کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

برخی فعالان نیز عنوان می‌کنند، افت قیمت دلار در روز دوشنبه ناشی از کاهش تقاضای اسکناس در بازار و تضعیف فعالیت‌های نوسان‌گیران است. به باور عده‌ای پس از خروج تقاضای زوار اربعین طبیعی است که کمی از فشار بر قیمت کاسته شود.

کد خبر : ۷۳۶۸۸
بازدید : ۶۸۹۴
کاهش قیمت دلار
در دومین روز کاری هفته، دلار و سکه در دو جهت متفاوت حرکت کردند؛ شاخص ارزی به زیر محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومانی رفت، ولی سکه توانست در برابر نزول از دامنه ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومانی مقاومت کند. روز دوشنبه، دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومان رسید.
این کمترین قیمت دلار از اواخر شهریورماه بود و این ارز را از زندان مهرماهی رهایی بخشید. دلار از اول تا ۲۸ مهرماه در بازه بسیار محدود ۱۱ هزار و۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده بود و همین موضوع موجب شده بود که بسیاری از نوسان‌گیران تمایلی برای ادامه حضور در بازار نداشته باشند.

کمترین قیمت دلار در پاییز
برخی فعالان نیز عنوان می‌کنند، افت قیمت دلار در روز دوشنبه ناشی از کاهش تقاضای اسکناس در بازار و تضعیف فعالیت‌های نوسان‌گیران است. به باور عده‌ای پس از خروج تقاضای زوار اربعین طبیعی است که کمی از فشار بر قیمت کاسته شود.
این در حالی است که گروهی نیز افت قیمت حواله درهم را عامل کاهش بهای دلار در بازار داخلی دانسته‌اند. دو روز پیش یکی از نمایندگان مجلس خبر از آزاد شدن ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران توسط امارات داده بود و عده‌ای از فعالان همین موضوع را عامل اثرگذار بر نرخ درهم دانستند.
با این حال، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه از آزاد شدن دارایی‌های ایران توسط امارات اظهار بی‌اطلاعی کرد. دیروز سکه تمام بهار آزادی نیز در برابر افت دلار از خود مقاومت نشان داد و با ۲ هزار تومان رشد به بهای ۳ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان رسید.
یکی از فعالان بازار عنوان می‌کرد، سکه‌بازان یا افت قیمتی دلار را جدی نگرفته‌اند یا امید به افزایش بهای طلای جهانی پیدا کرده‌اند. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند سکه از آنجایی که دارای حباب منفی است، در برابر کاهش قیمت تا حدی توان مقاومت دارد.

نوع تقاضا‌های بازار آزاد در ماه‌های اخیر
گفته‌های فعالان بازار نشان می‌داد در ماه‌های اخیر به واسطه کم شدن دامنه نوسانات، تنها دو دسته تقاضا در بازار ارز حضور داشت: تقاضای واقعی که بیشتر هم مربوط به تقاضای خرد می‌شد، چراکه تقاضا‌های سنگین معمولا در سامانه نیما پاسخ داده می‌شود و تقاضای دومی که مربوط به معاملات بازیگران سنتی بازار بود که عنوان می‌کنند در روز‌های بسیار کم‌نوسان‌تر از مهر ۹۸ نیز در بازار باقی مانده و اقدام به خرید و فروش دلار کرده‌اند.
یکی از این بازیگران باتجربه می‌گوید، زمانی که نوسانات روزانه در سال ۹۵ به سختی به ۱۰ تومان می‌رسید نیز در بازار حضور داشت و نوسانات فعلی بازار حتی از آن روز‌ها بیشتر است.
با این حال، از نگاه او تعداد زیادی از معامله‌گران به واسطه نوسانات ماه‌های اخیر از بازار خارج شده‌اند و همین موضوع خود منجر به افت بیشتر تغییرات قیمتی دلار شده است. اکنون سوال مهم برای معامله‌گران بازار ارز این است که پس از اینکه دلار به آرامی از زندان یک ماه خارج شده است، احتمال افزایش شیب نوسانات کاهشی وجود دارد یا بازار به روند ملایم خود ادامه خواهد داد؟
پاسخ به این سوال دشوار است، ولی بر اساس اظهارات شماری از کارشناسان با اطمینان می‌توان گفت، در صورتی که دلار با شدت زیادی افت کند، احتمال بازگشت شماری از نوسان‌گیران به بازار زیاد است.

آن‌ها به این قصد به بازار برمی‌گردند که در نقطه احتمالی کف اقدام به خرید کنند و بعدتر با بالاتر آوردن قیمت‌ها، از نوسان حاصله سود مناسبی کسب کنند. به گفته این دسته از فعالان، نوسان‌گیران تنها در صورتی با افت شدید دلار به بازار مراجعه نمی‌کنند که اطمینان داشته باشند شرایط بازار در کنترل دستان بازارساز است و از سمت تجارت خارجی نیز توانایی جا‌به‌جایی قیمت‌ها وجود ندارد.
در این میان، نقش بازارساز از همیشه مهم‌تر است. از نگاه کارشناسان، سیاست‌گذار باید به نوعی قیمت‌ها را مدیریت کند که بتواند ثبات بیشتری را در دراز مدت تامین کند؛ یعنی اگر به‌طور مثال قیمت یک ماه قرار باشد زیر مرز ۱۰ هزار تومانی نوسان کند، ولی پس از آن تا مرز ۱۲ هزار تومانی بالا برود، چندان به سود فعالان اقتصادی نخواهد بود.
حال آنکه اگر بازارساز سه ماه قیمت را بدون بالا و پایین‌های زیاد و البته بدون هزینه ارزی زیاد در کانال ۱۱هزار تومانی نگه دارد، حس تثبیت و پایداری آن را به فعالان اقتصادی انتقال خواهد داد، عاملی که تصمیم‌گیری را برای آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید