صف‌آرایی نظامیان در مقابل ترامپ

صف‌آرایی نظامیان در مقابل ترامپ

با توجه به دخالت ترامپ در امور این سازمان، مقامات ارشد نیروی دریایی آمریکا تهدید کرده بودند همپای ریچارد وی اسپنسر، وزیر نیروی دریایی آمریکا استعفا خواهند داد یا ترجیح می‌دهند که اخراج شوند.

کد خبر : ۷۴۳۷۱
بازدید : ۷۵۷۴
صف‌آرایی نظامیان در مقابل ترامپ
درگیری میان وزیر نیروی دریایی آمریکا، یکی از نظامیان برجسته این کشور با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بالا گرفته است. در حالی که به نظر می‌رسید ترامپ باید در یک جبهه با دیپلمات‌ها در جلسه استماع کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان بجنگد، دایره این جنگ افزایش یافته و حالا نظامیان نیز در مقابل وی صف‌آرایی کرده‌اند.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این درگیری از آنجا آغاز شد که ترامپ متهم به دخالت در امور نیروی دریایی آمریکا مبنی بر لغو یک پرونده نظامی شده است. مقامات دولتی می‌گویند که وزیر نیروی دریایی آمریکا که هدایت گروه «SEAL» را بر عهده دارد تهدید کرده است اگر دستوری که ترامپ داده اجرا شود، وی استعفا خواهد کرد.

البته این خبر ساعاتی بعد به نقل از وی تکذیب شد. اسپنسر در یک کنفرانس امنیتی گفت: «برخلاف باور عمومی من هنوز هستم. من تهدید به استعفا نکرده‌ام.» روزنامه نیویورک تایمز اوایل روز شنبه گزارش داده بود او تهدید به استعفا کرده است. به گزارش رویترز، یک هیات منصفه نظامی در ماه ژوئیه ادوارد گالاگر، رئیس عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا را به دلیل گرفتن عکس با یکی از اعضای داعش محکوم کرد، اما وی را از اتهام دست داشتن در قتل این فرد مبرا دانست.
اگرچه گالاگر به حبس محکوم نشد، اما تنزل درجه یافت. تا اینکه جمعه گذشته ترامپ در این پرونده مداخله کرد و به نیروی دریایی دستور داد درجه گالاگر را به وی بازگردانند و راه را برای بازنشسته شدن او با حقوق کامل هموار کنند. اسپنسر از محاکمه داخلی گالاگر دفاع کرده و آن را ضامن نظم و انضباط درونی یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا دانسته است.
با این حال با توجه به دخالت ترامپ در امور این سازمان، مقامات ارشد نیروی دریایی آمریکا تهدید کرده بودند همپای ریچارد وی اسپنسر، وزیر نیروی دریایی آمریکا استعفا خواهند داد یا ترجیح می‌دهند که اخراج شوند. ترامپ در یک توییت خواستار باقی ماندن گالاگر در این نیرو با درجه پیشین خود شده بود اما وزیر نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ترامپ توییت را به‌عنوان یک دستور تلقی نمی‌کند.
اسپنسر گفت که توییت ترامپ را یک فرمان رسمی نمی‌داند و افزود: برای اقدام در این باره (عفو گالاگر) به دستور رسمی نیاز دارم. یک مقام ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت ماندن یا اخراج گالاگر به تصمیم هیاتی از افسران SEAL نیروی دریایی بستگی دارد که ماه دسامبر تشکیل جلسه خواهد داد.

گالاگر یکی از طرفداران سرسخت ترامپ است و دستور ترامپ مبنی بر تخفیف در مجازاتش جنجال زیادی به پا کرده است. ترامپ او را یکی از افراد برجسته نیروی دریایی آمریکا خوانده و گفته این جنگجو نباید از سوی نیروی دریایی کنار گذاشته شود.
رئیس‌جمهوری آمریکا با شبهه‌دار خواندن موضوع گالاگر گفته است که این پرونده از ابتدا خیلی بد شروع شده است و باید او به کار عادی خود بازگردد. پنتاگون می‌گوید که این توییت را به چشم یک دستور ندیده است اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا به ترامپ هشدار داده‌اند اگر در این‌باره دستور صریحی بدهد عواقب ناخواسته‌ای خواهد داشت.
به گفته مقامات دولت آمریکا، در هشدارهای آن دو آمده است که عواقب ناخواسته می‌تواند کناره‌گیری اسپنسر و دریاسالار گرین باشد. با این حال نظراتی هم وجود دارد که اقدام ترامپ را قانونی می‌داند. تیموتی پارلاتوره، رئیس وکلای گالاگر به نیویورک‌تایمز گفت که این حق رئیس‌جمهور است تا مانع اخراج یک کماندو شود. این وکیل می‌گوید که برای وی جالب است بداند که چگونه وزیر دفاع نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد رئیس‌جمهوری را مجاب کند که لغو دستور آشکار وی موردی عادی تلقی می‌شود. البته دخالت در امور نظامی امری مسبوق به سابق است.
جان اف کندی تنبیه یک سرباز ارتش آمریکا را لغو کرد. حتی ریشه این دخالت‌ها به دوران آبراهام لینکلن نیز می‌رسد. اما کارشناسان می‌گویند کنترل افراد غیرنظامی روی مسائل نظامی، آن هم زمانی که ژنرال‌ها و دریاسالارها اتفاق نظر دارند، محدود است. روز جمعه اسپنسر به صراحت اعلام کرد که پرونده گالاگر را به پیش خواهد برد و گفت که برای برقراری نظم و انضباط، پیشبرد این پرونده لازم و ضروری است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید