شفافیت عامل کیلیدی تعادل در بازار مسکن

شفافیت عامل کیلیدی تعادل در بازار مسکن

شفافیت یکی از لازمه‌های اقتصاد آزاد و پویا است. در کشور ما نیز این اصل در بسیاری از حوزه‌ها رعایت می‌شود. به خصوص شرکتهای بسیار بزرگ و سهامی عام هنگامی که قصد ورود به بازاربورس را دارند، شفافیت را به عنوان اولین اصل رعایت می‌کنند.

کد خبر : ۷۳۵۵۱
بازدید : ۶۷۶۱

شفافیت عامل کیلیدی تعادل در بازار مسکن

شفافیت یکی از لازمه‌های اقتصاد آزاد و پویا است. در کشور ما نیز این اصل در بسیاری از حوزه‌ها رعایت می‌شود. به خصوص شرکتهای بسیار بزرگ و سهامی عام هنگامی که قصد ورود به بازاربورس را دارند، شفافیت را به عنوان اولین اصل رعایت می‌کنند.

شفافیت در معاملات مسکن نیز دستاوردهای بسیاری دارد. هنگامی که معاملات مسکن شفاف انجام شود و قیمت‌های آن‌ها در معرض دید‌ همگان قرارگیرد، امکان فعالیت سوداگران در بازار کم می‌شود و پس از اعمال قیمت نادرست، می‌توان جلوی فرد خاطی راگرفت. به طور مثال با آگاهی از نرخ اجاره آپارتمان در ظفر مالکان خانه در این منطقه نمی‌توانند با اختلاف زیاد طلب اجاره‌بهای بیشتری کنند. در سمت مقابل هم اگر مستاجر از قیمت‌ها ناراضی باشد مستنداتی وجود دارد که هردو طرف بتوانند به تعامل برسند.

البته این بخش کوچکی از مزایای ایجاد شفافیت در بازرمسکن است. یکی دیگر از مشکلات مهم و اساسی در نبود شفافیت در بازارمسکن عدم توانایی در کارشناسی و تحلیل آینده بازار است. چراکه نداشتن اطلاعات کامل از روند معاملات مسکن نمی‌تواند سرمایه‌گذاران را از آینده نزدیک و دور بارا مطلع کند. این امر در خصوص تولید کنندگان نیز صدق می‌کند.

بسیاری از فعالان ساخت و ساز و حتی تولید کنندگان مصالح ساختمانی نبود شفافیت را عامل رکود در بسیاری از بخش‌ها می‌دانند و این امر که نمی‌توان روی قیمت محصولات برنامه‌ریزی کرد، گلایه می‌کنند. البته این به نبود ثبات و مشکلات ناشی ازفشار تحریم‌ها نیز بازمی‌گردد. منتها تمام مشکلات موجود را نمی‌توان به تحریم‌ها نسبت دادو افزایش اینچینی قیمت‌ها،همچون نرخ بسیار زیاد اجاره آپارتمان درقیطریه را تمام و کمال به اقتصاد بین‌الملل مرتبط کرد.

شفافیت قدرت پیش‌بینی را افزایش می‌دهد و می‌توان با استناد به معاملات انجام شده تصمیمی برای خرید یا فروش ملک کرد. اما مهم‌ترین عاملی که شفافیت در بازار مسکن به همراه دارد و بانک مرکزی نیز به کشورهای اروپایی و سایر دولت‌هایی که قیمت مسکن در آن ملتهب شده پیشنهاد داده ازشفافیت حداکثری در ثبت معاملات ملکی خود استفاده کنند؛ چرا که این شفافیت باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود و در نتیجه رفتار اقتصادی بازار مسکن به حالت متعادل بازمی‌گردد. به این طریق متقاضی اجاره آپارتمان در امیرآباد تمام معاملات و قیمت‌هارا می‌بیند و با کمترین پیشنهاد اجاره‌بها وارد مذاکره می‌شود.

اما راهکار چیست؟ یکی از راهکارهای مهم و اساسی، ایجاد شفافیت در بازار و وجود ابزاری برای تخمین قیمت مسکن و ارزیابی آن است. از این رو، وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه‌ای با عنوان سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) سعی در ایجاد شفافیت در بازار مسکن کرده و دسترسی به این سامانه را برای همه مردم آزاد کرد. اما این اطلاعات نیاز به تحلیل دارد و از آنجایی که شاید همه مردم و فعالان حوزه املاک فرصت و دانش کافی را برای تحلیل این اطلاعات نداشته باشند، نیاز به ابزار یا برنامه‌ای که این اطلاعات را پردازش، طبقه بندی و منتشر کند کاملا مشهود بود.

از این رو سامانه‌ی «کیلید» این مسیر را با بهره‌گیری ازهوش‌مصنوعی هموار و امکاناتی را فراهم کرد تا با راحت‌ترین روش ممکن، شاخص و تخمینی از ارزش واقعی ملک را ارائه دهد. برای این کار فقط باید بعد از وارد شدن به سایت کیلید و وارد کردن کد پستی، آخرین قیمت مسکن خود و سایرشاخص‌ها و ارزیابی‌ها را مشاهده کنید.

گفتنی است کیلید برای این تخمین قیمت تمام مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را محاسبه می‌کند و با پردازش آن تخمین قیمت را ارائه می‌دهد. همچنین کیلید در افزایش سرعت و کیفیت در معاملات نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند و مشاورین املاک و کاربران عادی می‌توانند املاک خودرا برای فروش یا اجاره در کیلید بارگذاری کنند و در طرف مقابل متقاضیان از این سامانه ملک مورد نظر خود را جستجو و در یک دفتر املاک به معامله می‌پردازند.

از سوی دیگر «کیلید» در اقتصاد مسکن نیز نقش مهمی ایفا می­کند و با تولید محتوای تخصصی از اطلاعات بدست آمده، سیاست‌گذاران را برای تصمیم‌گیری هر چه بهتر در خصوص بازار مسکن یاری می­رساند. از طرفی می­توانید برای اطلاع از وضعیت بازارهای خرید و فروش و اجاره محلات مختلف به مجله خبری کیلید مراجعه کنید و اطلاعات کاملی از وضعیت بازار مسکن آن محله به دست آورید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید