مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، ۶۰ ساله شد

مازراتی سفارشی محمدرضا پهلوی، ۶۰ ساله شد

این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین‌های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری ۲۵۰ جی‌تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونر‌های جهان را به مازراتی جلب کرد.

کد خبر : ۷۴۵۷۴
بازدید : ۳۰۰۶۷
مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی با سفارش محمدرضا پهلوی ساخته شد

مازراتی این ماه شصت ساله شدن یکی از مهم‌ترین مدل‌هایش را جشن می‌گیرد که به سفارش محمدرضا پهلوی، ساخته شد.

در اواخر دهه پنجاه میلادی، مازراتی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، یک کوپه اسپرت به نام ۳۵۰۰ جی‌تی به بازار عرضه کرد. این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین‌های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری ۲۵۰ جی‌تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونر‌های جهان را به مازراتی جلب کرد.
مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
مدل ۳۵۰۰ جی‌تی در اواخر دهه ۵۰ مازراتی را از ورشکستگی نجات داد

محمدرضاپهلوی اواخر سال ۱۹۵۸ مدل جدید مازراتی را سوار شد و آن را پسندید. او، اما از کارخانه خواست به جای موتور شش سیلندر، ماشین او را با موتور قوی‌تر هشت سیلندر بسازد.

مازراتی برای این کار ناگزیر شد طراحی ماشین را کاملا تغییر دهد و در نتیجه ماشین جدیدی ساخته شد که کارخانه آن را ۵۰۰۰ جی‌تی نامید.

اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر سال ۱۹۵۹ با نام "شاه پارس" در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد.
مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
باقیمانده یک دستگاه مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی بیش از ۵۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شد

از شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. مازراتی سال بعد ۵۰۰۰ جی‌تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش‌های بیشتری دریافت کرد.

به جز محمدرضا پهلوی، کریم آقا خان، امام شیعیان اسماعیلی و جیانی آنیلی، مدیر وقت فیات، از جمله خریداران مشهور این ماشین بودند. تنها ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی نظیر گیا، پینین‌فارینا و برتونه ساخته شد.

۵۰۰۰ جی‌تی همچنان یکی از باارزش‌ترین ماشین‌های کلکسیونی جهان است. تابستان امسال یک دستگاه از این ماشین که بیش از پنجاه سال در انبار مانده بود در حراجی موسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار فروخته شد.

کاروزریا تورینگ سال گذشته به مناسبت شصت سالگی "شاه پارس" نمونه‌ای مدرن از این ماشین را براساس مازراتی گرن‌توریزمو ساخت.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
کانسپت "ویژن تی" چهره جدید شاسی‌بلند‌های هیوندای را نمایش می‌دهد
هیوندای در نمایشگاه لس‌آنجلس ایده‌ای از ظاهر نسل بعدی مدل توسان را نمایش داد. توسان جدید قرار است در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود و عکس‌هایی که از مدل استتار شده این ماشین در حال آزمایش گرفته شده نشان می‌دهد جلوی ماشین به کانسپتی که در لس‌آنجلس رونمایی شد شبیه است.

کانسپت "ویژن تی" چهره جدید شاسی‌بلند‌های هیوندای را نمایش می‌دهد که در آن چراغ‌ها با جلوپنجره ترکیب شده است. جلوپنجره ماشین از شبکه‌ای از دریچه‌های کوچک شکل گرفته که در حرکت برای خنک کردن موتور باز می‌شوند و هنگام توقف بسته هستند.
مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
هیوندای قرار است دو سال دیگر نسل جدید توسان را به بازار عرضه کند

خطوط تیز و زاویه‌دار، نمایی اسپرت و عضلانی به بدنه داده‌اند. ابعاد ماشین کمی بیشتر از مدل کنونی توسان است و احتمالا از بزرگ‌تر شدن این ماشین در نسل بعدی خبر می‌دهد.

هیوندای اطلاعات فنی این کانسپت را منتشر نکرده است، اما می‌دانیم که نسل بعدی توسان علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم ساخته خواهد شد.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
سومین مدل الکتریکی فولکس‌واگن از اواخر سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد
مهم‌ترین ماشین فولکس‌واگن در نمایشگاه لس‌آنجلس، کانسپتی بود که قرار است مبنای ساخت سومین مدل الکتریکی کارخانه باشد.

این کانسپت که نامش "آی‌دی اسپیس ویژن" است، فرم استیشن دارد و تولیدش از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. فولکس‌واگن می‌گوید نمونه‌های متفاوتی از این ماشین را در بازار‌های چین، اروپا و آمریکای شمالی عرضه خواهد کرد.

ماشین یک موتور ۲۷۵ اسب بخاری دارد که نیروی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. یک موتور ده اسب بخاری هم در جلوی ماشین قرار دارد که به طور موقت چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهد. به گفته کارخانه، ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۹۰ کیلومتر حرکت کند.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
فولکس‌واگن می‌گوید ماشین با هر بار شارژ تا ۵۹۰ کیلومتر حرکت می‌کند

فولکس‌واگن به تازگی تولید اولین مدل الکتریکی خود به نام ID.۳ را آغاز کرده است. مدل الکتریکی بعدی یک شاسی‌بلند به نام ID.۴ است که در سال ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد.

گروه خودروسازی فولکس‌واگن که دوازده کارخانه خودروسازی از جمله پورشه، آئودی، سئات و اشکودا را شامل می‌شود، برای ساخت ماشین‌های الکتریکی و هیبرید در پنج سال آینده بیش از ۶۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
پاپ فرانسیس برخلاف رهبران پیشین کلیسای کاتولیک از ماشین‌های ارزان استفاده می‌کند

ماشین جدید رهبر کاتولیک‌های جهان یک شاسی‌بلند ارزان ساخت رومانی است. کارخانه داچیا، زیرمجموعه رنو، هفته گذشته این ماشین را که براساس مدل داستر ساخته شده به واتیکان هدیه کرد.

داستر با توجه به نیاز‌های پاپ تغییر داده شده است. ماشین کمی پایین‌تر آورده شده تا پیاده و سوار شدن آسان‌تر شود و صندلی عقب هم راحت‌تر از مدل‌های معمولی داستر است. به رسم ماشین‌های پیشین پاپ، اتاقی شیشه‌ای هم روی سقف ماشین ساخته شده است.

داستر، پس از رنو کپچر دومین شاسی‌بلند کوچک پرفروش در اروپا است.

این اولین باری نیست که پاپ داچیا سوار می‌شود. او سه سال پیش در سفر به ارمنستان از مدل لوگان، که در ایران به نام تندر ۹۰ تولید می‌شود، استفاده کرد.

مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
لامبورگینی در سال ۲۰۱۷ یک مدل ویژه اوراکان به پاپ هدیه داد

پاپ فرانسیس به قناعت و زندگی ساده معتقد است و با انتخاب ماشین هایش این سبک زندگی را نمایش می‌دهد. در حالی که رهبران پیشین کلیسای کاتولیک بر ماشین‌های گران‌قیمتی نظیر مرسدس-بنز یا رنج‌روور سوار می‌شدند، پاپ فرانسیس از ماشین‌های ارزان و معمولی استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، لامبورگینی یک دستگاه مدل اوراکان را که با رنگ رسمی واتیکان رنگ‌آمیزی شده بود به پاپ هدیه کرد. این ماشین پس از آن که پاپ آن را تبرک و امضا کرد در یک حراجی نزدیک به یک میلیون دلار فروخته شد و درآمدش به چند خیریه داده شد.
مازراتی سفارشی شاه ایران شصت ساله شد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید