وزیر نیرو استیضاح می‌شود؟

وزیر نیرو استیضاح می‌شود؟

اینکه استیضاح وزیر نیرو به نتیجه برسد یا خیر مشخص نیست. ولی حالا دیگر بهارستان رنگ و بوی جنجال به خود گرفته؛ جنجالی که اول و آخر آن به مایه حیاتی می‌رسد که حامیان محیط زیست تامین آن با انتقال آب بیناحوزه‌ای را خودکشی توصیف کرده‌اند.

کد خبر : ۷۳۵۴۲
بازدید : ۶۳۴۶
وزیر نیرو استیضاح می‌شود؟
صبح روز گذشته نشست علنی مجلس شورای اسلامی مطابق روز‌های معمول با حضور نمایندگان آغاز شد. دستورکار نمایندگان مجلس و روند اتفاقات رخ داده، حکم می‌کرد که بهارستان روز آرامی را پشت سر بگذارد، اما پارلمان عرصه غافلگیری‌هاست. هنوز دقایقی از آغاز جلسه علنی نگذشته بود که صدای داد و قال نمایندگان نخستین غافلگیری صحن دیروز پارلمان را رقم زد.
آن هم در روزی که این نشست علنی در غیاب علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به بلگراد سفر کرده به ریاست مسعود پزشکیان، نایب‌رییس اول مجلس برگزار می‌شد. در کسری از ثانیه نمایندگانی که عمدتا از استان‌های شمالی بودند، مقابل جایگاه هیات رییسه حاضر شدند و جنجال دوباره، میهمان ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان شد.

نه بهارستان با جنجال و حاشیه بیگانه است و نه پزشکیان در مقام ریاست جلسات علنی تازه‌کار است و بی‌تجربه؛ بنابراین انتظار می‌رفت این فریاد‌ها پس از چندی فروکش کند و موضوع به فراموشی سپرده شود ولی این بار بحث حیاتی یا در عبارتی صحیح‌تر، حیثیتی‌تر از آن بود که با چند فریاد نمایندگان و تشر رییس جلسه ختم به خیر شود.
روزی که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT در صحن علنی مجلس برای نخستین بار طرح شد را به خاطر بیاورید و مرور کنید آن فریاد‌ها و تومار‌های نمایندگان مخالف را که درنهایت منجر به مسکوت ماندن ۷۰ روزه آن شد تا درکی دقیق‌تر از عبارت حیثیت در پارلمان داشته باشید. این بار، اما نه پای دلواپسان در میان بود و نه جناح اصولگرا؛ بلکه همه چیز به یک طرح مربوط بود؛ «انتقال آب»!

ماجرای یک دستور
تنها چند ساعت از ظهر بیست‌ویکم مهر ماه نگذشته بود که یک پایگاه خبری با انتشار خبری جنجال‌ساز شد. موضوع مستقیما به دولت حسن روحانی که در دوران نابودی دریاچه ارومیه و منابع زیست محیطی ایران توسط دولت‌های نهم و دهم با شعار احیای محیط زیست روی کار آمد، بازمی‌گشت. این پایگاه خبری- تحلیلی در گزارشی خبر از موافقت عیسی کلانتری، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران داد.

این پایگاه خبری برای مستندسازی گزارش خود، تصویر نامه کلانتری به رضا اردکانیان، وزیر نیرو را منتشر کرد که در جریان آن صراحتا اعلام شده، سازمان محیط‌زیست ضوابط زیست‌محیطی پروژه را بررسی کرده و از بابت زیان‌بار نبودن آن اطمینان خاطر دارد.
همین موضوع و انتشار این نامه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی که کنار هزار و یک مساله سیاسی و اقتصادی، معضلات زیست‌محیطی را نیز مدنظر قرار می‌دهند مورد توجه قرار گرفت و طبیعی بود، نمایندگان مجلس به ویژه ساکنان حوزه دریای خزر بیش از سایر نمایندگان به این موضوع واکنش نشان دهند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو کنار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۲ عامل اصلی تشنج ایجاد شده در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بودند. گفتیم که این تشنج دلیلی نداشت، مگر موافقت با انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران یا به روایت مخالفت «کویر».
نمایندگان حوزه‌های انتخابیه شمال کشور یکی پس از دیگری با پلاکارد‌هایی به دست مقابل هیات رییسه حاضر شدند. دست‌نوشته‌ها برخلاف سبک و سیاق طیف موسوم به تندروی بهارستان نقطه خاصی را هدف قرار نمی‌داد و حتی مستقیما در معرض دید خبرنگاران نیز قرار نمی‌گرفت؛ ولی فریاد‌ها به وضوح به گوش می‌رسید.

«نه ملت به انتقال آب دریای خزر»، «استیضاح وزیر نیرو فوری»، «مردم اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند»، «انتقال آب خزر مساوی با نابودی محیط زیست» و «بلای زاینده‌رود و ارومیه را برای دریای خزر تکرار نکنید» شعار‌های نوشته شده روی پلاکارد‌های حاضر در دست نمایندگان بود.
تجمع نمایندگان مقابل جایگاه هیات رییسه از یک سو و فریاد‌های پزشکیان برای دعوت تجمع‌کنندگان به حضور در کرسی‌های‌شان از سوی دیگر، نظم را از جلسه علنی مجلس گرفت. جلسه چندی بعد آرام شد ولی این تازه اول داستان برای اردکانیان بود.
هنوز ظهر نشده بود که خبر تقدیم طرح استیضاح وزیر نیرو به هیات رییسه مجلس رسانه‌ای شد. استیضاح‌کنندگان در این طرح ۲۰ محور را برای لزوم خداحافظی او با کرسی وزارت ذکر کرده‌اند که در ۱۱ محور مشخصا به کلیدواژه «آب» اشاره شده است.

اینکه استیضاح وزیر نیرو به نتیجه برسد یا خیر مشخص نیست. ولی حالا دیگر بهارستان رنگ و بوی جنجال به خود گرفته؛ جنجالی که اول و آخر آن به مایه حیاتی می‌رسد که حامیان محیط زیست تامین آن با انتقال آب بیناحوزه‌ای را خودکشی توصیف کرده‌اند و در مقابل موافقانی نیز وجود دارند که بیشتر از جنبه‌های زیست محیطی، امنیت شهروندان را مخاطب گفته‌های خود قرار می‌دهند. کش‌وقوس‌ها همچنان ادامه دارد و وزیر نیرو در این میان روز‌های اگر نگوییم سخت، قطعا آسانی را پشت سر نخواهد گذاشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید