مردم از برند اپل متنفرند؟!

مردم از برند اپل متنفرند؟!

شاید برخورد با یکی از طرفداران محصولات اپل، این حقیقت را بیشتر برایتان جا بیندازد. افرادی که به هر طریقی سعی دارند تا نشان دهند محصولات اپل بی‌نظیرند و این مساله سبب می‌شود تا حس تنفر نسبت به این برند و محصولات آن در شما ریشه بدواند.

کد خبر : ۷۴۰۹۰
بازدید : ۱۲۹۶۹
آیا مردم از برند اپل متنفرند؟
اخیرا تحقیقی درخصوص میزان تنفر افراد از برند‌ها در جهان انجام شد که در این پژوهش از ۵۰۰ نفر، سوالاتی درخصوص احساس آن‌ها نسبت به برند‌ها پرسیده شده و نتیجه بررسی‌ها نشان داد: تقریبا ۵۰ درصد از برند‌های فهرست‌شده، از میان ۳۰ برند ارزشمند جهان بودند.
برای نمونه، برند‌های اپل و والمارت که از جمله برند‌های باارزش دنیا به‌شمار می‌روند، به ترتیب در ۱۲ و ۹ درصد از پاسخ شرکت‌کنندگان مشاهده شدند. در گزارشی به این پرسش پاسخ داده شده که چرا یکی از برند‌های جذاب مورد تنفر برخی از مصرف‌کنندگان قرار دارد؟

اپل روی مرز عشق و نفرت
در سال‌های اخیر اپل به صورت متوالی به‌عنوان ارزشمندترین برند دنیا انتخاب شده است؛ اما این انتخاب نمی‌تواند دلیل محبوبیت این برند نیز باشد. همان‌طور که میلیون‌ها نفر در جهان از صمیم قلب، این شرکت و محصولات آن را دوست دارند، میلیون‌ها نفر نیز از این برند و دستگاه‌هایی که به بازار عرضه می‌کند، متنفرند.
برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی رجوع کنید؛ جایی که می‌توانید نظرات هر دو گروه از کاربران را بخوانید. در اینجاست که متوجه خواهید شد تعداد افرادی که از اپل متنفرند، کم نیستند. حالا قرار است نگاهی دقیق‌تر به این ادعا بیندازیم و مشخص کنیم که اپل و برند این شرکت چه جایگاهی نزد کاربران دارند.

آیا واقعا مردم از برند اپل متنفرند؟
اخیرا تحقیقی درخصوص میزان تنفر افراد از برند‌ها در جهان انجام شد که در این پژوهش از ۵۰۰ نفر، سوالاتی درخصوص احساس آن‌ها نسبت به برند‌ها پرسیده شده و نتیجه بررسی‌ها نشان داد: شرکت‌کنندگان، بیش از ۱۵۰ برند متفاوت را به‌عنوان برند‌هایی که از آن‌ها نفرت دارند، قید کردند.
جالب آنجاست که تقریبا ۵۰ درصد از برند‌های فهرست‌شده، از میان ۳۰ برند ارزشمند جهان بودند. برای نمونه، برند‌های اپل و والمارت که از جمله برند‌های باارزش دنیا به‌شمار می‌روند، به ترتیب در ۱۲ و ۹ درصد از پاسخ شرکت‌کنندگان مشاهده شدند.
نتیجه نشان داد که شرکت‌کنندگان نسبت به ارزشمندترین برندها، در مقایسه با برند‌های کمتر ارزشمند، احساس نفرت بیشتری دارند. حالا باید دید که چرا مردم تا این حد از اپل نفرت دارند. پاسخ چندان پیچیده نیست؛ چون مردم اغلب چیز‌هایی را که همواره بهترین هستند، دوست ندارند. بسیاری بر این عقیده‌اند که برند‌های ارزشمند، بیشترین حس تنفر را از سوی کاربران به خود جذب می‌کنند.

این مساله از طریق صفحات توییتری که علیه برند‌ها ایجاد می‌شود یا اکانت‌های فیس‌بوکی و همچنین صفحات وب‌سایت‌هایی که نشان‌دهنده نفرت مردم از برند‌های برتر یا شرکت‌های بزرگ است، نمود پیدا می‌کند. شاید بتوان دلیل این مساله را این چنین عنوان کرد که برند‌های ارزشمند یا شرکت‌های بزرگ، همواره در صدر قرار دارند و جزو بهترین‌های کلاس خود هستند؛ به این معنی که شاید جایگاه این برند‌ها، یکی از دلایل نفرت از آن‌ها باشد و میلیون‌ها نفر، تنها به این دلیل که این شرکت‌ها بهترین حوزه خود هستند، از آن‌ها متنفرند.
البته این مساله تنها به برند‌ها یا شرکت‌ها محدود نمی‌شود و همه چیز و حتی ورزشکاری را که برای چند سال، عنوان بهترین ورزشکار را از آن خود می‌کند، شامل می‌شود. در این میان، شرکت اپل نیز سال‌هاست که در بسیاری از دسته‌بندی‌ها در صدر قرار گرفته است. این رویه نه‌تن‌ها افزایش دوستداران این شرکت را به‌دنبال داشته، بلکه به تعداد افرادی که از آن متنفرند نیز اضافه کرده است. دلایلی که این افراد برای این حس خود عنوان می‌کنند عبارتند از:

اپل همیشه خود را تافته جدابافته می‌پندارد
کاربران اغلب به محصولاتی که از آن استفاده می‌کنند، توجه دارند تا شرکتی که آن‌ها را تولید کرده است. درخصوص گوشی‌های هوشمند نیز افراد با توجه به نیاز‌های خود، گزینه‌هایی را انتخاب و از آن‌ها استفاده می‌کنند و هرگونه توهین و بی‌احترامی به انتخاب گوشی خود را توهین به شخصیت خود تلقی می‌کنند.
در دنیای امروز نیز گوشی‌های هوشمند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اندروید و iOS. محصولات اپل، تنها گوشی‌های مجهز به iOS هستند و این در حالی است که شرکت‌های بی‌شماری مانند گوگل، سامسونگ، هوآوی، وان‌پلاس، شیائومی و... محصولات خود را با سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کنند. اینجاست که اپل خود را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌داند و این تمایز سبب می‌شود تا گروه مقابل، به دشمنان این شرکت تبدیل شوند و افرادی که از دیگر برند‌ها استفاده می‌کنند، در برابر اپل و محصولاتش جبهه بگیرند. برای مثال، دارندگان مدل‌های اندروید و iOS معمولا بر سر کوچک‌ترین ویژگی‌ها یا عملکرد قابلیتی خاص در گوشی‌های هوشمند، با یکدیگر به بحث و مشاجره می‌پردازند تا نشان دهند برند گوشی آنها، برند برتر است.

القای حس خودبرتربینی به کاربران اپل
اپل اغلب به‌عنوان ارزشمندترین برند در جهان انتخاب می‌شود و این یعنی اهالی مانتین‌ویو برنده بازار سرمایه‌داری هستند. این شرکت نه‌تن‌ها میلیون‌ها محصول را در سراسر جهان به فروش می‌رساند، بلکه این حس را در کاربران به‌وجود می‌آورد که این محصولات، آن‌ها را به انسان‌های بهتر و شاید هم برتر تبدیل می‌کند.
حتما این جمله را شنیده‌اید که می‌گوید: ابزار‌های شگفت‌انگیز را در اختیار افراد قرار بده و ببین که چه کار‌های شگفت‌انگیزی با این ابزار‌ها انجام می‌دهند. اگرچه این جمله هرگز اشتباه نیست، اما بسیاری از کاربران محصولات اپل مانند آی‌فون یا مک‌بوک، هیچ کار شگفت‌انگیزی هم انجام نمی‌دهند.
اما اپل از طریق ابزار‌های بازاریابی و تبلیغات و همچنین القای حس برتر بودن به کاربران، تلاش کرده تا افراد بیشتری را به استفاده از محصولات خود ترغیب کند. اینجاست که پرداخت صد‌ها یا هزاران دلار برای محصولی که نمونه مشابه آن می‌تواند همان کار‌ها را انجام دهد، هرگز توجیه منطقی ندارد.
بسیاری از افرادی که نسبت به اپل حس نفرت دارند، بر این عقیده‌اند که نباید چنین اجازه‌ای را به اپل داد تا بتواند احساساتی از این دست را صرفا برای فروش بیشتر محصولات خود ایجاد کند.

نگاه متفاوت اپل
همه ما دوست داشتن بی‌چون و چرای شیء، فرد یا هر چیز دیگری را تجربه کرده‌ایم؛ وضعیتی که در آن حاضریم بی‌قید و شرط و بدون توجه به آنچه می‌گوییم، از آن سوژه تعریف و تمجید کنیم. این مساله درخصوص طرفداران اپل نیز صدق می‌کند؛ به طوری که دیگر به نقطه‌ای رسیده‌اند که از هر محصولی که این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌کند، تعریف می‌کنند و اصلا به کیفیت، اشتباهات ساخت یا دیگر معایب آن توجهی ندارند.
شاید برخورد با یکی از طرفداران محصولات اپل، این حقیقت را بیشتر برایتان جا بیندازد. افرادی که به هر طریقی سعی دارند تا نشان دهند محصولات اپل بی‌نظیرند و این مساله سبب می‌شود تا حس تنفر نسبت به این برند و محصولات آن در شما ریشه بدواند.

عدم‌ارائه قابلیت‌های اولیه کاربران
اپل اغلب به‌دلیل برخی محدودیت‌هایی که برای کاربران خود به‌وجود می‌آورد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. برای مثال، دارندگان محصولات اپل نمی‌توانند میانبر اپلیکیشن‌ها را در هر جایی که دلشان بخواهد قرار دهند، یا اینکه نمی‌توانند از قابلیت «ارسال از طریق بلوتوث» استفاده کنند. قابلیت‌های مشابه زیادی وجود دارند که اپل از ارائه آن‌ها در گوشی‌ها و دیگر محصولات خود خودداری می‌کند.
این موضوع اغلب موجب رنجش کاربران این شرکت می‌شود، چراکه فقدان ویژگی‌های کاربردی و این‌چنینی نه‌تن‌ها کاربران عادی بلکه، کاربران به اصطلاح پیشرفته اپل را نیز آزار می‌دهد. این روز‌ها بسیاری از دارندگان محصولات اپل، جزو افراد عادی و معمولی هستند و نیازی به چنین تمایزی میان محصولات خود با دستگاه ساخت دیگر شرکت‌ها ندارند.
آن‌ها و حتی کاربران پیشرفته، خواهان کار با دستگاهی هستند که بتوانند به راحتی از آن استفاده کرده و بتوانند مانند کاربران سایر دستگاه‌ها، کار‌های ابتدایی و کاربردی را با آن‌ها انجام دهند.

مبهم بودن فعالیت‌های اپل
شاید یکی از دلایل عمده احساس بد کاربران نسبت به برند و محصولات اپل، مبهم بودن یا سوال‌برانگیز بودن فعالیت‌های این شرکت باشد؛ چیزی که با آنچه اپل از آن همواره سخن می‌گوید، در تقابل است. برای نمونه، سرعت پایین شارژ گوشی توسط شارژر‌های معمولی که کاربر را به خرید شارژر‌های مجهز به فناوری شارژ سریع سوق می‌دهد یا استفاده از ظرفیت حافظه داخلی پایین برای مدل پایه که راهی جز خرید نمونه‌های مجهز به حافظه ذخیره‌سازی بالا و البته گران‌قیمت پیش روی کاربران قرار نمی‌دهد.
از طرف دیگر، بعد از چند ماه کار با دستگاه، عملکرد پردازنده دستگاه به‌دلیل ضعف باتری به شدت افت می‌کند و این مساله آنچنان آزاردهنده می‌شود که کاربر به ناچار مجبور می‌شود که گوشی خود را تعویض کند. این‌ها تنها بخشی از ابهاماتی هستند که اپل و عملکرد این شرکت را زیر سوال می‌برند و طی سال‌های اخیر، موجب شده تا کاربران زیادی را از دست دهد؛ و بالاخره قیمت بالای محصولات اپل محصولات اپل همواره جزو گران‌قیمت‌ترین مدل‌های بازار به حساب می‌آیند و سابقه نداشته است که اپل، محصولی را به بازار عرضه و قیمت ارزانی برای آن تعیین کند.
محصولات تحت این برند با قیمت بالا و البته مشخصات سخت‌افزاری پیچیده عرضه می‌شوند و در نتیجه، هر کسی توان خرید آن‌ها را ندارد. طبیعی است که چنین مساله‌ای سبب افزایش حس تنفر در کاربران نسبت به برند اپل و محصولات این شرکت خواهد شد؛ چراکه قیمت بالا، سدی را در برابر افرادی که تمایل به استفاده از این دستگاه دارند، قرار می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید