یک ششم دختران به خاطر «قیافه‌شان» به مدرسه نمی‌روند

یک ششم دختران به خاطر «قیافه‌شان» به مدرسه نمی‌روند

نگرانی از ظاهر جسمانی نباید بخشی «عادی» از دوران رشد دختران باشد. باید همه این نکته را درک کنند، به حرف دختر‌ها گوش دهند و جایگاه بالاتری به نظرات آن‌ها بدهند تا جامعه‌ای پدید آید که در آن دختر‌ها از تمامی فرصت‌های پیش‌رفت برخوردار باشند.

کد خبر : ۷۳۵۱۷
بازدید : ۱۵۲۰۰
یک ششم دختران به خاطر «قیافه‌شان» به مدرسه نمی‌روند
طبق یافته‌های یک تحقیق جدید، سال گذشته یک‌ششم دختران و زنان جوان در بریتانیا به مدرسه نرفتند یا شاغل نشدند، چون بابت قیافه‌شان احساس ناراحتی می‌کردند.

طبق یافته‌های این تحقیق که سازمان خیریه «برنامه بین‌الملل» انجام داده است ۹۰ درصد دختران در تقلای رسیدن به نوعی «آرمانی» از چهره و وضعیت جسمانی هستند و یک چهارم‌شان بابت اندامی که دارند احساس «شرمندگی یا انزجار» می‌کنند.
طبق این نظرسنجی که در روز جهانی دختر که سازمان ملل تعیین کرده است انتشار یافت، نگرانی از ظاهر و شکل اندام سبب شده است دختران از انجام دادن شماری از فعالیت‌های مهم بازبمانند.

سال گذشته به دلیل چنین ناراحتی‌هایی بیش از یک‌چهارم دختران از خانه بیرون نمی‌رفتند و یک‌پنجم آن‌ها در انظارعمومی حرف نمی‌زدند. ۱۰ درصد هم تصمیم گرفتند که تحصیل نکنند.

سارا دختر ۱۸ ساله‌ای از جنوب ولز می‌گوید: «در تمام سال‌های مدرسه اذیت و آزار دیدم. خیکی صدایم می‌کردند و به خاطر چاق بودن مجبور بودم که ژاکت و روپوش گشاد بپوشم تا خودم و بدنم را پنهان کنم. در نهایت ترک تحصیل کردم و حتی دیپلم هم نگرفتم. اذیت و آزاری که می‌دیدم افسرده و ناراحتم می‌کرد. آینده‌ام خراب شد. فقط به خاطر آن که راحت نبودم ترک تحصیل کردم».

طبق این تحقیق که در آن از بیش از ۱۰۰۰ دختر ۱۴ تا ۲۱ سال نظرسنجی کردند ۵۷ درصد دختران هفته‌ای یک بار در مدرسه یا دانشگاه بابت ظاهرشان دچار نگرانی می‌شوند و ۳۹ درصد دختران هم در مدرسه بابت قیافه‌شان هر روز دچار ناراحتی می‌شوند.

حدود ۶۹ درصد دختران به خاطر ناراحت بودن از ظاهر بدن‌شان دست‌کم یک بار به عمد از رفتن به محفلی اجتماعی، مدرسه یا محل کار خودداری کرده‌اند که شامل حدود دو میلیون نفر دختر ۱۴ تا ۲۱ سال می‌شود.

رز کالدول مدیرعامل سازمان برنامه بین‌الملل بریتانیا می‌گوید: «میدانیم که عواملی از تصویرسازی رسانه‌ها گرفته تا رفتار اطرافیان درون مدرسه سبب می‌شود تا دختران و زنان جوان در تمام دوره‌های زندگی بابت ظاهر جسمانی‌شان متحمل فشار زیادی شوند.
اما طبق این آمارگیری جدید چنین وضعیتی بر آینده آن‌ها اثر وحشتناکی می‌گذارد، بر قابلیت‌شان برای بهره‌برداری از فرصت‌ها اثر منفی می‌گذارد و در برخی موارد سبب میشود از حقوق اساسی‌شان یعنی دسترسی به امکانات تحصیلی و کسب معیشت محروم شوند.

در روز جهانی دختر می‌خواهیم این پیام روشن را به جامعه بدهیم که ایجاد تحول ضروری است. نگرانی از ظاهر جسمانی نباید بخشی «عادی» از دوران رشد دختران باشد. باید همه این نکته را درک کنند، به حرف دختر‌ها گوش دهند و جایگاه بالاتری به نظرات آن‌ها بدهند تا جامعه‌ای پدید آید که در آن دختر‌ها از تمامی فرصت‌های پیش‌رفت برخوردار باشند.

به گفته هنالی پاتل از سازمان جامعه فاوست که در زمینه حقوق زنان فعالیت می‌کند «شمار نگران‌کننده‌ای» از دختران و زنان جوان دچار رنج و عذاب هستند، چون نمی‌دانند که «حالت آرمانی وجود ندارد».

پاتل افزود: «آینده‌شان دارد لطمه می‌بیند و در نتیجه جامعه هم لطمه می‌بیند. باورنکردنی است. این نکته اهمیت حیاتی و اضطراری دارد که همگی با کلیشه‌های جنسیتی مبارزه کنیم، چون این کلیشه‌ها به زندگی جوانان لطمه می‌زند. جوانان به حمایت، همبستگی و تعهد ما احتیاج دارند تا جامعه‌ای پدید آید که تمام فرصت‌های پیشرفت را برای آن‌ها فراهم آورد. وگرنه در مورد آن‌ها قصور کرده‌ایم».

به نظر نیکی کاندایریکایریرا از سازمان مردم‌نهاد «برابری هم‌اکنون» که هدف‌شان ترویج حقوق زنان و دختران است «تبعیض‌های جنسی ریشه‌دار» در «تصاویر، کلمات، دیدگاه‌ها و کنش‌ها» تجلی می‌یابند.

کاندایریکایریرا می‌گوید: «برای رفع این معضل باید آسیب‌های ناشی از تصویرسازی‌های کلیشه‌ای از زنان و دختران در رسانه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و هر جای دیگری را بشناسیم».

به گفته وی دختران جوان «برداشت‌های خشک و محدود از زیبایی آرمانی را درونی‌سازی می‌کنند» و همین سبب می‌شود از ظاهر خودشان برداشتی منفی داشته باشند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید