سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا

سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا

البته مطمئناً می‌توان جایگزین‌هایی مناسب‌تر و ارزان‌تری نسبت به هیوندای سانتافه خریداری کرد؛ اما باید توجه داشت که سانتافه کراس‌اووری خانوادگی، زیبا و نسبتاً لوکس بوده و شما را تا مدت‌ها راضی نگاه خواهد داشت.

کد خبر : ۷۳۸۶۴
بازدید : ۲۹۳۳۹
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
خودروسازان به تازگی برای تولید مدل‌های پرچمدار از جدیدترین و بهترین فناوری‌های خود استفاده کرده و همانطور که می‌دانید اتومبیل‌های SUV بهترین روش برای نشان دادنِ ارزش و توانایی برند‌های خودروساز هستند؛ بنابراین در طول چند سال گذشته شاهد پاسخ خودروسازان به مشتریان و استفاده از تجهیزات محبوب و پیشرفته در اتومبیل‌های گوناگون بودیم.

امروزه یافتن تجهیزات ایمنی پیشرفته و فعال، مجموعه‌ای از ابزار‌های دیجیتالی، سیستم‌های صوتی با بلندگو‌های فراوان، نمایشگر هدآپ دیسپلی (Headup Display) و شارژر بی‌سیم تلفن‌های همراه را فقط در وسایل نقلیه متوسط و گران قیمت دیده و خودروسازان مسیرِ دیگری را انتخاب کرده‌اند. در مسیر یادشده تمام مرزبندی‌های گذشته نابود شده و اتومبیل‌هایی همانند مدل ۲۰۱۹ هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) خلق می‌شود.

البته مطمئناً می‌توان جایگزین‌هایی مناسب‌تر و ارزان‌تری نسبت به هیوندای سانتافه خریداری کرد؛ اما باید توجه داشت که سانتافه کراس‌اووری خانوادگی، زیبا و نسبتاً لوکس بوده و شما را تا مدت‌ها راضی نگاه خواهد داشت.

ولی در کشور ما فعلاً خبری از نسخه‌های جدید اتومبیل‌هایی همانند هیوندای سانتافه نیست و ممنوعیت واردات اتومبیل باعث شده است که نسل ۲۰۱۹ بسیاری از محصولات برجسته و همیشه حاضرِ بازار ایران را نبینیم.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
ظاهر: امتیاز ۷ از ۱۰
در حال حاضر ما به زبان جدید طراحی هیوندای عادت کرده و شاهد رشد و پویایی آن هستیم؛ اما سانتافه ۲۰۱۹ هیچ شباهتی به هیوندای کونا (Hyundai Kona) و پالیسید (Hyundai Palisade) نداشته و برای طراحی آن از ظاهر دو اتومبیلِ مزبور الهام گرفته نشده است.

چراغ‌های جلو گرافیکی جذاب و حالتی باریک داشته و در آن‌ها از لامپ‌های LED استفاده شده است. چراغ‌های یاد شده نزدیک به جلو پنجره بوده و ظاهری یکپارچه را به نمای جلوی هیوندای سانتافه بخشیده‌اند.

نواری نازک و کرومی در امتداد چراغ‌ها و بالای جلو پنجره کشیده شده و زیبایی‌های سانتافه را دو چندان کرده است. جلو پنجره سانتافه هم براق بوده و تقریباً مانند پوزه است. اما پیشانی سانتافه جدید مانند پالیسید تهاجمی نبوده و هنوز متوسط و دو وجهی است.

سبک طراحی قسمت پشتی سانتافه بسیار محافظه کارانه بوده و با طراحی پیشانی آن مغایرت دارد. به زبان ساده‌تر؛ بسیار کسل‌کننده بوده و خیلی رضایت بخش نیست.

تغییر و تحول قسمت پشتی سانتافه شاملِ تغییر اندک گرافیک و ظاهر چراغ‌های عقب، سپر و ضربه‌گیر‌ها بوده و مثل اینکه طراحان سانتافه جدید فقط از طراحی مدل گذشته آن یعنی نسخه ۲۰۱۸ استفاده کرده و کمی آن را صاف و ملایم‌تر کرده‌اند.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
ولی در مجموع باید گفت که ظاهر عقب سانتافه ۲۰۱۹ به اندازه کافی خوب است. اما جای تعجب دارد که هیوندای که برای طراحی جلوی سانتافه ۲۰۱۹ زمان زیادی گذاشته؛ اصلاً به قسمت پشتی توجه نکرده و آن را از یاد برنده است.

کابین سانتافه جدید با الهام از طراحی قسمت جلوی آن ساخته شده است. به این ترتیب و جدا از بهتر و یاد بدتر بودن طراحی کابین سانتافه ۲۰۱۹؛ ما شاهد تلاش گسترده هیوندای برای فرار از نسل قبلی سانتافه هستیم.

سانتافه از صفحه نمایشی تبلت مانند و «infotainment» که امروزه شاهد نفوذ آن‌ها در صنعت خودورسازی هستیم استفاده کرده و در طراحی داشبورد به دسترسی سریع به دکمه‌ها، سیستم‌های مختلف اتومبیل، تنظیم صدا و رادیو برای بهره‌برداری بهترِ سرنشینان از امکانات سانتافه توجه شده است. البته این روشِ طراحی خیلی جذاب نیست؛ اما بسیار کاربردی و مفید است.

به غیر از این فضای داخلی سانتافه بزرگ بوده و ابعاد مناسبی دارد. در این محیط شاهد استفاده از اشکال دلپذیر و طراحی هوشمندانه‌ای برای دریچه‌های سیستم تهویه بوده و از پانل‌های پلاستیکی متعدد و زیبایی برروی درب‌ها و... استفاده شده است. روکش شبکه‌ای بلنگو‌های جلو، ظاهر سه‌بعدی و مرتبی داشته و تضاد کنتراست‌های فرانسوی را می‌توان در جای جای محیط داخلی این کراس‌اوور متوسط مشاهده کرد.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
راحتی: امتیاز ۹ از ۱۰
جایگاه سانتافه در بازار کمی عجیب است. این کراس‌اوور کوچک‌تر از مدل‌های مشابه و با اندازه متوسط به نظر می‌رسد؛ اما کاملاً بزرگ بوده و در عین حال ابعادی فشرده دارد. وضعیت بینابینی سانتافه باعث نمی‌شود که در این اتومبیل شاهد استفاده از صندلی‌هایی کاملاً راحت و جادار نبوده و از کابین آرام و دل‌پذیر بی‌بهره باشیم.

پشت فرمان سانتافه باید نشست و از صندلی جلوی آن که همانند یک اتاق خواب راحت بوده و با چرمی با کیفیت پوشیده شده استفاده کرد. صندلی مزبور برقی بوده و می‌توان آن را در هشت حالت مختلف تنظیم کرد. فرمان را باید به شکل دستی تنظیم کرده و دید راننده نسبت به جاده و اطراف اتومبیل بسیار عالی بوده و تنها چند نقطه کور و کوچک در اطراف اتومبیل وجود دارد.

صندلی‌های ردیف دوم تقریباً فضای خوبی داشته و محیطی ۴۰.۹ اینچی را برای هر یک از سرنشینان عقب فراهم کرده‌اند. باید توجه داشت که فضای صندلی‌های عقب در نیسان مورانو (Nissan Murano)، شورلت بلیزر (Chevrolet Blazer) و فورد اِج (Ford Edge) به ترتیب ۳۸.۷، ۳۹.۶ و ۴۰.۶ اینچ است؛ بنابراین اتاق سانتافه فضای زیادی برای افراد بزرگسال داشته و افراد قد بلند در آن راحت هستند. فضای بار هم بسیار مهم بوده و با خواباندن ردیف دومِ صندلی‌های سانتافه، ۳۵.۹ فوت مکعب به فضای صندوق عقب افزوده شده و مقدار فضای موجود برای قرار دادن بار به ۷۱.۳ فوت مکعب می‌رسید. این میزان کمی بیشتر از بلیزر، اِج و مورانو است.

موفقیت‌های سانتافه در محیط داخلی آن به پایان رسید. دلیل آن عدم توانایی سانتافه درکنترل سر و صدای ورودی به کابین و یا لزرش‌های بدِ ناشی از عملکرد نسبتاً متوسط سیستم تعلیق نیست؛ بلکه عملکرد ضعیف سیستم NVH کار دستِ هیوندای داده و این سیستم عملکردِ بسیار متوسطی دارد.

سیستم تعلیق، شیشه‌های عایق و استفاده از پوشش ضد صدا در درب‌ها کافی نبوده و سانتافه در سرعت ۷۰ مایل در ساعت (حدود ۱۱۲ کیلومتر در ساعت) شبیه به هر چیزی هست؛ غیر از یک کراس‌اوور با ابعادی متوسط و محصول اصلی خودروسازی مانند هیوندای! صدای باد و لاستیک در کابین به گوش رسیده و برای خلاصی از آن‌ها چاره‌ای جز به کارگیری سیستم صوتی سانتافه با ۱۲ بلندگوی گوناگون ندارید.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
فناوری و اتصال: امتیاز ۸ از ۱۰
تکنولوژی چیزی است که هیوندای با آن در مدل سانتافه بازی کرده و آن را با اشکال گوناگون در اختیار سرنشینان محصول خود قرار می‌دهد. تمام مدل‌های سانتافه به یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی و سازگار با اپل کارپلی (Apple carplay) و اندروید اتو (Android Auto) مجهز شده‌اند.

همچنین مجموعه‌ای از تجهیزات ایمنی فعال شامل: کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌های اتوماتیکِ هوشمند و ترمز اضطراری خودکار را در اختیار خواهید داشت. اما تمام امکانات مذکور را می‌توان در نسخه «Ultimate» هیوندای سانتافه دید و تقریباً نام همه آن‌ها در کاتالوگ هیوندای ذکر شده است.

هیوندای کارِ خود را برای عرضه نسخه ۲۰۲۰ سانتافه راحت کرده و دیگر نسخه «Ultimate» هیوندای سانتافه ۲۰۱۹ را عرضه نخواهد کرد. به گفته هیوندای، سانتافه ۲۰۲۰ تا حد زیادی شبیه به نسخه «Ultimate» سانتافه ۲۰۱۹ است.

در نسخه ۲۰۱۹ شاهد استفاده از صفحه نمایشی ۸ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه جدید و نمایشگر هدآپ هستیم. در حال حاضر چراغ‌های جلو LED و پوشش چرم محیط داخل را می‌توان در نسخه‌های SE و SEL سانتافه مشاهده کرد.

اما صفحه لمسی ۸ اینچی سانتافه از سیستم «Uconnect FCA» پیشیبانی می‌کند. سیستم عاملِ آشنای هیوندای که از سال ۲۰۱۰ تاکنون همراه کره‌ای‌ها بوده و با ایجاد تغییراتی از آن استفاده می‌کنند. در این سیستم با استفاده از دکمه‌های آنالوگ امکان پرش بین برنامه‌های مختلف وجود داشته و می‌توان تنظیم صدا و... را به راحتی انجام داد.

یک صفحه نمایش ۷ اینچی هم به عنوان نمایشگر سرعت، سوخت و... در سانتافه ۲۰۱۹ به چشم می‌خورد. در این صفحه نمایش شاهد استفاده از گرافیکی جذاب و هوشمندانه برای نمایش سرعت و... هستیم.

با این حال صفحه نمایش یادشده خیلی کامل نیست و برخی از اطلاعات را نمایش نمی‌دهد. سرعت، نشانگر دنده، اطلاعات مصرف سوخت و... چیز‌هایی هستند که می‌توان با دیدنِ صفحه نمایش مزبور از آن‌ها اطلاع یافت.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
عملکرد: امتیاز ۵ از ۱۰
هیوندای مدل سانتافه را با دو پیشرانه عرضه کرده است. نسخه پایه از پیشرانه‌ای چهار سیلندر و ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۸۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۸ پوند فوت استفاده می‌کند.

اما ما به شدت توصیه می‌کنیم که سانتافه ۲۰۱۹ را با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با توان ۲۳۵ اسب‌بخار و ۲۶۰ پوند فوت گشتاور خریداری کنید. ولی قبل از هر چیز باید توجه کنید که جدا از نوع پیشرانه انتخابی برای هیوندای سانتافه؛ شما با کراس‌اووری متوسط طرف بوده و نباید از سانتافه انتظار معجزه داشته باشید.

سانتافه توربوشارژ قدرتِ مناسبی دارد؛ ولی در برابر رقبای خود فقط باید سکوت کند! پیشرانه ۲ لیتری فورد اِج (Ford Edge) ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت داشته و ۲۸۰ پوند فوت هم گشتاور دارد.

از سوی دیگر اتومبیلی مانند جیپ چروکی (Jeep Cherokee) ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور آن هم به ۲۹۵ پوند فوت می‌رسد (نسخه مورد نظر پیشرانه ۳.۲ لیتری V. ۶ ندارد)؛ بنابراین توانِ سانتافه با وزن ۴۱۰۰ پوند یک توهینِ به تمام معنا بوده و اصلاً قادر به رقابت با رقبای نامی خود نیست.

هیوندای کمبود نیروی پیشرانه را با کمک گیربکس هشت سرعته و اتوماتیک جبران می‌کند. تعویض دنده‌ها بسیار به موقع انجام می‌شود؛ اما سرعت زیاد آن باعث ایجاد یک شوک و لرزش کوچک می‌شود. این نشان می‌دهد که گیربکس عملکرد خوبی داشته و سزاوارِ میزبانی از پیشرانه‌ای قدرتمند است.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
تعلیق جلوی سانتافه مک‌فرسون (MacPherson) و عقب آن از نوع تعلیق چند میله‌ای (multi-link) است. سانتافه عملکردی شبیه به مزدا سی‌ایکس- ۵ (CX-۵) دارد؛ اما بر سر پیچ‌ها همه چیز تغییر می‌کند.

شاسی عملکرد مناسبی نداشته و سانتافه فرمان گریزی می‌کند. این مشکلات را می‌توان در بین تمام هم رده‌های سانتافه دید؛ اما سانتافه ذاتِ یک پرچمدار را داشته و ما انتظار مشاهده مشکلات مذکور را نداشیم.

سانتافه تقریباً از نظر ایمنی یک اتومبیل کامل است. در سانتافه ۲۰۱۹ می‌توان از امکاناتی نظیره کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی نگهدارنده اتومبیل در خط حرکتی، سیستم هشدار خروج از خطر حرکتی و چراغ‌های اتوماتیک بهره‌مند شد. چراغ‌های LED سانتافه از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های ایالات‌متحده آمریکا امتیاز بالایی دریافت کرده‌اند. (چراغ‌های هالوژنی استاندارد امتیاز متوسط را به خود اختصاص داده‌اند)

علاوه بر موارد بالا باید هیوندای سانتافه را دارای دو ویژگی هوشمند و متفاوت دانست. نخست اینکه در سانتافه از سیستم یادآوری سرنشینان عقب استفاده شده و در آخر هم سرنشینان عقب هنگام باز کردن درب‌ها و در صورت نیاز، با هشدار ترافیک و خطر برخورد مواجه می‌شوند.
سانتافه ۲۰۱۹؛ پرچمدار هیوندا
قیمت: امتیاز ۵ از ۱۰
برای خرید نسخه پایه سانتافه باید ۲۵۹۰۰ دلار پرداخت کرد. با پرداخت مبلغ یادشده شما از سیستم چهار چرخ محرک، پیشرانه تنفس طبیعی و تجهیزات مختلفی برخوردار خواهید شد. اگر نسخه توربوشارژ و تجهیزات بیشتری می‌خواهید؛ باید ۳۸۵۹۵ دلار تا ۴۰۲۹۵ دلار پرداخت کنید. پرداخت نزدیک به ۴۰ هزار دلار برای خرید یک کراس‌اوور متوسط و دو ردیفه بسیار مناسب است؛ اما رقبا مجال تنفس به هیوندای سانتافه در بازاری مانند آمریکا را نمی‌دهند.

به عنوان مثال نسخه تیتانیومِ فورد اِج (Ford Edge Titanium) با امکاناتی بیشتر نسبت به نسخه پایه هیوندای سانتافه، تنها ۲۹۹۹۵ دلار قیمت دارد. برای خرید نمونه کامل اتومبیل یادشده هم باید ۴۶۶۴۵ دلار هزینه کرد. بیوک انویژن (Buick Envision) هم با قیمت اولیه ۳۱۹۹۵ دلار نزدیک به نسخه کامل و فول آپشن سانتافه بوده و با پرداخت ۴۵۲۹۰ دلار می‌توان نسخه کامل آن را خرید و به این ترتیب انویژن قیمتی بالاتر از سانتافه دارد؛ ولی این اتومبیل ارزش خرید بالایی داشته و باز هم هیوندای را شکست می‌دهد.

منبع: motor ۱
ترجمه: امین نقی زاده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید