قالیباف از گردونه انتخابات خارج شد؟

قالیباف از گردونه انتخابات خارج شد؟

طبیعتا اگر آقای لاریجانی تصمیمی در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات گرفته باشد یا باید خودش آن را اعلام کند یا دفترش یا نزدیکانش.

کد خبر : ۷۴۱۰۶
بازدید : ۹۳۸۵
معمای ۳ ضلع انتخاباتی اصولگرایان
«علی لاریجانی»، «غلامعلی حدادعادل»، «قالیباف» و «مهدی چمران»؛ این‌ها افرادی هستند که نام‌شان در این چند ماه باقی‌مانده به انتخابات مجلس یازدهم از درون اردوگاه اصولگرایی به عنوان چهره‌های اصلی به گوش می‌رسد؛ یکی در، اما و اگر‌های سرلیستی، دیگری در سودای ریاست مجلس؛ موضوعاتی که تقریبا هر روز اخباری از آن‌ها در فضای رسانه‌ای به چشم می‌خورد و البته در حلقه تایید‌ها و تکذیب‌ها در حد گمانه‌زنی در تحلیل‌های انتخاباتی جایگاه و پایگاهی برای خود پیدا می‌کنند.

آمدن و نیامدن لاریجانی
یک سال پیش بود که زمزمه‌هایی از کاندیداتوری علی لاریجانی از تهران به گوش رسید، اما این خبر در همان روز‌ها با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ در نطفه خفه شد و احتمال صرف‌نظر کردن او از انتخابات مجلس جایش را گرفت.
این صحبت‌ها جسته و گریخته در محافل سیاسی به گوش می‌رسید تا اینکه چندی پیش با تصمیم شورای هماهنگی اصولگرایان قم، فهرستی ۳ نفره با حضور علیرضا زاکانی، مجتبی ذالنوری و احمد امیرآبادی‌فراهانی منتشر شد. همین یک خبر کافی بود تا دوباره موجی درباره کاندیداتوری علی لاریجانی مطرح شود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با واقعیت فاصله‌ای بسیار دارد و البته در این میان برخی رسانه‌ها از حذف لاریجانی سخن گفتند.

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای که از قضا با فضای سیاسی و انتخاباتی قم آشنایی دارد در تحلیل فضای کنونی جامعه و با درنظرگیری شخصیت لاریجانی تاکید کرد که رییس فعلی مجلس در انتخابات اسفند ماه شرکت نمی‌کند.
او در باب چرایی این تحلیل گفته بود: «علی لاریجانی شخصیتی است که همواره می‌توان او را به عنوان چهره‌ای میانه‌رو و معتدل شناسایی کرد؛ از این رو او نمی‌تواند در فضایی رادیکال و دوقطبی به خوبی ایفای نقش و مطالبش را بیان کند.» مدرسی اضافه می‌کند: «لاریجانی در حال رصد فضای کنونی است؛ بنابراین تحلیل من این است که با توجه به تندتر شدن فضا، لاریجانی هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته است ولی این به آن معنا نیست که او قطعا در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ بلکه این تحلیل فقط و فقط یعنی اینکه رییس کنونی مجلس هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته است.»
درحالی که همه انگاره‌ها از نیامدن علی لاریجانی حکایت دارد، روز گذشته بهروز نعمتی یکی از نمایندگان نزدیک به رییس مجلس و عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین به ایسنا می‌گوید: «طبیعتا اگر آقای لاریجانی تصمیمی در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات گرفته باشد یا باید خودش آن را اعلام کند یا دفترش یا نزدیکانش.
من تا امروز حرف نیامدن از ایشان نشنیده‌ام و ایشان هیچ تصمیمی برای نیامدن در انتخابات مجلس نگرفتند.» او درباره احتمال تغییر حوزه انتخابیه علی لاریجانی در انتخابات دور یازدهم مجلس نیز می‌گوید: «ایشان بعید است که از تهران یا آمل کاندیدا شود؛ به هر حال آقای لاریجانی عالم‌زاده است و اگر بخواهد در انتخابات حضور یابد از قم کاندیدا می‌شود.»
نعمتی درباره احتمال کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و کناره‌گیری‌اش از نمایندگی مجلس می‌گوید: «این موضوع منافاتی با اینکه ایشان در انتخابات مجلس آینده حضور پیدا کند، ندارد. خیلی‌ها هستند که می‌خواهند به مجلس بیایند و بعد از آن رییس‌جمهور شوند.»
این صحبت نعمتی هر چند در لابه‌لای قوانین مدون انتخاباتی کاملا درست است و قانون هیچ منعی برای کاندیداتوری یک نماینده مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار نداده، اما چه کسی است که نداند برای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری نیاز به یک پیش‌زمینه است؛ علی لاریجانی سال‌ها در عرصه سیاست حضور داشته یک زمان در ردای ریاست صداوسیما و زمانی هم در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی و حالا ۱۲ سال است که سکونشین بهارستان است؛ بنابراین قواعد بازی را خوب می‌داند و این را می‌داند که باید برای آماده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری حواشی را از خود دور کند و عقب بنشیند تا روز موعود با چنته پر پا در گود انتخابات بگذارد.
بنابراین هر چند نیامدن علی لاریجانی برای بهروز نعمتی که از نزدیکان اوست، خبری ناخوشایند است، اما به نظر می‌رسد اتفاقا تصمیم علی لاریجانی برای نیامدن به میدان یازدهمین انتخابات مجلس راسخ‌تر از گذشته باشد.

حداد عادل و سودای بازگشت
بعد از ۴ سالی که در مجلس هفتم توانست در راس قوه مقننه بایستد، دیگر کرسی ریاست مجلس را فراموش کرد و رقابتش با علی لاریجانی در مجلس هشتم و نهم نتوانست برای او روزنه امیدی باشد. اما این روز‌ها که گمانه‌زنی‌ها از عدم حضور لاریجانی در انتخابات حکایت می‌کند، غلامعلی حدادعادل هم چندان بدش نمی‌آید که به روز‌های طلایی‌اش در مجلس هفتم بازگردد برای همین بعد از ابراهیم رییسی تلاش کرد تا نبض شورای وحدت را به دست بگیرد البته او در این میدان هم بدون رقیب نبود و مهدی چمران یکی از رقبای اصلی حدادعادل در جریان اصولگرایی محسوب می‌شود.
این رقابت وقتی عیان‌تر شد که صحبت‌هایی درباره ریاست حدادعادل در شورای وحدت به گوش رسید؛ چمران بلافاصله این خبر را تکذیب کرد و گفت که حدادعادل رییس نیست. حال نزدیک به ۱۰ ماه است که از این ضد و نقیض‌ها می‌گذرد و بحث درباره سرلیستی داغ شده است، این بار هم این موضوع از سوی مهدی چمران تکذیب شد. او به نامه‌نیوز گفت: «شاید عده‌ای دوست دارند آقای حدادعادل وارد عرصه رقابت و انتخابات شود و این را به عنوان امید‌های آینده خودشان مطرح می‌کنند، اما آقای حدادعادل نامزد انتخابات مجلس نیست که بعد بخواهد سرلیست قرار بگیرد؛ بنابراین اصل این بحث‌ها زیر سوال است.»

قالیباف از گردونه خارج شد؟
«قالیباف احتمالا از حوزه انتخابیه تهران در انتخابت شرکت خواهد کرد.» این را محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و از چهره‌های نزدیک به قالیباف می‌گوید؛ خبری که تبدیل به یکی از بحث‌های داغ انتخاباتی شد.
هر چند پیش از این زمزمه‌هایی درباره سرلیستی او از مشهد به گوش می‌رسید، اما صحبت یاران قالیباف درباره احتمال کاندیداتوری او از تهران گمانه‌زنی‌ها برای سرلیستی او در تهران را تقویت کرد. اما آن طور که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی به خبرآنلاین گفته بود گویا در خلأ چهره‌های تاثیرگذار اصولگرایان تصمیم دارند تا با آوردن قالیباف به این میدان از یک طرف این خلأ را پر کنند و از سوی دیگر دلخوری‌های قالیباف در ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری و کناره‌گیری‌اش به نفع سیدابراهیم رییسی را جبران کنند.
او در این رابطه می‌گوید: «مجموعه‌ای از نیرو‌های اصولگرا درخواست دارند که ایشان وارد صحنه انتخاب مجلس شود. رایزنی‌ها انجام شده و گفتگو‌ها هم با ایشان صورت گرفته است. بالاخره ایشان شخصیت کشوری هستند، مدیر اجرایی موفقی است و کارنامه خوب داشته است.
حتی در جریان اصولگرایی مدیریت و رفتار خوبی داشتند مثلا در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع آقای رییسی کنار رفت که ازخودگذشتگی بالایی بود که ایشان انجام داد. تا آنجا که مطلعم مذاکراتی با آقای قالیباف صورت گرفته تا در انتخابات مجلس شرکت کرده و کاندیدا شود.»

درست زمانی که احتمالات حکایت از حضور قالیباف در انتخابات مجلس و سرلیستی او در لیست اصولگرایان دارد، نقیضی دیگر باز هم از سوی مهدی چمران مطرح می‌شود.
او به نامه‌نیوز می‌گوید: «در شورای وحدت هیچ صحبتی درباره سرلیستی قالیباف مطرح نشده است.» از سوی دیگر عبدالرضا مصری، نماینده اصولگرای کرمانشاه و نایب‌رییس دوم مجلس به تسنیم می‌گوید: «طی دیداری که روز گذشته با قالیباف داشتم درباره اخبار مطرح شده درباره نامزدی‌اش در انتخابات سوال کردم که ایشان با برشمردن برخی دغدغه‌ها و نکات و مسائل پیرامون شرایط جاری اعلام کرد که قصدی برای حضور در این انتخابات ندارد.»

حکایت روز‌های مانده به انتخابات
سر را به هر طرف که بچرخانیم، صحبت یا نشانی از انتخابات می‌بینیم، گاهی با چاشنی ریاست‌جمهوری و گاهی هم با طعم انتخابات مجلس؛ مساله‌ای که راست و چپ نمی‌شناسد و هم در اردوگاه اصلاح‌طلبی و هم در اردوگاه اصولگرایی موضوع رسیدن به یک لیست واحد و انسجام درونی حکایت هفتاد من کاغذ شده است؛ ماجرایی که هر چند با جنسی متفاوت، اما در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ساری و جاری است.
در این میان اگر دعوا در جریان اصلاح‌طلبی بر سر مدل انتخاباتی است میان اصولگرایان بحث لیست‌های چندگانه مطرح است و همه این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز بدنه اجتماعی و عموم شهروندان نه پاسخی برای انتقاد‌های خود پیدا کرده و نه دلیلی برای مشارکت حداکثری.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید