ریزش معاملات در بورس تهران

ریزش معاملات در بورس تهران

در همین حین شاهد افت ارزش بازار ۲۶ شرکت بورسی خودروساز بودیم. تمام این ۲۶ نماد با مازاد عرضه‌هایی سنگین در کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) مواجه بودند. می‌توان خاطر نشان کرد که طی روز گذشته نماد شرکت‌های ساخت خودرو و قطعات به‌طور متوسط ۲/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

کد خبر : ۷۳۵۲۹
بازدید : ۶۴۲۴
ریزش معاملات در بورس تهران
پس از رشد چند درصدی قیمت سهام در روز ابتدایی هفته، از نیمه دوم روز یکشنبه عرضه‌ها شدت گرفت و روز گذشته شتاب تشدید فشار فروش در بازار بیش از پیش شد تا جایی که شاهد افت ۸ هزار واحدی دماسنج اصلی بازار طی یک ساعت نخست معاملات بودیم.
البته پس از ساعت اول معاملات با ورود قدرتمند سهامداران حقوقی شاخص کل از کف روزانه رشدی ۱۸۰۰ واحدی را تجربه کرد تا در مجموع شاهد ریزش ۶۳۱۹ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران در قیاس با روز یکشنبه و افت قیمت ۹۳ درصد از نماد‌های معاملاتی باشیم.

افت ۹/ ۱ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در حالی اتفاق افتاد که نماگر هموزن عقب‌گردی ۱/ ۳ درصدی داشت. این شاخص که اثرپذیری یکسانی از تمام نماد‌ها دارد، طی معاملات روز گذشته بورس تهران با ریزش ۲۸۵۵ واحدی بیشترین افت مقداری خود را از ابتدای کار رقم زد.
در همین حین شاهد کاهش ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۱۱۹۳ میلیارد تومان بودیم که کمترین مقدار از روز ۱۲ شهریور سال‌جاری است. افت‌های پیاپی شاخص کل بورس تهران در کنار افت کم‌سابقه ارزش معاملات خرد موجب افزایش نگرانی‌ها از ورود بازار سهام به دوره‌ای رکودی شده است.

سرنوشت اثرگذاران اصلی آخرین موج صعودی
در آخرین موج صعودی بورس تهران که از شهریورماه شروع شد، خودروساز‌ها یکی از محور‌های اصلی رشد بازار بودند. اما این گروه از اوایل هفته گذشته وارد فضای منفی معاملاتی شد؛ به‌طوری‌که طی هفت جلسه معاملاتی نماگر این صنعت با افت ۳/ ۱۲ درصدی مواجه شده است. روز گذشته ۲۸ نماد خودرویی در بورس تهران معامله شدند. در این بین تنها دو نماد «خموتور» و «ختراک» در مدار مثبت معاملات بودند و صف خرید را تجربه کردند.
در همین حین شاهد افت ارزش بازار ۲۶ شرکت بورسی خودروساز بودیم. تمام این ۲۶ نماد با مازاد عرضه‌هایی سنگین در کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) مواجه بودند. می‌توان خاطر نشان کرد که طی روز گذشته نماد شرکت‌های ساخت خودرو و قطعات به‌طور متوسط ۲/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

بانک دیگر گروهی بود که از ابتدای شهریور تا اولین روز هفته گذشته اثرگذاری بالایی بر دماسنج اصلی بورس تهران داشت. شاخص صنعت این گروه طی مدت مزبور رشد ۴۱ درصدی را تجربه کرد. اما از روز یکشنبه نماد‌های بانکی تغییر چهره داده و عموما در نقش وزنه بازار سهام ظاهر شده است.
متوسط قیمت‌ها در صنعت بانک‌ها طی هفت جلسه معاملاتی اخیر ۱۲ درصد افت داشته است. روز گذشته بانک‌ها باز هم به مسیر نزولی خود ادامه دادند؛ به‌طوری‌که تمام ۱۰ نماد بانکی که روز گذشته معامله شدند افت ارزش را تجربه کردند و در این بین ۷ نماد تجربه‌گر معامله در کف قیمت مجاز روزانه بودند.

در آخرین دوره رشد بازار سهام نماد‌های دارویی یکی از پرتقاضاترین گروه‌های بانکی بودند، به‌طوری‌که طی اتفاقی کم‌سابقه در روز ۱۳ مهر سال‌جاری گروه دارویی در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. دارویی‌ها که از ابتدای سال با دلایلی از قبیل: افزایش نرخ مصوب فروش، شایعه حذف ارز دولتی تخصیص یافته به گروه و در آخرین موج صعودی هم با بهانه تجدید ارزیابی رشد‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت کرده بودند، از روز یکشنبه هفته گذشته مغلوب فضای منفی غلبه یافته بر بازار شدند.
به‌طوری‌که طی هفت جلسه معاملاتی اخیر به‌طور متوسط بیش از ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب بازدهی نماگر صنعت دارو از ابتدای سال‌جاری به ۱۹۹ درصد رسیده است. با نزدیک شدن به اواخر مهرماه شاهد افزایش گزارش عملکرد نیمه نخست شرکت‌ها هستیم. در همین راستا روز گذشته صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه صورت مالی ۶ ماهه ابتدایی سال‌جاری را منتشر کرد. طبق این گزارش «فیروزه» در نیمه نخست سال‌جاری ۹۹۹ میلیون تومان سود از فروش سهام کسب کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید