نوسان معکوس ارز و سهام

نوسان معکوس ارز و سهام

با وجود اظهارات مقامات دولت مبنی بر تکرار دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹، به نظر می‌رسد برخی فعالان بازار سهام همچنان به حذف این سیاست امیدوار مانده‌اند.

کد خبر : ۷۴۵۳۱
بازدید : ۵۱۹۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
نوسان معکوس ارز و سهام
.
بازار سهام
جدی‌ترین رشد بورس در بازه یک ماهه
شاخص کل بورس پس از آنکه چهارشنبه از حبس زیر محدوده ۳۱۰ هزار واحد رهایی یافت، روز گذشته رشدی پرقدرت را به ثبت رساند تا جای پای خود را بر فراز این مرز محکم‌تر کند. نماگر اصلی بازار سهام شنبه با رشد ۳۳۵۸ واحدی (معادل ۱/ ۱ درصد) به کانال ۳۱۴ هزار واحد رسید.
قیمت پایانی بیش از ۸۰ درصد نماد‌های بورسی معامله‌شده مثبت بود و دادوستد‌ها با صف خرید ۱۸۴ میلیارد تومانی ۱۰۲ نماد به پایان رسید. دیروز تنها یک نماد در صف فروش قرار گرفت. به عقیده کارشناسان تداوم روند صعودی دلار و از سوی دیگر انتظار معامله‌گران برای مشاهده تغییرات مثبت در بودجه ۹۹ زمینه‌ساز رشد پرقدرت دیروز شد.
با وجود اظهارات مقامات دولت مبنی بر تکرار دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹، به نظر می‌رسد برخی فعالان بازار سهام همچنان به حذف این سیاست امیدوار مانده‌اند.
نوسان معکوس ارز و سهام
بازار ارز
درجا زدن دلار در میانه کانال ۱۲ هزار
دلار که در آخرین روز کاری هفته قبل مقاومت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را پشت سر گذاشت، دیروز هم برای ساعاتی به رشد خود تا سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان ادامه داد. با این حال نرخ دلار در بازار تهران ساعت ۱۶ شنبه به ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان رسید.
پیوستن مشروط ۶کشور اروپایی به سازوکار مالی موسوم به اینستکس و جوسازی‌های پیرامون آن از عوامل تاثیرگذار بر بازار‌های داخلی در آغاز هفته بود. شرط این کشور‌ها پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام اعلام شده است. از سوی دیگر آمریکا دیروز نسبت به این اقدام واکنشی منفی نشان داد.
با وجود این، بسیاری از کارشناسان بازار ارز روند این بازار را برای روز‌های آتی صعودی برآورد می‌کنند. این تحلیلگران افزایش سنتی تقاضا در پاییز را عامل تداوم صعود شاخص ارزی کشور می‌دانند.
نوسان معکوس ارز و سهام
بازار سکه
اصلاح قیمت در بازار سکه
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ شنبه به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. این قیمت ۱۰ هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده در هفته قبل است. سکه که طی هفته قبل رشد قابل‌توجه ۱/ ۵ درصدی را تجربه کرده بود، در اولین روز هفته جاری تن به اصلاح اندک قیمت داد.
افت قیمت سکه در پی کاهش نرخ دلار رخ داد. سکه در روز‌های اخیر تماما از دلار پیروی می‌کرد و طلای جهانی که هفته‌های کم‌نوسانی را تجربه می‌کرد، بر قیمت سکه تاثیر چندانی نداشت. با وجود این، قیمت طلای جهانی در آخرین ساعات کاری بازار جهانی صعودی شد.
این رشد در پی سیگنال‌های منفی از مذاکرات تجاری چین و آمریکا اتفاق افتاد. انتظار می‌رود در صورت ثبات متغیر‌ها در بازار جهانی، طلا در روز‌های آتی اثر مثبتی بر قیمت سکه داشته باشد.
نوسان معکوس ارز و سهام
بازار طلای جهانی
شوک ترامپی به بازار طلا
ماه نوامبر برای طلای جهانی بدترین ماه در حدود ۳ سال اخیر بود. افت قیمت طلا و تثبیت آن زیر مرز ۱۵۰۰ دلار عمدتا به دلیل خوش‌بینی فعالان بازار جهانی به نهایی شدن فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا اتفاق افتاد. هر دوی این کشور‌ها طی هفته گذشته از نزدیک بودن این توافق خبر دادند.
با وجود این، ترامپ چهارشنبه اخیر با امضای قانونی در حمایت از هنگ‌کنگ موجب خشم مقامات چین شد. پکن نیز در پاسخ به این عمل، واشنگتن را به اقدام متقابل تهدید کرد. بر این اساس اونس طلا از عصر جمعه تا سطح ۱۴۶۶ دلار صعود کرد.
از این رو بازگشایی مثبت بازار جهانی در روز دوشنبه (در صورت ثبات شرایط) منطقی به نظر می‌رسد. با وجود این طلا همچنان سطح مقاومتی ۱۴۷۰ دلاری را پیش روی خود دارد.
نوسان معکوس ارز و سهام
بازار اوراق مسکن
تاخیر در اجرای طرح بانک مسکن
شنبه قیمت «تسه ۹۶۱۰» تغییر چندانی نداشت و در کانال ۳۹ هزار تومان باقی ماند. از میان ۲۴ امتیاز وام معامله‌شده، قیمت پایانی ۴ نماد مثبت بود و باقی امتیاز‌های وام دادوستد‌ها را در محدوده قرمز قیمتی به پایان رساندند.
به این ترتیب دیروز این اوراق به‌طور متوسط ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست دادند. میانگین قیمت اوراق وام مسکن نیز به کانال ۴۰ هزار تومان نزول یافت. دیروز مدیرعامل بانک مسکن از به تاخیر افتادن اجرای طرح زنجیره تامین اعتبار ساخت مسکن خبر داد.
بانک مسکن این طرح را به جای افزایش سقف تسهیلات مسکن در دستور کار خود قرار داده بود؛ زیرا به بیان مدیرعامل این بانک افزایش سقف وام مسکن موجب افزایش تورم می‌شود. هدف طرح مذکور کاهش هزینه‌های ساخت مسکن و در پی آن کاهش قیمت مسکن است.
نوسان معکوس ارز و سهام
بازار نفت
شیب تند کاهش قیمت نفت
قیمت هر بشکه نفت‌خام آمریکا به ۴/ ۵۵ دلار رسید. نفت WTI تا عصر جمعه در سطح ۵۸ دلار معامله می‌شد؛ اما در ساعات بعدی این روز تا کانال ۵۵ دلار نزول کرد. به این ترتیب افت هفتگی نفت به بیش از ۴درصد رسید. این کاهش قیمت بیشتر مربوط به جلسه آخر هفته اوپک بود.
پس از آنکه خوش‌بینی‌ها به توافق تجاری آمریکا و چین افزایش یافت، برخی تحلیلگران این اتفاق را در راستای بهبود اقتصاد جهانی ارزیابی می‌کردند و احتمال کمتری برای تعمیق کاهش تولیدات اوپک پلاس قائل شدند. وزیر انرژی روسیه نیز در آخرین اظهاراتش مخالفت خود را برای انعقاد قرارداد جدیدی برای تولیدات نفت اعلام کرد.
از سوی دیگر آمار‌ها حاکی از آن است که آمریکا برای اولین بار در ۷۰ سال اخیر، در سپتامبر صادرکننده خالص نفت و فرآورده‌های نفتی شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید