حقایقی جالب از زندگی "تنبل‌ها"

حقایقی جالب از زندگی "تنبل‌ها"

موی تنبل‌ها می‌تواند تمام اکوسیستم مورد نیاز برخی بی‌مهره‌ها را تامین کند؛ در واقع بعضی از گونه‌ها در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند، مانند "بید تنبل". یک تنبل می‌تواند میزبان تا ۹۵۰ بید و سوسک باشد.

کد خبر : ۷۳۸۴۰
بازدید : ۵۱۰۵۵
حقایقی جالب از زندگی
تنبل‌ها یکی از محبوب‌ترین پستانداران دنیا هستند و با اینکه ظاهرشان آشناست، اطلاع زیادی درباره آن‌ها نداریم. این مطلب در مورد ده واقعیت جالب در مورد تنبل‌ها است، برگرفته از تحقیق گسترده دکتر ربکا کلیف.

بدون تنبل‌ها شاید آووکادو هم نبود
تنبل‌های غول‌پیکر خشکی که اکنون منقرض شده‌اند، از معدود پستاندارانی بودند که جهاز هاضمه‌شان آن‌قدر بزرگ بود که یک هسته کامل آووکادو از آن عبور کند. آن‌ها سورچرانی می‌کردند و بعد دانه آووکادو را در نقاط مختلف پراکنده می‌کردند. تمام تنبل‌های درختی که ما امروز می‌بینیم از نسل تنبل‌های خشکی هستند.

تخمین زده می‌شود که تنبل‌های غول‌پیکر خشکی بیش از ۸۰ گونه بوده‌اند و قد بزرگ‌ترین آن‌ها به شش متر می‌رسیده است. حتی شواهدی هست که نشان می‌دهند تنبل‌های دریایی هم وجود داشته‌اند. تنبل‌هایی که در آب‌های کم‌عمق زندگی می‌کردند و غذایشان علف دریایی بود.

تنبل‌ها سه برابر ما قدرت دارند
تنبل‌ها قهرمانان بی‌چون و چرای بارفیکس هستند. از همان بدو تولد می‌توانند کل وزن بدنشان را با یک دست بالا بکشند. تنبل‌ها سی درصد کمتر از پستانداران هم اندازه خودشان توده عضلانی دارند و به طور متوسط سه برابر از یک انسان معمولی قوی‌ترند.

تنبل‌ها عضلات بسیار تخصص‌یافته‌ای دارند که می‌توانند مقابل یوزپلنگی که می‌خواهد آن‌ها را از درخت جدا کند، مقاومت کنند. تاندون‌های تخصص‌یافته دست و پای این جانوران به گونه‌ای قفل می‌شود که بدون اتلاف انرژی مدتی طولانی از درخت وارونه آویزان شوند.

تنبل‌ها با همین مکانیسم قفل شدن بی‌نظیر می‌توانند در حالی که از شاخه درخت آویزان هستند، بخوابند. آن‌ها حتی به این معروف هستند که بعد از مرگ هم از درخت آویزان می‌مانند.

آن‌ها در یک نوبت یک‌سوم وزن بدنشان مدفوع می‌کنند
شیوه نامتعارف دفع این جانوران معروف است. آن‌ها هفته‌ای یک بار مدفوع می‌کنند و در یک نشست می‌توانند تا یک‌سوم وزن‌شان را از دست بدهند. از این گذشته آن‌ها فقط روی زمین و پس از این که چاله کوچکی در اطراف درخت محل زندگی‌شان ساختند، مدفوع می‌کنند. این عادت هفتگی یکی از رفتار‌های عجیب و غرییب تنبل‌ها است. در حالی که نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد، محتمل‌ترین آن‌ها کمک به جفت‌یابی و تولید مثل است.

تنبل‌ها کور هستند
شرایط دید این حیوانات به گونه‌ای است که می‌توان گفت: کوررنگ هستند، به بیان دیگر چشم آن‌ها فاقد سلول‌های مخروطی است. این حیوانات فقط در نور کم می‌توانند ببینند و در نور روز کاملا کورند. خوشبختانه تنبل‌ها نقص بینایی را با توانایی فوق‌العاده بویایی و حافظه مکانی قوی، جبران می‌کنند.

ضعف بینایی همچنین نقشی کلیدی در کندی این موجودات دارد: اگر جلوی خود را نبینید نمی‌توانید با سرعت بین درختان بدوید.

آن‌ها در آب سریع‌تر از خشکی هستند
گرچه تنبل‌ها بیشتر زندگی‌شان را روی درخت سپری می‌کنند، اما عجیب شناگرانی قابلند. سرعت شنای آن‌ها سه برابر سرعتشان روی زمین است. تنبل‌های سه‌انگشتی دو مهره گردن بیشتر از سایر پستانداران دارند که میتوانند سرشان را تا ۲۷۰ درجه بچرخانند و هنگام شنا بدون دردسر دماغشان را بیرون از آب نگه دارند.

سی روز برای هضم یک برگ
تنبل‌ها کندترین سوخت و ساز را در بین پستانداران دارند و مدت زیادی طول می‌کشد چیزی را هضم کنند. آن‌ها یک معده بسیار بزرگ و چهار قسمتی دارند که تا سی درصد توده بدنی آن‌ها را تشکیل دهد. شکم بزرگ تنبل‌های دو انگشتی ۴۶ دنده (۲۳ جفت) دارد که بیشتر از هر پستاندار دیگری است.

آن‌ها ممکن است با شکم پر تا حد مرگ گرسنه باشند
برخلاف بیشتر پستانداران، تنبل‌ها توانایی کنترل دمای بدن را قربانی حفظ انرژی می‌کنند. آن‌ها کاملا متکی به شرایط محیطی هستند، دمای بدن آن‌ها در یک روز می‌تواند تا ده درجه سانتیگراد نوسان داشته باشد. اگر دمای بدن آن‌ها خیلی پایین بیاید، ممکن است موجب مرگ میکروب‌هایی شود که در معده تنبل‌ها زندگی می‌کنند و بدون آن‌ها تنبل نمی‌تواند برگ‌های داخل معده‌اش را هضم کند.

سقوط سی متری بدون جراحت
بدن تنبل‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مناسب سقوط از درخت است. تنبل در طول زندگی‌اش به طور متوسط هفته‌ای یک بار از درخت می‌افتد. اما نگران نباشید، بدن تنبل‌ها به گونه‌ای است که می‌افتند و جان سالم بدر می‌برند. آن‌ها می‌توانند بدون آسیب از سی متری سقوط کنند (هشت برابر ارتفاع یک اتوبوس دو طبقه).
خیلی وقت‌ها دو تنبل نر بر سر یک ماده مبارزه می‌کنند و پیروز مبارزه کسی است که حریفش را از درخت به پایین پرت کند.

آن‌ها می‌توانند سرطان را مداوا کنند
تنبل‌ها یک روش غیر عادی برای استتار دارند. در قسمت‌هایی از بدن آن‌ها که مو ندارد، خزه و قارچ رشد می‌کند و باعث می‌شود که سبز به نظر برسند. بعضی از قارچ‌هایی که روی بدن تنبل‌ها زندگی می‌کنند، عامل مبارزه با انواع خاصی از باکتری‌ها، سرطان و انگل‌ها شناخته هستند.

موی تنبل‌ها می‌تواند تمام اکوسیستم مورد نیاز برخی بی‌مهره‌ها را تامین کند؛ در واقع بعضی از گونه‌ها در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند، مانند "بید تنبل". یک تنبل می‌تواند میزبان تا ۹۵۰ بید و سوسک باشد.

هیچ کس نمی‌داند چقدر عمر می‌کنند
تحقیق در مورد تنبل‌ها در طبیعت بسیار سخت است و تعقیب یک تنبل از تولد تا مرگ عملا غیرممکن. تنها معیاری که داریم طول عمر آن‌ها در اسارت است که به نظر نمی‌رسد با طول عمرشان در حیات وحش یکسان باشد. پیرترین تنبل شناخته‌شده دنیا در باغ وحشی در آلمان است که بتازگی پنجاه ساله شده است. تخمین زده می‌شود که عمر تنبل در طبیعت بمراتب بیشتر از این است، اما مدرک عینی برای آن وجود ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید