ماجرای خانم بازرس و کیف مشکوکش

خانم بازرس پس از مواجه شدن با هوشیاری حرفه‌ای کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و ناکامی در انتقال مواد خطرناک به سایت نطنز تصمیم گرفت خاک ایران را ترک کند.

کد خبر : ۷۴۰۹۴
بازدید : ۹۵۳۰
اخیرا یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد ورود به سایت نطنز را داشت که به‌دلیل هشدار‌های کنترلی و امنیتی از ورودش ممانعت شد؛ مساله‌ای که به شدت خبرساز شد. پایگاه خبری نور نیوز در این رابطه در عکس‌نوشته‌هایی اعلام کرد: «هنگام ورود این خانم بازرس به سایت نطنز، تجهیزات کنترلی علامت هشدار وجود مواد آلوده‌کننده را نشان داده است. بازرسان دیگری نیز همراه این خانم بودند، اما دستگاه‌های کنترلی تنها در مورد او هشدار دادند.»
بنابراین مسوولان کشورمان براساس مقررات بین‌المللی از ورود خانم بازرس به سایت نطنز جلوگیری و مراتب را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس کردند.

در این گزارش آمده است: «پیش از کنترل لوازم و کیف خانم بازرس، وی وارد سرویس بهداشتی شده و پس از آن هشدار دستگاه‌ها متوقف شد. کنترل سرویس بهداشتی استفاده شده از سوی خانم بازرس به‌وسیله دستگاه‌های هشداردهنده وجود آلودگی مواد خطرناک را تایید کرد.» شواهد موجود از دفع مواد خطرناک هنگام رفتن وی به سرویس بهداشتی خبر می‌دهد.

این پایگاه خبری نوشت: «خانم بازرس پس از مواجه شدن با هوشیاری حرفه‌ای کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و ناکامی در انتقال مواد خطرناک به سایت نطنز تصمیم گرفت خاک ایران را ترک کند. تحقیقات گسترده ایران برای رسیدگی به اقدام غیرقانونی و ضدامنیتی خانم بازرس و بازیگران پشت پرده این ماجرا ادامه دارد.»

جنجال آمریکا درمورد مواجهه قانونی ایران با خانم بازرس در جلسه پنج‌شنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخشی از پشت‌پرده‌های این سناریوی شکست‌خورده را آشکار کرد. ایران فارغ از جوسازی برخی مقامات آژانس و اعضای غربی شورای حکام، ضمن تداوم روند اقدامات و تحقیقات قانونی در مورد این پرونده، نتایج آن را در صورت لزوم منتشر خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا» بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در نشست خبری‌اش در فردو درباره ممانعت سازمان از ورود یک بازرس آژانس و لغو اعتبارنامه این فرد گفت: «این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به‌خاطر آن بود که این فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش است و گزارشی به آژانس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم‌هایی داریم که استدلال ما را اثبات می‌کند.»

وی افزود: «عده‌ای خواستند سوءاستفاده کنند که بگویند ایران پایبند به مصونیت بازرسان نیست، اما ما گزارشی کاملا حقوقی و مستدل ارائه کردیم. ما گفتیم براساس پادمان، مصونیت محدودیت دارد و برای استفاده‌های شخصی نیست و فقط به منظور انجام ماموریت است.
نمی‌شود در این رابطه یک‌طرفه مساله را دید و مقررات تاکید دارد که نمی‌توان از مصونیت‌ها سوءاستفاده کرد.» این مقام سازمان انرژی اتمی گفت: «به‌دلیل تجربیات تلخ خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاقات را کنترل می‌کند و بخشی از این نوع کنترل‌ها را به آژانس هم توضیح دادیم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید