نگاهی به فیلم‌های روی پرده؛ از چشم و گوش بسته و سمفونی نهم تا خانه پدری

نگاهی به فیلم‌های روی پرده؛ از چشم و گوش بسته و سمفونی نهم تا خانه پدری

فیلم مطرب داستان زندگی یک خواننده پیش از انقلاب را در آستانه و پس از پیروزی انقلاب روایت می‌کند. پرویز پرستویی از‌جمله بازیگرانی است که حضور موفقش در فیلم‌های کمدی و جدی تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشته است.

کد خبر : ۷۴۲۱۳
بازدید : ۲۴۴۳
پیشتازی کمدی‌‌ها در اکران‌ پاییزی
بازگشت فیلم توقیف‌شده «خانه پدری» به اکران سینمای ایران بعد از توقیف دوباره خبر خوشحال‌کننده‌ای است و بسیاری از مخاطبانی که در چهار روز نخست اکران این فیلم، موفق به تماشای فیلم تحسین‌شده کیانوش عیاری نشدند، می‌توانند به تماشای این فیلم بنشینند. ۱۰ سال توقیف خانه پدری و اکران‌های پراکنده فیلم در این سال‌ها هر بار، حواشی و واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.
در هفته‌های گذشته در مدت‌زمان توقیف مجدد فیلم، بسیاری از اهالی سینما و منتقدان و مخاطبانی که موفق به دیدن این اثر سینمایی شدند، درباره شرایط ناعادلانه اکران این فیلم اعتراض‌شان را اعلام کردند. مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی و معصومه بافنده از‌جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. اکران هم‌زمان دو فیلم کمدی در هفته‌های گذشته، توانست مخاطبان بسیاری را به سالن‌های سینما بکشاند.
فیلم سینمایی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی که چند روز پیش از اکران عمومی، حواشی متعدد توقیف آن توجه بسیاری را جلب کرد، پس از چند روز تأخیر از زمان اکران و به گفته سازندگانش نقص فنی، نمایش عمومی خود را در تهران و شهرستان‌ها آغاز کرد و در نخستین ساعات اکران رکورد فروش این روز‌های سینما را به خود اختصاص داد. پرویز پرستویی، الناز شاکر‌دوست و مصطفی کیایی بازیگران اصلی «مطرب» را تشکیل می‌دهند و این فیلم تاکنون به فروش چهار میلیارد تومانی دست پیدا کرده و به نظر می‌رسد مطرب می‌تواند عنوان پرفروش‌ترین فیلم فصل را به خود اختصاص بدهد.
این فیلم داستان زندگی یک خواننده پیش از انقلاب را در آستانه و پس از پیروزی انقلاب روایت می‌کند. پرویز پرستویی از‌جمله بازیگرانی است که حضور موفقش در فیلم‌های کمدی و جدی تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشته است و عموما اکران فیلم‌های کمدی که پرستویی در آن ایفای نقش کرده است، با استقبال خوبی از سمت مخاطبان همراه بوده است.
«لس‌آنجلس تهران» از‌جمله فیلم‌های سال‌های اخیر پرستویی بود که بعد از سال‌ها ایفاگر نقشی کمدی بود که این فیلم نتوانست رضایت مخاطبانش را کسب کند و خیلی زود اکران سینما را ترک کرد؛ اما ظاهرا برای پرستویی «مطرب» از حال‌وهوای دیگری برخوردار است و باید دید در هفته‌های آینده این فیلم چه جایگاهی در جدول فروش سینما خواهد داشت.
فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد مؤتمن نیز دیگر فیلم کمدی اکران تازه سینما‌ها است. اساسا نام فرزاد مؤتمن با ساخت فیلم‌های کمدی قرابتی ندارد؛ هرچند پیش‌از‌این تجربه ساخت کمدی «پوپک و مش ماشاالله» باعث شد تا در زمینه ساخت این‌گونه فیلم‌ها بی‌تجربه نباشد. با‌این‌حال «چشم و گوش بسته» هم بعد از فیلم «مطرب» توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و فروش آن به یک میلیارد رسیده است.
امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، محمدرضا صولتی، مانی حقیقی و پوریا پور‌سرخ در این فیلم حضور دارند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «مردی به دست یک زن تبهکار کُشته می‌شود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند. یکی صحنه قتل را ندیده؛ چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده؛ چون ناشنواست! آن‌ها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند». بازگشت دوباره محمد‌رضا هنرمند به سینما اتفاق خوبی است.
کارگردان فیلم‌هایی مانند «مومیایی ۳» و «دزد عروسک‌ها» پس از ۱۷ سال بار دیگر با ساخت «سمفونی نهم» به سینما بازگشت؛ فیلمی که برای نخستین‌بار در جشنواره سی‌و‌هفتم فیلم فجر دیده شد و نظرات متفاوتی درباره آن وجود داشت. بسیاری لحن فیلم را به طنز و جدی بلاتکلیف توصیف کردند و برخی دیگر آن را اثر متفاوتی توصیف کردند. سمفونی نهم به نسبت نخستین اکرانش در جشنواره تا به امروز که راهی اکران عمومی شده است، تغییراتی داشته و باید دید در هفته‌های آینده استقبال از این فیلم چطور خواهد بود.
حمید فرخ‌نژاد در این فیلم در نقش فرشته مرگ ظاهر شده است و ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمانی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «هزارتو» ساخته امیرحسین ترابی از دیگر فیلم‌های اکرانی است که مجموعه فروش آن در هفته‌های آغازین اکران چشمگیر بود و به فروش چهار میلیارد نزدیک می‌شود.
شهاب حسینی و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم را تشکیل می‌دهند و قصه معمایی این فیلم یکی از دلایلی است که توانست مخاطبانی را با خود همراه کند؛ اما به نظر می‌رسد این فیلم با حضور رقبایش در گیشه نمی‌تواند به‌سرعت در جدول فروش بالا برود. «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز که چند هفته‌ای است اکرانش را آغاز کرده، به فروش شش میلیاردی نزدیک می‌شود. این فیلم در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۲ رشته این جشنواره، توانست سه سیمرغ بلورین به دست بیاورد.
روایت کلی این فیلم درباره اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است. نیرو‌های امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های سازمان منافقین در جبهه می‌شوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد می‌خواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند؛ اما داستان طور دیگری رقم می‌خورد. جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، هادی حجازی‌فر و محسن کیایی از‌جمله بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید