7 انگیزه رایج در قتل

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: موضوع کاهش آمار و پیشگیری از وقوع قتل در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است.

کد خبر : ۷۳۵۸
بازدید : ۱۱۶۶
رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: موضوع کاهش آمار و پیشگیری از وقوع قتل در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است.

به گزارش شرق، سردار مهدی معصوم‌بیگی، درباره نتایج جلسه پیشگیری از جرم قتل در قوه قضائیه، گفت: موضوع این جلسه درباره راهکارهای کنترل و پیشگیری از جرم قتل بود که نقطه‌نظرات دستگاه‌ها شنیده شد و تصمیمات خوبی هم دراین‌باره گرفته شده است. وی با بیان اینکه انگیزه قتل‌ها عمدتا در هفت بخش دسته‌بندی می‌شود، گفت: خیانت زوجین، اختلافات مالی- ملکی، قتل ناموسی، نزاع و درگیری خیابانی، سرقت، قتل ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و جنون‌آمیز و در آخر قتل قومی- قبیله‌ای (در روستاها) این موارد را تشکیل می‌دهد.

سردار معصوم‌بیگی یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد قتل در ایران در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین‌تر بوده و این جرم در ایران مسئله بحرانی نیست، اما برای رسیدن آن به پایین‌ترین حد تلاش می‌کنیم. آمار ۱۰ سال اخیر از سال ۸۴ تا امروز نشان می‌دهد آمار قتل سیر نزولی داشته و در هفت‌ ماهه امسال نسبت به هفت ماهه سال گذشته ٣,٤ درصد کاهش یافته است. وی با بیان اینکه استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، آذربایجان‌شرقی، زنجان و یزد به‌ ترتیب کمترین آمار این جرم را دارند، گفت: بیش از ۳۶ درصد قتل‌ها با سلاح سرد اتفاق می‌افتد و از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم قانون جرم حمل سلاح سرد را تصویب کند؛ چراکه بیشترین قربانیان این قتل‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند.

سردار معصوم بیگی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد قتل‌ها با موضوعات خانوادگی است، گفت: در این موارد زیاد نمی‌شود مداخلات پلیسی کرد، بلکه مداخلات فرهنگی و آموزشی و نگاه‌های ارزشی دینی باید تقویت شود تا اثر‌گذاری داشته باشد. جانشین پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه ۹ درصد قتل‌ها در لحظه و در اثر نزاع آنی صورت می‌گیرد گفت: باید کار فرهنگی برای افزایش سعه‌صدر و افزایش توان مهارتی مردم در خویشتن‌داری انجام شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید