میزان خسارت‌های قطع اینترنت

میزان خسارت‌های قطع اینترنت

به گفته فرزین فردیس، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، قطع اینترنت سراسری در ایران که به‌دنبال وقایع هفته گذشته در برخی شهر‌های کشور رخ داد، هزینه سنگینی بر دوش بنگاه‌های اقتصادی وارد کرده است.

کد خبر : ۷۴۵۶۹
بازدید : ۵۵۰۳
میزان خسارت‌های قطع اینترنت
اتاق بازرگانی تهران در دو نشستی که با حضور معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس اتاق تهران و تعدادی از اعضای هیات نمایندگان در اتاق تهران برگزار شد، به بررسی خسارات تحمیلی قطع اینترنت بر کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها پرداختند.
در این جلسه که نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند صحبت‎هایی درباره نگرانی بخش خصوصی برای عادی‌سازی قطع اینترنت و جلوگیری از قطع مجدد آن مطرح شد. در این نشست نمایندگان بخش‌خصوصی در حوزه کسب‌و‌کار‌های دیجیتال، یک نگرانی جدی خود را پس از تجربه تلخ قطعی شبکه اینترنت در کشور طی روز‌های گذشته، با معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌طور صریح در میان گذاشته و ابراز نگرانی کردند که به‌دنبال بارگذاری شبکه اینترانت ملی طی چند روز اخیر، این باور در نظام تصمیم‌گیری کشور تقویت شود که در هر وضعیت بحرانی، می‌توان دکمه قطع شبکه اینترنت سراسری در کشور را فشرد و جای خالی آن را با شبکه ملی اطلاعات پر کرد.

برآورد خسارت‌های قطع اینترنت
از این رو نمایندگان بخش‌خصوصی در این نشست، یکی از وظایف تازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تفهیم و قانع‌سازی تصمیم‌گیران کشور با این هدف عنوان کردند که در سایه استقرار شبکه ملی اطلاعات، فشردن دکمه قطع شبکه سراسری اینترنت در کشور، حتی به‌طور موقت هم منطقی و عقلانی نیست؛ چراکه به‌رغم تجربه بارگذاری شبکه ملی اطلاعات طی هفته گذشته و رفع محدود مشکل دسترسی‌ها در بخشی از حوزه‌ها، این شبکه هنوز توان کارکردی بالایی برای پاسخ‌دهی به نیاز‌های اصلی در کشور را ندارد.
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری ایران از تلاش این وزارت‌خانه برای جلوگیری از تکرار قطع وسیع اینترنت در کشور خبر داد و همراهی و هم‌صدایی با پارلمان بخش خصوصی برای شفاف‌سازی و روشن کردن تبعات و هزینه‌های پیدا و پنهان قطعی اینترنت را خواستار شد.
وی طی توضیحاتی قطعی اینترنت را تصمیمی خارج از این وزارت‌خانه عنوان کرد و گفت: به‌دنبال قطع شبکه سراسری اینترنت در کشور، چندین تیم متخصص در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کاهش خسارات ناشی از آن به مردم و صاحبان کسب‌و‌کار به‌طور شبانه‌روز وارد عمل شدند و چندین مجوز برقراری مجدد اینترنت به ویژه در حوزه تامین نیازمندی شرکت‌های هواپیمایی و خبرگزاری‌ها را از شورای امنیت کشور دریافت کردیم.

ناظمی با بیان اینکه پس از اتصال دوباره شبکه سراسری اینترنت، وظیفه دیگری در این وزارت‌خانه تعریف شد و آن شفاف‌سازی هزینه‌ها و خسارات قطعی اینترنت در ابعاد مختلف در کشور و ارائه و تشریح آن برای مسوولان تصمیم‌گیر کشور است، افزود: به همین منظور، طی چند روز گذشته جلسات و ملاقات‌های معاونان و مدیران این وزارت‌خانه با بخش‌های مختلف کشور که متحمل خسارات ناشی از قطعی اینترنت شده‌اند، آغاز شده و در تلاش هستیم تا پس از مستندسازی هزینه‌های برآورد شده، این اطلاعات را برای شفاف‌سازی و آگاهی حاکمیت، در اختیار دستگاه‌های تصمیم‌گیر کشور قرار دهیم.
وی از اتاق بازرگانی تهران و تشکل‌های مرتبط به حوزه اقتصاد فناوری و دیجیتال خواست تا برآورد‌های خود را از خسارات و هزینه‌هایی که متوجه کسب‌و‌کار‌های این بخش شده است مستند کنند و در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهند.
به گفته فرزین فردیس، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، قطع اینترنت سراسری در ایران که به‌دنبال وقایع هفته گذشته در برخی شهر‌های کشور رخ داد، هزینه سنگینی بر دوش بنگاه‌های اقتصادی وارد کرده است.

خسارت روزانه مستقیمی که کسب‌و‌کار حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات طی چند روز اخلال در اینترنت سراسری کشور متحمل شده رقمی معادل ۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. وی با اشاره به برآورد و تخمینی از هزینه‌های مستقیم قطعی چند روزه اینترنت در کشور اشاره کرد: با توجه به رقم تولید ناخالص داخلی کشور، می‌توان سهم ۶/ ۱ درصدی اقتصاد اینترنتی را از تولید ناخالص داخلی محاسبه کرد. خسارت مستقیم حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات روزانه رقمی معادل ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.
همچنین این اتفاق هزینه‌های فرصت ازدست‌رفته و هزینه‌های پنهان نیز به همراه داشته است که جبران آن مستلزم صرف زمان و توان بالایی است. خسارت روزانه۶۰ میلیون دلاری قطع اینترنت بر حوزه ICT کشور در حالی است که به گفته افشین کلاهی، یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، فرار سرمایه‌گذاران خارجی از اقتصاد دیجیتال کشور را تنها بخشی از خسارت‌های پنهان قطعی چند روزه شبکه سراسری اینترنت در کشور عنوان کرد.
وی ضمن آنکه بارگذاری شبکه ملی اطلاعات طی چند روز قطعی اینترنت طی هفته گذشته را اقدامی بزرگ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست، این خطر را نیز جدی تلقی کرد که قطع شبکه اینترنت و جایگزینی حتی موقتی و چند روزه آن با شبکه ملی ارتباطات، به رویه‌ای عادی بدل شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید