به او اعتماد کرد، اثبات کرده است.
خاک کشوری دیگر صادر کند. اتحادیه اروپا هم که از ترس راندن سه میلیون آواره توسط ترکیه به اروپا تاکنون کاری جدی در جلوگیری از نسل‌کشی کرد‌های سوریه نکرده است. اکنون جا دارد ما با حمایت از کرد‌ها نشان دهیم که دوستان وفاداری برای آنان هستیم و اجازه نخواهیم داد نماد‌های کردی نوروز و کاوه آهنگر که همان نماد‌های ایرانی هستند قربانی نسخه‌های ارتجاعی دینی ساخته و پرداخته سازمان‌های جاسوسی اسراییل و غرب و افکار قوم‌گرایانه جنگ‌افروزان شوند.
آنان که امروز از ابهت اجدادشان می‌گویند و بر امپراتوری‌های سلجوقی و عثمانی می‌بالند و از احیای آن‌ها سخن می‌گویند، بی‌شک به شمال سوریه راضی نخواهند شد و بیم آن می‌رود که به توسعه‌طلبی ارضی و قومی خود در سرزمین‌های سابق آن دو امپراتوری‌ها ادامه دهند. بنابراین جهانیان باید آگاه شوند و اجازه ندهند در قرن ۲۱ جاه‌طلبی‌های نازیستی و فاشیستی که جهان را کمتر از صد سال پیش به جنگ و خشونت کشاندند، دوباره مجال ظهور و بروز یابند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید