سریال کرگدن، نمایش یک مافیای بزرگ

سریال کرگدن، نمایش یک مافیای بزرگ

چند خط داستان به عنوان ویترین یک سریال جدید کافی است تا مخاطب تکلیف خودش را بداند. چالش، مافیا و یک گروه پنج نفره که رفاقتی صمیمی دارند؛ عباراتی آشنا که چند وقتی است هر سریالی در شبکه نمایش خانگی تولید می‏شود حداقل یکی از این‌ها را در خلاصه داستان خود دارد.

کد خبر : ۷۴۵۷۱
بازدید : ۳۳۶۷
سریال کرگدن، نمایش یک مافیای بزرگ
سوسن سیرجانی | شبکه نمایش خانگی این روز‌ها که تلویزیون با ۲۰ شبکه فقط یک سریال دیدنی در کنداکتور خود دارد، فعال‌تر از همیشه به حیاتش ادامه می‏دهد. سریال مانکن رو به اتمام است و مجموعه کرگدن به‌تازگی منتشر شده است. خبر‌های مختلفی از پخش چند مجموعه جدید دیگر هم به گوش می‏رسد.
کرگدن مانند چند مجموعه اخیر این رسانه پر‌بازیگر است و تبلیغات زیادی پیش از پخش آن صورت گرفته. این سریال با محدودیت سنی ۱۲ سال منتشر می‏شود و با ویژگی‏های اکشنی که دارد، بیشتر مخاطب نسل جوان را نشانه رفته است. این یعنی همه قرار نیست از دیدنش لذت ببرند. سه قسمت از کرگدن منتشر شده و بیشتر بازیگران وارد داستان شده‏اند. با بیان این مقدمه نگاهی به قصه، عوامل سازنده و گروه بازیگران این مجموعه داشته‌ایم.

کرگدن قرار است چه قصه ای بگوید؟

یکی از ترفند‌های تبلیغاتی سریال‏های جدیدی که در شبکه نمایش خانگی تولید می‏شوند، متفاوت جلوه دادن مجموعه جدید است. «کرگدن» هم از این قاعده مستثنا نیست. سازندگان این مجموعه از همان روز‌های ابتدایی که تصمیم به ساخت این سریال گرفتند، مدام خبر‌هایی را منتشر می‏کردند تا مردم را در انتظار محصول جدید بگذارند.
در اردیبهشت ماه سال جاری وقتی هنوز حتی لیست بازیگران این مجموعه قطعی نشده بود در سایت‏های مختلف، خبر رونمایی از لوگوی سریال به چشم می‏خورد. شعار کرگدن «نه شکار می‏کند و نه شکار می‏شود» را مدام در پست‏های فضای مجازی مربوط به این سریال می‏شد دید. عبارت اولین مجموعه «اکشن» شبکه نمایش خانگی هم ترفند تبلیغاتی دیگری بود که سازندگان کرگدن آن را به سریال خود الصاق کرده بودند.
بالاخره بعد از تبلیغات محیطی، فضای مجازی، رونمایی در بنیاد فارابی و... این مجموعه در ۱۶ آبان ماه منتشر شد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده: «۵ جوان، به واسطه مهارت‏هایشان وارد چالش کرگدن می‏شوند و این سرآغاز رفاقت بین آنهاست، فارغ از اینکه چالش کرگدن از طرف یک مافیای بزرگ و پرقدرت طراحی شده ‏است و ماجرا‌های غیرقابل پیش‏بینی را رقم می‏زنند.»
همین چند خط داستان به عنوان ویترین یک سریال جدید کافی است تا مخاطب تکلیف خودش را بداند. چالش، مافیا و یک گروه پنج نفره که رفاقتی صمیمی دارند؛ عباراتی آشنا که چند وقتی است هر سریالی در شبکه نمایش خانگی تولید می‏شود حداقل یکی از این‌ها را در خلاصه داستان خود دارد.
شبکه نمایش خانگی تفاوتی بزرگ با تلویزیون دارد و آن انعطاف این رسانه در ممیزی‏های تصویری است. در رسانه ملی نمی‏شود از مافیا گفت: نه اینکه حرف زدن درباره این موضوع مشمول سانسور می‏شود بلکه وقتی می‏خواهید از مافیا، چالش و چند جوان امروزی صحبت کنید برای باورپذیر شدن باید رنگ و لعابی به آن‌ها بدهید.
نوع پوشش خانم‏ها، خانه‏ ها، ماشین‏ها، روابط، دفاتر کار و... همه وسیله‏ای هستند تا سازندگان یک سریال در شبکه نمایش خانگی را به سمتی ببرد که از ۵۰ دقیقه هر قسمت، بخش بزرگی را در اختیار قدرت پرداختن به موارد بالا قرار دهد. سه قسمت از «کرگدن» توزیع شده است، اما به جرات می‏توان گفت: قصه‌ای که تعریف شده به اندازه یک قسمت هم پیش نرفته است.
این مجموعه هم مانند نمونه‏های پیشین خود مثل «نهنگ آبی»، «ممنوعه»، «مانکن» و... درگیر ظواهر است، اما با وجود این ویژگی سعی می‏کند قصه‌گو هم باشد. در واقع ما با پنج جوان سر و کار نداریم بلکه با تعداد زیادی کاراکتر روبه‏رو هستیم که هنوز روند سریال در حال شخصیت‌پردازی آن‌ها است.
این تعدد شخصیت‏ها هم از آن قلاب‏هایی است که سازندگان سریال‏های شبکه نمایش خانگی برای به دام انداختن مخاطب به شدت مورد استفاده قرار می‏دهند و آنقدر نسخه تکراری شده است که مانند نمونه‏های اولیه تولید شده در این رسانه مثل «قلب یخی»، «عاشقانه»، «آسپرین» و... جز سردرگمی مخاطب در میان خرده‌داستان‏ها، جذابیتی ایجاد نمی‏کند.
با نگاهی کلی «کرگدن» نقاط ضعف و قوتی دارد که با گذشت سه قسمت بیشتر آن‌ها را نمایان کرده، اما نمی‏توان به‌طور قطعی درباره این مجموعه نظر داد. امیدواریم در ادامه مخاطب را با اتفاقی ویژه شگفت‌زده کند.

عوامل سازنده
کیارش اسدی‌زاده، کارگردان سریال کرگدن پیش از این به واسطه نویسندگی و کارگردانی دو فیلم سینمایی تلخ اجتماعی به نام «گس» و «شکاف» شناخته می‏شد. او اعلام کرده علاقه‏ای به سریال‏سازی ندارد، اما داستان کرگدن او را برای ساخت آن ترغیب کرده با این شرط که هم تهیه‌کنندگان و هم بازیگران کار چارچوب سینمایی را حفظ کنند.
این دومین فعالیت اسدی‌زاده در شبکه‏ی نمایش خانگی است. او پیش از این در سریال «هشتگ خاله سوسکه» به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته. اسدی‌زاده پیش از شروع فیلمبرداری کرگدن، آخرین اثر سینمایی خود «موج اف ام، ردیف ۴۸» را به پایان رساند که هنوز به اکران نرسیده است.
تعدادی از بازیگرانی که در این اثر سینمایی با او همکاری داشته‏اند، در مجموعه کرگدن هم او را همراهی می‏کنند. فیلمنامه کرگدن به قلم مشترک مهرداد کوروش‌نیا و علی اصغری نوشته شده است. کوروش نیا کارگردان و نویسنده‏ با‌سابقه‏ی تئاتر است، اما سال گذشته تجربه نویسندگی سریال «ممنوعه» برای شبکه نمایش خانگی را پشت سر گذاشته. علی اصغری نیز پیش از این نویسندگی فیلم‏های سینمایی «دهلیز»، «آب نبات چوبی» و «فصل فراموش فریبا» را بر عهده داشته.
کرگدن دومین همکاری این تیم نویسندگی است که در بسیاری از مسایل به «ممنوعه» شبیه است. آنجا هم یک دار و دسته قدرتمند با نام ته‌جنگی روی زندگی همه شخصیت‏های داستان سایه انداخته بودند. در کرگدن هم شخصیت‏های افشین و ونوشه سردسته یک مافیای بزرگ هستند که چند جوان را وارد چالش می‏کنند. ممنوعه دایره روابط چند جوان را نشان می‏داد. کرگدن هم حول محور زندگی ۵ جوان می‏گردد. فلش‌بک‏های مدام و تعلیق داستانی زیاد هم از شباهت‏های دیگر این دو مجموعه است.

بازیگران
تعداد زیادی از گروه بازیگران سریال کرگدن از تئاتر آمده‏اند. این مسئله کمک بزرگی به این مجموعه کرده است. چون بازیگران تئاتر از پس نقش‌هایشان به‌درستی برآمده‏اند و این موضوع به‌نوعی برگ برنده سریال محسوب می‌شود. البته این قاعده یک استثنا هم دارد و آن مصطفی زمانی است.
زمانی که به واسطه سریال شهرزاد به شهرتی بیش از پیش رسید. همان بازی را در کرگدن ارائه می‌دهد که در تمام کار‌های او دیده‌ایم. یک تلخی همیشگی که در صدا و حرکاتش در هر نقشی قرار می‌گیرد، مدام تکرار می‌شود. او قهرمان موتور سواری است، از طبقه فرودست جامعه است و در چند دقیقه اولیه سریال می‌میرد، اما مرگش مبهم است.

سارا بهرامی بازیگر تئاتری که با سریال «پروانه» جلیل سامان به دنیای تصویر راه پیدا کرد و حالا سال‏ها است در نقش‏های متفاوت او را می‏بینیم، در کرگدن نقش رها را بازی می‌کند یک پارکور‌کار عصبی که عشقش را از دست داده. بهرامی مثل همیشه بازی‏های حسی و اکت‏های درستی دارد.

پوریا رحیمی سام یکی دیگر از آن گروه پنج نفره است که بار کمدی کل سریال بر روی شانه‏های اوست. رحیمی سام بازیگر نقش کاظم است و با اینکه تجربیات بازی در تئاتر در نمایش کاراکترش به او کمک‏های فراوانی کرده، اما در‌نهایت مشکل از فیلم‌نامه است که او را بدلی نچسب از هومن سیدی در سریال عاشقانه نشان می‌دهد. تکه‌پراکنی‏های بی‏مورد و شوخ‌طبعی در بدترین شرایط‏ها از ویژگی‏های بارز شخصیت کاظم است.

گیسو و دانیال دو جوان دیگری هستند که در کنار بقیه گروه پنج نفره حاضر در چالش را کامل می‏کنند. هدی زین الدین در نقش گیسو متفاوت‌تر از نقش‏های قبلی خود بازی کرده و می‏شود به آینده این بازیگر امیدوار بود.
بانیپال شومون با فیزیک خاصی که دارد در نقش یک فایتر به نام دانیال حضور دارد. شومون بازیگر خوبی است، اما هنوز در سریال کرگدن با جزئیات به شخصیت او پرداخته نشده.

الهام کردا دیگر بازیگر موفق تئاتری است که برای اولین بار در نقش یک زن فم فتال به نام کیانا در سریال کرگدن حضور دارد. این نقش می‏تواند چالش خوبی برای کردا باشد تا مخاطب شبکه نمایش خانگی او را در قامتی متفاوت ببیند. سرکرده‏های اصلی مافیای سریال کرگدن افشین و ونوشه عظیمی هستند.

محمد امین بازیگر نوظهوری که در سریال ممنوعه دیده شد، نقش افشین را بر عهده دارد. او خیلی برای این نقش مناسب نیست و هنوز آنقدر در بازیگری قدرت پیدا نکرده که نقش یک صاحب تشکیلات مافیایی را بازی کند. البته شاید هم عمدی در انتخاب او وجود داشته برای بیان مسایلی مربوط به آقازاده‌ها. باید منتظر بود و دید.

ونوشه هم نقشی است که به پانته آ. پناهی‏ها رسیده. او را بیشتر در نقش زن‏های زجر دیده و شکست‌خورده دیده‌ایم. اما حالا او قدرتمند است و باید چند قسمت دیگر بگذرد تا به درستی بتوان درباره نقش او اظهار نظر کرد.

ستاره پسیانی، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی، شراره دولت آبادی، نادر فلاح و... دیگر بازیگران این سریال هستند.
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید