"خودشیفته‌ها"؛ شادترین مردم هستند

"خودشیفته‌ها"؛ شادترین مردم هستند

برای دلیل موفقیت آن‌ها گفته می‌شود، چون آن‌ها فقط روی نیاز‌های خودشان تمرکز دارند و به نیاز‌های دیگران توجه نمی‎کنند و به همین دلیل معمولا در حرفه خود موفق‌تر هستند.

کد خبر : ۷۳۸۳۸
بازدید : ۱۴۵۶۰
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افراد خودشیفته احتمالا شادتر از بیشتر مردم هستند و کمتر دچار استرس می‌شوند. محققان دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی می‌گویند اگرچه خودشیفتگی ممکن است برای جامعه بد باشد، اما به نظر می‌رسد برای خود افراد خودشیفته مفید و سودمند است.

این محققان می‌گویند خودشیفتگی به نظر دارای خواص حفاظتی است که باعث می‌شود خودشیفتگان کمتر در معرض استرس و افسردگی قرار بگیرند. آن‌ها خودشیفتگان را افرادی توصیف می‌کنند که دیدگاه اغراق آمیزی نسبت به اهمیت وجودی خود دارند و فاقد همدلی، شرم یا احساس گناه هستند.

دکتر کوستاس پاپاگئورگیو، روانشناس می‌گوید واکنش‌های منفی به خودشیفتگی باعث شده مزایای مثبت خودشیفته‌ها برای خودشان نادیده گرفته شود.

محققان در تلاشند تا بفهمند چرا خودشیفتگی در جوامع مدرن، رو به رشد است - در سیاست، شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ عامه - در عین این که از نظر اجتماعی، چنین رفتاری "سمی" است.

آن‌ها خودشیفتگان را اینگونه تعریف می‌کنند که به احتمال زیاد "رفتار‌های مخاطره آمیز دارند، نگاه برتری غیر واقعی نسبت به خود دارند، بیش از حد اعتماد به نفس دارند، همدلی کمی نسبت به دیگران نشان می‌دهند و احساس شرم و گناه کمی دارند. "

محققان می‌خواهند بدانند چرا چنین رفتار‌هایی به جای آن که جریمه شود، با پاداش رو‌به‌رو می‌شود. سال پیش در تحقیقات همین دانشگاه گفته شده بود خودشیفته‌ها به رغم عصبانی کردن دیگران، احتمالا افراد موفقی هستند.

در این پژوهش گفته شده بود حتی اگر ویژگی‌های شخصیتی این افراد منفی باشد، به دلیل این که احساس می‌کنند از دیگران برترند، برای تسلیم نشدن سرسختی نشان می‌دهند.

برای دلیل موفقیت آن‌ها گفته می‌شود، چون آن‌ها فقط روی نیاز‌های خودشان تمرکز دارند و به نیاز‌های دیگران توجه نمی‎کنند و به همین دلیل معمولا در حرفه خود موفق‌تر هستند.

ریشه واژه خودشیفته (Narcissist) به اسطوره‌های یونانی باز می‎گردد؛ به یک شکارچی به نام "نارسیسوس" (Narcissus) که تصویرش را در آب برکه دید و عاشق خودش شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید