نامهربانی عمر را کوتاه می‌کند؟

نامهربانی عمر را کوتاه می‌کند؟

«زندگی با افرای که در بهترین حالت به شما اعتنایی ندارند و در بدترین حالت با شما آشکارا دشمنی می‌کنند، برای شما بد است. این اتفاق عمر شما را کوتاه می‌کند. در عوض، موردِ مهربانی دیگران واقع شدند و مهربانی کردن به دیگران، هر دو آنتی‌تز‌های موقعیت‌های مسمومِ استرس‌زا هستند. برای سلامتی شما مفیدند.»

کد خبر : ۷۴۱۷۳
بازدید : ۱۰۴۸۴
نامهربانی عمر را کوتاه می کند؟
فرادید | مهربانی با شما چه می‌کند؟ سلامتی شما را ارتقاء می‌دهد و وضع مالی شما را بهتر می‌کند؟ ممکن است چنین چیز‌هایی درست باشند، اما دانشمندان و دانشگاهیان در یک مرکز تحقیقاتی می‌گویند مهربانی به مراتب بیش از این‌ها به نفع شماست - مهربانی می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

دانشمندان در مؤسسه بِداری کایندنِس در دانشگاهِ یو‌سی‌ال‌ای برای اینکه از عملکرد‌های آن‌ها جوک بسازند، آمادگی دارند. دنیل فِسلِر، مدیر این مؤسسه، می‌گوید: «ما به نقطه‌نظرات علمی توجه می‌کنیم. ما قطعاً با گرفتن دستان هم یک حلقه تشکیل ندادیم. ما درباره روان‌شناسی، زیست‌شناسی و تعاملات مثبت اجتماعی صحبت می‌کنیم.»

مفهوم مهربانی اخیراً عنوان بسیاری از اخبار را به خود اختصاص داده است. صحبت از مهربانی بخشی از سخنرانیِ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما، در مراسم یادبود یکی از کهنه سربازانِ طرفدارِ حزبِ دموکرات بود در ماهِ گذشته بود.

«مردی قوی بودن، شامل مهربان بودن نیز هست. مهربانی و شفقت در خود هیچ ضعفی ندارند. هیچ ضعفی در کمک به دیگران نیست. اگر با دیگران با احترام رفتار می‌کنید و می‌خواهید همه بخشی از جامعه باشند، به خاطرِ حماقتتان نیست.»

اما مهربان بودن به چه معنی است و چرا مهم است؟ این چیزی است که کارشناسان می‌خواهند آن را بیازمایند. آن‌ها می‌گویند بررسی این موضوع، مسئله مرگ و زندگی است. فسلر درباره اینکه مردم فقط با دیدنِ مهربانی دیگران، تشویق می‌شوند مهربانی کنند و اینکه «ویروسِ مهربانی» بر چه افرادی اثر می‌کند، مطالعه کرده است. روز ۱۳ نوامبر روز مهربانی است.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم که بسیار عادلانه است اگر بگوییم در عصر نامهربانی زندگی می‌کنیم. هم در آمریکا و هم در سراسر جهان، ما هر روز شاهد افزایش درگیری‌ها بین افرادی هستیم که یا دیدگاه‌های سیاسی متفاوت و یا مذاهب متفاوت دارند.»
بیشتر بخوانید:

او در تعریف مهربانی می‌گوید: «مهربانی؛ افکار، احساسات و باور‌های مرتبط با رفتارهایی‌ است که هدفشان منفعت رساندن به دیگران است، در این تعریف منفعت رساندن به دیگران به خودیِ خود یک هدف است نه ابزاری برای دستیابی به هدف.» و در سویه مخالف، نامهربانی «تحمل ناپذیری افکار و ارزشمند نبودنِ رفاهِ دیگران است.»

چنین چیزی برای هر فردی که در رسانه‌های اجتماعی هدفِ حمله ترول‌ها قرار گرفته آشناست. فسلر می‌گوید: «با اینکه چنین رفتار‌هایی جدید نیستند، مردم بیش از گذشته پرخاشگر شده و کمتر از قبل برای نگرانی‌ها و رفاه افرادی که نمی‌شناسند، ارزش قائلند.»

هدف مؤسسه بِداری که در بخشِ علوم اجتماعی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای مستقر است، این است که هم به عمومِ مردم و هم به رهبران جوامع کمک کند تا برای مهربانی تشویق شوند. این مؤسسه با سرمایه‌گذاری دو خیرِ بشردوست، جنیفر و متیو هَریس و با صرف هزینه ۲۰ میلیون دلاری تأسیس شده است. هریس می‌گوید ما نیاز داریم بفهمیم چرا مهربانی در دنیای مدرن تا این حد کمیاب است و سپس بین علم و معنویت پل بزنیم.»

برخی از پروژه‌های این مؤسسه شامل مواردی از قبیل: بررسی چگونگی شیوع مهربانی در میان مردم، ارائه تحلیل‌های جامعه‌شناسانه درباره اینکه چطور می‌توان افرادی که نامهربانانه رفتار می‌کنند را تشویق به مهربانی کرد، تحقیقات روان‌شناسانه درباره اینکه چطور مهربانی می‌تواند خلق افراد را بالا ببرد و استرس را در آن‌ها کاهش کند، است.

فسلر می‌گوید، همه می‌دانند که استرسِ بد - نوعی از استرس که ناشی از ناتوانی شما در حل یک چالش است، در مقابل استرس خوب که آن هم چالش‌برانگیز است، اما به شما احساس رضایت می‌بخشد، مثل بالا رفتن از صخره - برای افراد بد است.
نامهربانی عمر را کوتاه می کند؟

«زندگی با افرای که در بهترین حالت به شما اعتنایی ندارند و در بدترین حالت با شما آشکارا دشمنی می‌کنند، برای شما بد است. این اتفاق عمر شما را کوتاه می‌کند. در عوض، موردِ مهربانی دیگران واقع شدند و مهربانی کردن به دیگران، هر دو آنتی‌تز‌های موقعیت‌های مسمومِ استرس‌زا هستند. برای سلامتی شما مفیدند.»

حتی لبخندِ پیشخدمت رستوران و احوالپرسی او می‌تواند حال مردمی را که به آن رستوان می‌روند، بهتر کند. فسلر می‌گوید: «مشارکت در مهربانی و اندیشیدن به اینکه شما تا چه اندازه می‌توانید مهربان باشید، می‌تواند فشار خونتان را پایین بیاورد. این کار منافع درمانی دارد. مهربانی همچنین برای درمان افسردگی و اضطراب نیز، سودبخش است.»
پیامِ فوری

کِلی هاردینگ، استاد دانشگاه کلمبیا، در کتاب اخیر او «اثر خرگوش» به بررسی پدیده مهربانی پرداخته است. او می‌گوید: «مهربانی به سیستم ایمنی و فشار خون کمک می‌کند و طول عمر را افزایش داده و کیفیت زندگی را ارتقاء می‌دهد. خیلی شگفت‌آور است، زیرا شما منبعی سرشار و تمام نشدنی از مهربانی دارید و خطر مصرف بیش از حد نیز وجود ندارد. مهربانی منبعی بی‌هزینه است و در دسترس».
نامهربانی عمر را کوتاه می کند؟

او درباره عنوان کتاب خود می‌گوید: «در دهه ۱۹۷۰ داستانی درباره خرگوش‌ها شنیدم. یک جفت خرگوش از بقیه بهتر عمل می‌کردند و کاشف به عمل آمد خرگوش‌هایی که تحتِ مراقبت یک محقق مهربان بودند، بهتر از خرگوش‌های دیگر عمل می‌کردند. من به عنوان پزشک، واقعا شگفت‌زده شدم. فکر کردم این داستان واقعا یک پیام فوری است.»
او می‌گوید، مهربان بودن در قبال دیگران بسیار آسان‌تر از مهربان بودن در قبال خود است.

«راه‌های زیادی برای مهربانی کردن در حق و دیگران وجود دارد. در محیط کار، در مدرسه و در خانه، مهربان بودن می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. تکنولوژی در حوزه درمان بسیار پیشرفته شده، اما نمی‌توان مهربانی را شبیه‌سازی کرد. ارتباط بین سلامت روانی و جسمی بسیار حیاتی است.»


چند توصیه برای داشتن یک زندگیِ مهربانانه‌تر از کارشناسِ مهربانی گابریلا وِن ریج:

۱-به دیگران واقعاً گوش بدهید (به جای اینکه در تمام مدت در ذهنتان به دنبال فرمول‌بندی کردن یک پاسخ کوبنده باشید)

۲-بی‌ادبی را با مهربانی پاسخ دهید به شخصی که به شدت در حق شما بی‌ادبانه رفتار کرده فکر کنید و بعد با لحنی دوستانه از او بپرسید «امروز روز سختی داشتی؟ با این کار مهربانی را منتشر می‌کنید.»

۳-کسی که در کنارتان است را در دنیای خودتان شریک شوید. با این کار برای او ارزش قائل شده‌اید. از انسانیت به دور است که در زندگی بی‌توجه، بی‌اعتنا و بی‌عشق از کنار دیگران عبور کنید.

۴-کنش/واکنش. در موقعیتی که به شما نامهربانی می‌کنند و تحریک می‌شوید، یک نفس عمیق بکشید و عقب نشینی کنید.

دارنِل هانت، رئیس بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای، می‌گوید: «فکر می‌کنم در مقطعی زمانی زندگی می‌کنیم که نیاز داریم عقب‌نشینی کنیم و درباره چیز‌هایی تحقیق کنیم که از ما انسان می‌سازد و ظرفیت اینکه در جوامع مختلف انسانی به کار رود، را داشته باشد.»

«ما در عصر قطبی‌شدن سیاسی در جهان به سر می‌بریم، در عصری که شهری شدن باعث شده مردم کمتر از قبل با هم تعامل مستقیم داشته باشند.»

او توضیح می‌دهد: «وقتی مردم رفتار‌های مهربانانه می‌بیند، تشویق می‌شوند این رفتار‌های را تکرار کنند - ما هنوز در حال تلاش برای فهمِ مکانیزم مهربانی هستیم. ما از برج عاج خرد صحبت نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم پژوهش‌ها را برای استفاده از مردم در موقعیت‌های واقعی تولید کنیم.»

منبع: The BBC World
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید