چرا راهی جز حشره خواری نیست؟

چرا راهی جز حشره خواری نیست؟

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان از شر تمام جانورانی که ممکن است در مسیر فراوری غذا‌ها تخم‌ریزی کنند، جلوگیری کرد؛ برای همین اف‌دی‌اِی مجبور است برای چیزی مجوز صادر کند که از آن با عنوان «حشره غذایی» یاد می‌شود که شما بدون آنکه خبر داشته باشید، آن را می‌خورید. این حشرات در بسیاری از غذا‌های ما—حتی در کره بادام زمینی و ژله—هم وجود دارند.

کد خبر : ۷۳۸۳۷
بازدید : ۱۸۵۵۲
فرادید | یک روز صبح که چندان هم دور نیست، ممکن است برای وعده صبحانه نانِ تست‌شده‌ای را بخورید که از آرد جیرجیرک درست شده، یک اسموتیِ پروتئینی بنوشید که از پودر ملخ درست شده، خاگینه‌ای نوش‌جان کنید که تخم‌مرغ‌هایش در چربیِ کرم‌ابریشمِ موپان سرخ شده به همراه چند تکه کالباس که از لارو تهیه شده است.
ما حشره می‌خوریم؟

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان ، این وعده غذایی ۴‌برابر آهنِ بیشتر، ۳‌برابر پروتئین بیشتر و مقدار بسیار بیشتری از ویتامین‌های ضروری و مواد‌معدنی‌ای که نان، اسموتی، تخم‌مرغ و کالباسِ امروزیتان برایتان فراهم می‌کنند، در اختیارتان می‌گذارند. بعلاوه اینکه سیاره را نیز حفظ می‌کنند.

ممکن است بپرسید آیا هیچ راهی برای نخوردن حشره وجود ندارد؟
خوب متأسفیم که چنین حقیقتی را برایتان آشکار می‌کنیم، اما اگر شما شکلات، پیتزا و اسپاگتی می‌خورید، همین حالا هم حشره و چیز‌های به‌مراتب بدتری به همراه آن مصرف می‌کنید.
ما حشره می‌خوریم؟

به گزارش فرادید به نقل از سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌اِی) این سازمان با وجودِ ۳۰ یا بیشتر از ۳۰ قطعه از بدن حشرات یا موی برخی جوندگان در هر عدد شکلات تخته‌ای، وجود تقریباً ۲‌عدد لاروِ حشره در یک قوطیِ ۵۰۰‌گرمیِ رب گوجه‌فرنگی یا سسِ پیتزا و نزدیک به ۴۵۰ قطعه از بدن حشرات و ۹‌عدد موی جوندگان در هر قوطیِ ۵۰۰‌گرمی اسپاگتی، مشکلی ندارد؛ و برای این مواد غذایی مجوز صادر می‌کند.
ما حشره می‌خوریم؟

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان از شر تمام جانورانی که ممکن است در مسیر فراوری غذا‌ها تخم‌ریزی کنند، جلوگیری کرد؛ برای همین اف‌دی‌اِی مجبور است برای چیزی مجوز صادر کند که از آن با عنوان «حشره غذایی» یاد می‌شود که شما بدون آنکه خبر داشته باشید، آن را می‌خورید. این حشرات در بسیاری از غذا‌های ما-حتی در کره بادام زمینی و ژله-هم وجود دارند.
خوب پس چرا حشرات را هدفمند مصرف نکنیم و همزمان با تغییرات آب‌وهوایی هم مبارزه نکنیم؟

حشراتِ واقعاً مفید
بسیاری از مردم جهان تاکنون صدای خِرچ خِرچ حشرات را زیر دندانهایشان تجربه کرده‌اند. به گزارش شرکت تحقیقاتیِ گلوبال مارکت اینسایت ، بازارِ حشراتِ خوردنیِ آمریکا در سال ۲۰۱۷ از ۵۵‌میلیون‌دلار بیشتر شد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ تا ۸۰‌میلیون‌دلار رشد داشته باشد. اروپا هم با آمار مشابه در همین مسیر حرکت می‌کند؛ در‌حالی‌که پیش‌بینی می‌شود ارزش مصرفِ حشره در کشور‌های آسیا و اقیانوسیه تا ربع قرنِ حاضر به حدودِ ۲۷۰‌میلیون‌دلار برسد.
ما حشره می‌خوریم؟

افزایش مطالبات برای پروتئینِ با‌کیفیت و در کنار آن حرکت به‌سوی پایداری و مقاومت در برابر غذا‌های فراوری شده، چند دلیلِ کوچک هستند که به رونق این بازار کمک کرده‌اند. یکی دیگر از دلایل این است که حشرات برای شما مفیدند.

بسیاری از کشور‌ها و سنت‌ها برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها به خوردن حشرات مشهور بوده‌اند. به گزارش سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل متحد (فائو)، حداقل ۲‌میلیارد از مردم جهان هر روز حشره مصرف می‌کنند.

کرم مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده عرضه می‌شود
حشره‌شناس، جِف تُمبِرلین که در دانشگاه اِی اَند اِم در تگزاس مدیریت برنامه علوم تحقیقاتی و آسیب‌شناسی را برعهده دارد، می‌گوید: «من در بسیاری از کشور‌ها حشره خورده‌ام: موریانه، عقرب، سوسک، لارو، ملخ و کرم ابریشم. همه این‌ها بسیار رایج هستند. من لارو سوسک را که از آن یک نوع غذا (کیچه) درست کرده بودند، خوردم. من کرم‌های بامبو را که درست مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده پخته شده بودند، خوردم. من موریانه‌هایی را خوردم که دودی شده و درست مثل کره بادام زمینی به عنوان پیش‌غذا سر میز آورده می‌شدند.»
ما حشره می‌خوریم؟

این استاد دانشگاه می‌گوید: «طعمی شبیه پاپکورن دارند و بسیار ترد و آجیلی هستند. طعم کره‌ای حشرات به دلیل وجود چربی در بدن آنهاست و تردی و آجیلی بودنشان هم به دلیل وجود کیتین یا اسکلت خارجی آنهاست.»
به گزارش فائو، مورچه، سوسک، زنبور، کرم‌ابریشم، جیرجیرک، جیرجیرک دشتی، مگس، ملخ دشت، ملخ جنگلی، شته، موریانه و زنبور‌های وحشی از جمله رایج‌ترین حشراتی هستند که در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

اما حشرات بسیار بیشتری قابلِ خوردن هستند. بر‌طبق یافته‌های دانشگاه و مرکز تحقیقات ویجنینگن در هلند، بیش از ۲۱۰۰ حشره در جهان خوردنی هستند . بسیاری از این حشرات تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی و پروتئین‌هایی که بدن انسان نیاز دارند را دارند. در‌واقع از حشرات اغلب به عنوان غذا‌های مقوی و لذیذ نام برده می‌شود.

برای مثال موریانه‌های ملکه آنقدر از مواد غذایی اشباع هستند که در اوگاندا و زیمبابوه به کودکانی که سوءتغذیه دارند خورانده می‌شوند. آن صبحانۀ خیالی را که توصیف کردیم به خاطر آورید؛ میزانِ امگا‌۳ موجود در کالباسی که از کرم تهیه شده بسیار بیشتر از امگا ۳ در بدن ماهی است و میزان پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هر دو ماده برابر است.
ما حشره می‌خوریم؟

پروتئینِ جیرجیرک موجود در نانِ تستِ شما که فرض می‌گیریم از آن لذت برده‌اید، «پروتئین کامل» و به اندازه پروتئین ماهی، گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ است. پروتئین‌های کامل همه ۹ آمینو‌اسید ضروری که برای ساخت و بازسازی بافت‌های پروتئینی بدن لازم است، را دارند. ما به‌طور طبیعی این آمینو‌اسید‌ها را تولید نمی‌کنیم؛ بنابراین باید آن‌ها را از مواد غذایی تأمین کنیم.
بیشتر بخوانید:

بعلاوه، هر حشره بیشتر از اندازه بدنش پروتئین تولید می‌کند. کرم‌ابریشم موپان را که یکی از انواع حشرات پرطرفدار در جهان است درنظر بگیرید. یک عدد کرمِ موپان بین ۴۸ تا ۶۱‌درصد پروتئین تولید می‌کند و منبعی غنی از کلسیم، روی و آهن است.

بعد نوبت به محتوی چربی این حشره می‌رسد: بین ۱۶ تا ۲۰‌درصد از بدن یک کرمِ موپان چربی است که از این بین ۴۰‌درصد اسید‌ها‌ی چرب ضروری است. چربیِ حشره به غذا‌ها طعمی خامه‌ای می‌دهد (تخم‌مرغِ خیالی صبحانه‌تان را که یادتان هست؟)

مفید برای سیاره
و درآخر بزرگترین دلیلی که باید حشره مصرف کنیم این است که خوردن حشرات به‌جای خوردن دام‌هایی که متان تولید می‌کنند، روشی ساده و عالی برای رفع نیازمندی‌های تغذیه‌ای انسان‌ها و حفظ محیط‌زیست است.

موضوع فقط حفظ لایه اوزون نیست. حشرات به اندازه دام‌ها آب مصرف نمی‌کنند (بحران آب جهانی است). حشرات در زباله‌های ارگانیک رشد می‌کنند و می‌توانند به‌صورت عمودی، بدون اینکه جای زیادی بگیرند، پرورش پیدا کنند.
دلیل بسیار قانع‌کننده بعدی این است: به‌گزارش فائو، بیش از یک‌چهارم زمین‌ها در سراسر جهان برای چرای دام استفاده می‌شود. یک‌سوم از زمین‌ها به رشدِ سبزیجات و محصولاتی اختصاص داده شده که دام‌ها از آن تغذیه می‌کنند.
ما حشره می‌خوریم؟

فقط به این فکر کنید: حشرات می‌توانند در قفس‌های کوچک در داخل آسمان‌خراش‌های حشره‌ای رشد کنند.
نکته بعدی این است که حشرات خونسردند و به انرژی کمتری برای گرم‌ماندن نیاز دارند، حشرات در مقایسه با دام‌ها به غذا‌های کمتری احتیاج دارند.

برای مثال، به گزارش فائو ، زنجیره‌ها ۱۲ بار کمتر از گاوها، ۴‌بار کمتر از گوسفند‌ها و نصفِ خوک‌ها و مرغ‌ها به غذا احتیاج دارند تا بتوانند مقداری برابر از پروتئین را تولید کنند.
تُمبرلین می‌گوید: «میزانِ تبدیل انرژی به گوشت در گاو‌ها ۹ به زیر ۱ است. یعنی شما برای تولید ۰.۴۵‌کیلوگرم گوشت باید ۹‌کیلوگرم به دام خود غذا بدهید. اما میزان تبدیل انرژی به پروتئین در حشرات ۱ به ۲ است که رقمی بسیار قابل توجه است.»

اگر همه این دلایل کافی نیست، یک دلیل دیگر هم هست: چرخه حیات حشرات بسیار سریع است.

تمبرلین می‌گوید: «شما باید به یک حیوان ۶‌هفته غذا بدهید تا برای بازار آماده شود؛ در‌حالیکه در طی همین مدت می‌توانید چندین نسل از حشرات را تولید کنید. این را به این حقیقت اضافه کنید که می‌توانید این حشرات را در فضایی بسیار کوچکتر از فضایی که برای پرورش حیوانات لازم است پرورش دهید، به آن‌ها غذای کمتری در مقایسه با دام‌ها بدهید و سه دلیل هم دارید که نشان می‌دهد حشرات نسبت به دام‌ها برتری غذایی دارند.»

تخمین‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که جمعیت جهان از ۷.۷‌میلیارد نفر کنونی به ۹.۷‌میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

تأثیرات مخرب آب‌و‌هوایی، ماهیگیری بی‌رویه، کمبود منابع آبی و کاهش زمین‌هایی که برای تولید گیاهان لازم‌اند نشان می‌دهند حشرات بزودی به منابع پروتئینی آینده تبدیل خواهند شد.

کسی گفت: حوموصِ کرمِ موپان می‌خواد؟

منبع: CNN
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید