افزایش قیمت دلار و سکه

افزایش قیمت دلار و سکه

گروه اخیر باور دارند تا هفته آینده سکه به بالای مرز ۴ میلیونی بازخواهد گشت. در سمت مقابل، گروهی از فعالان عنوان می‌کنند تقاضای فیزیکی فلز گرانبهای داخلی چندان بالا نیست که انتظار افزایش بهای آن را داشته باشیم.

کد خبر : ۷۳۸۴۷
بازدید : ۹۱۵۵
افزایش قیمت دلار و سکه
در دومین روز کاری هفته، دلار دومین رشد متوالی را سپری کرد تا از کف ۸۰ روزه فاصله بیشتری بگیرد. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۴۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. این ارز در اولین روز کاری هفته نیز ۶۰ تومان افزایش یافته و روی عدد ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی قرار گرفته بود. به گفته برخی فعالان، دو افزایش متوالی نشان می‌دهد، معامله‌گران به دنبال آن هستند که به‌صورت پله به پله قیمت را به محدوده‌های بالاتر بازگردانند و کمتر در شرایط کنونی به فکر فروش ارز هستند.
در واقع پس از اینکه دلار یک بار دیگر در مرز ۱۱ هزار تومانی مورد حمایت معامله‌گران قرار گرفت، خریداران با اطمینان بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند. با این حال، حتی افزایشی‌ها و خریداران در برابر افزایش قیمت دلار به بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی مردد هستند و در شرایط کنونی تنها با این اطمینان در بازار فعالیت می‌کنند که قیمت در حال بازگشت به سطوح دو هفته گذشته است که بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نبود.

رشد پله‌ای در بازار ارز
یکی از اثرات مستقیم قرار گرفتن دلار در مسیر افزایشی، صعود دوباره بهای سکه تمام بهار آزادی بوده است. روز دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی در واکنش به افزایش این ارز، ۳۵ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان ایستاد. این افزایش در حالی رقم خورد که بهای طلای جهانی نه تنها به سطوح بالای کانال هزار و ۵۰۰ دلاری نرفته بود، بلکه در اواسط روز دوشنبه زیر مرز روانی قرار گرفت.
در این شرایط می‌توان گفت: برای معامله‌گران سکه نوسانات بازار ارز داخلی مهم‌تر از بازار‌های جهانی است. البته افت بیشتر طلای جهانی در صورت توقف روند افزایشی دلار می‌تواند قیمت سکه را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بسیاری از فعالان بازار سکه باور دارند سکه کف قیمت خود را پیدا کرده است و در این شرایط خریداران در بازار قوی‌تر از فروشندگان هستند.
گروه اخیر باور دارند تا هفته آینده سکه به بالای مرز ۴ میلیونی بازخواهد گشت. در سمت مقابل، گروهی از فعالان عنوان می‌کنند تقاضای فیزیکی فلز گرانبهای داخلی چندان بالا نیست که انتظار افزایش بهای آن را داشته باشیم.

دیدگاه‌های دو گانه به افزایش دلار
قیمت دلار پس از اینکه یک هفته کاری کاهش قیمت را تجربه کرد، در هفته جاری با دو رشد پیاپی مواجه شده است. افزایش قیمتی هفته اخیر در شرایطی که بازار نیمه تعطیل بوده است، دیدگاه‌های متناقضی را در میان معامله‌گران ایجاد کرده است.
عده‌ای این افزایش قیمتی را در چارچوب تحلیل‌های فنی بررسی می‌کنند و باور دارند در مسیر یک اصلاح طبیعی قیمت قرار دارد. از نگاه آنها، قیمت حدود دوماه است که در زندان ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان قرار دارد و هر زمان به کف و سقف این زندان نزدیک می‌شود، با افزایش خرید‌ها و فروش‌ها رو به رو بوده است.
در آخرین تحولات نیز بازار پس از اینکه به مرز ۱۱هزار تومانی نزدیک شد، با رشد خرید‌ها مواجه شد. بر اساس این نگاه نمی‌توان افزایش دو روز کاری اخیر را این‌گونه تفسیر کرد که رشد بلند‌مدتی در بازار کلید خورده است. در مقابل برخی از کاهشی‌های بازار افزایش قیمت دلار را تعدیلی موقت در بازار می‌دانند و باور دارند قیمت دلار به‌صورت تدریجی در حال نزول به محدوده‌های پایین‌تر است.
از نظر آنها، بازار حدود ۲۸ روز در مهرماه در محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و۵۵۰ تومان نوسان کرد و به یکباره از آن خارج شد و به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد. به باور این گروه، اکنون قیمت دلار مدتی در دامنه ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان حرکت می‌کند تا به‌صورت تدریجی زمینه برای خروج آن از کانال ۱۱ هزار تومانی فراهم شود.
در این میان، دسته‌ای از تحلیلگران نیز حضور دارند که اساسا وضعیت بازار را از لحاظ متغیر‌های فنی بررسی نمی‌کنند. از نگاه برخی از این افراد ثبات دلار طی ماه‌های آتی بیش از هر عاملی به وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی بستگی دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید