آیا "۵G" روزنامه‌نگاری را نجات می‌دهد؟

آیا "۵G" روزنامه‌نگاری را نجات می‌دهد؟

واشنگتن پست تصمیم دارد با امواج میلی‌متری تکنولوژی ۵ G. برای انتقال سریع‌تر و مطمئن‌تر گزارش‌ها، عکس‌ها و ویدئوها، تجربه‌های جدیدی از کار روزنامه‌نگارانش به دست بیاورد.

کد خبر : ۷۴۶۱۴
بازدید : ۱۱۵۸۶
آیا
ندا لهردی | اگر از یک روزنامه‌نگار بپرسید که چه پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌هایی در دنیای تکنولوژی می‌تواند کار آن‌ها را راحت‌تر کند، احتمالا مواردی مانند باتری‌های لپ‌تاپ با طول عمر بیشتر، دسترسی به وای‌فای در طول پرواز که واقعا قابل استفاده باشد و یک کد تقلبی برای دسترسی به رتبه‌بندی‌های بهتر و دیده‌شدن در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر و البته نتایج جست‌وجوی گوگل را نام می‌برد. با این همه، اما شرکت AT&T ایده متفاوتی دارد و آن ارتباط بی‌سیم به کمک ۵ G. است.

این شرکت بزرگ مخابراتی هفته گذشته از همکاری خودش با بنگاه رسانه‌ای واشنگتن‌پست برای استفاده از تکنولوژی ۵ G. در فرآیند گزارش‌نویسی کاغذی خبر داد. این شرکت در پستی که در وبلاگش در رابطه با این موضوع منتشر کرده، اعلام کرد: «AT&T و واشنگتن‌پست برای آینده دیجیتالی روایت و شرح وقایع همکاری می‌کنند.
تیم‌های کاری در هر دو شرکت قرار است قالب کاری جدیدی را تجربه کرده و ببینند که آیا روزنامه‌نگاری فراگیر می‌تواند در دنیایی که به سرعت پیشرفت می‌کند و با تکنولوژی ۵ G. مرتبط می‌شود، عملکرد بهتری داشته باشد یا خیر.» روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارشی در این رابطه منتشر کرد و به جزئیات این همکاری پرداخت
آن‌ها در این گزارش اعلام کردند: «واشنگتن پست تصمیم دارد با امواج میلی‌متری تکنولوژی ۵ G. برای انتقال سریع‌تر و مطمئن‌تر گزارش‌ها، عکس‌ها و ویدئوها، تجربه‌های جدیدی از کار روزنامه‌نگارانش به دست بیاورد. به این ترتیب دفتر مرکزی واشنگتن‌پست به ۵ G. و تکنولوژی‌های وابسته آن متصل خواهد شد.
واشنگتن پست و AT&T یک آزمایشگاه نوآوری را در ساختمانی راه‌اندازی می‌کنند تا روش‌هایی را پیدا کنند که تکنولوژی می‌تواند به بهبود امکانات روزنامه‌نگاری کمک کند.»

این همکاری در واقع آخرین مورد از فهرست همکاری‌های شرکت مخابراتی AT&T با جا‌هایی مانند باشگاه فوتبال آمریکایی کابوی‌های دالاس، لیگ تابستانی بسکتبال حرفه‌ای و حتی شرکت اوبر در زمینه ارتباطات ۵ G. است.
با این حال این سوال مطرح است که چرا واشنگتن‌پست برای این همکاری انتخاب شده و ۵ G. چه کاری می‌تواند بکند که دیگر انواع ارتباطات بی‌سیم از انجام آن عاجزند؟ «مو کاتیبت» مدیر ارشد بازاریابی بخش تجاری شرکت AT&T در این مورد گفته است: «بنگاه رسانه‌ای واشنگتن‌پست همیشه یکی از رسانه‌هایی بوده که در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین پیشرو بوده‌اند.»

با این حال، اما آن‌هایی که مخاطب پیگیر و جدی روزنامه واشنگتن‌پست بوده‌اند، خوب می‌دانند که این روزنامه تا پیش از خریده شدن آن توسط جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون در سال ۲۰۱۳، اغلب تمایل چندانی به همراهی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید نداشته است.
این موضوع دست‌کم تا پیش از انتشار آنلاین این روزنامه در سال ۱۹۹۵ با میزبانی وب AT&T و الگوی اشتراک ارائه شده توسط شرکت AOL - که به نام جوهر دیجیتالی شناخته می‌شد و هفت ماه بعد متوقف شد- کمتر احساس می‌شد. این در حالی است که در اتاق خبر واشنگتن‌پست هنوز روند رشد ۵ G. نامشخص و مبهم است؛ اما از دیدگاه بزوس این روزنامه هیچ آسیبی برای پهنای باند ارتباطات بی‌سیم یا حتی سیمی هم ندارد.
با این حال کاتیبت این عدم شفافیت درباره شیوه تاثیرگذاری ۵ G. بر روزنامه‌نگاری را یک مزیت می‌داند و می‌گوید: «این بخش زیبای این همکاری است. ما می‌خواهیم این را کنار هم و با واشنگتن‌پست کشف و پیدا کنیم.» با این وجود نماینده روابط‌عمومی واشنگتن پست هیچ جزئیاتی در این مورد اعلام نکرده است.

خدمات ۵ G. شرکت AT&T که در حال‌حاضر یکی از سریع‌ترین این خدمات در نوع خودش است و با نام تجاری ۵ G+ ارائه می‌شود، قرار است با تنظیماتی خاص در داخل اتاق خبر این روزنامه ارائه شود. به عبارت دیگر نباید انتظار داشت که امکان دسترسی به این سرویس در خیابان K. در قلب شهر واشنگتن و جایی که دفتر مرکزی این روزنامه قرار دارد، وجود داشته باشد.
چنین استفاده‌ای از ارتباطات ۵ G. ممکن است چندان هم کامل و بی‌نقص نباشد. بیانیه خبری که روزنامه واشنگتن‌پست در این زمینه منتشر کرد، اعلام می‌کرد که گزارشگران این روزنامه قرار است از امواج میلی‌متری ۵ G. برای پوشش اخبار اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها در سواحل غربی یا توفان در جنوب‌شرقی، استفاده کنند.
با این حال، اما چنین موارد استفاده‌ای با محدوده سرویس امواج میلی‌متری ۵ G. شرکت AT&T در شهر، سازگاری و همخوانی ندارد.

از طرفی شرکت AT&T هنوز هیچ نقشه پوشش‌دهی از سرویس امواج میلی‌متری ۵ G. منتشر نکرده است و در عوض اعلام می‌کند که این سرویس تنها در مناطق منتخب در بیست و یک شهر در دسترس قرار دارد و منطقه کلمبیا که اغلب به نام واشنگتن شناخته می‌شود، در بین آن‌ها وجود ندارد.
همان طور که گفته شد، به‌عنوان مثال این سرویس در مناطق روستایی بخش سونوما در کالیفرنیا که تابستان گذشته در محاصره آتش‌سوزی بود، وجود ندارد و این طبیعتا نمی‌تواند برای پوشش‌دهی اخبار چنین حوادثی مناسب و کاربردی باشد. با این حال، اما AT&T به‌تازگی اعلام کرده است که این شرکت به‌زودی خدمات ۵ G. خودش را در پانزده شهر ارائه می‌دهد و هنوز واشنگتن جزو آن‌ها نیست.
نقشه‌هایی که این شرکت به‌تازگی ارائه کرده است، پوشش‌دهی گسترده‌تری برای این سرویس را نشان می‌دهند، در حالی که بعضی از آن مناطق به این سرویس با سرعت پایین‌تری دسترسی دارند. این نقشه‌های گرافیکی که اولین نقشه‌های پوشش‌دهی خدمات ۵ G. شرکت AT&T هستند، شامل پوشش خدمات امواج میلی‌متری نیستند.
این در حالی است که کاتیبت معتقد است انتشار نقشه پوشش این سرویس الگو‌های توسعه متراکمی را نشان می‌دهد که طبیعتا در حال گسترش هستند و به‌زودی به خارج از مناطق شهری هم می‌رسند.

کاتیبت همچنین درباره کاربرد‌های سرویس امواج میلی‌متری ۵ G. در روزنامه‌نگاری می‌گوید: «چنین امکانی نه‌تن‌ها لوکس و تجملی نیست، بلکه یک ضرورت است. به‌عنوان مثال پخش آزمایشی ویدئوی بازی‌های گلف اوپن توسط شبکه فاکس‌اسپورت در سال ۲۰۱۸ نشان داد این ویدئو که کیفیت و اطلاعات آن برای تماشاگرانش اهمیت داشت، برای پخش بهتر نیازمند ارتباط ۵ G. بود.»
با این اوصاف، چنین رویداد‌ها و موقعیت‌هایی می‌تواند بازار خوبی برای خدمات ۵ G. باشد. با این حال، آینده روزنامه‌نگاری در همراهی چنین تکنولوژی‌هایی چطور خواهد بود؟ یک روزنامه‌نگار باتجربه معتقد است که شاید بهتر باشد امکانات ۵ G. را فراموش کرد و در عوض روی ارائه خدمات بهتر برای خوانندگان و مخاطبان در ابزار‌هایی که در حال‌حاضر دارند، تمرکز کرد.
«مندی جنکینز» مدیرکل نشریه خبری محلی Compass Experiment که با همکاری بنیاد رسانه‌ای McClatchy و گوگل منتشر می‌شود، در این مورد می‌گوید: «۵ G. هنوز از واقعیت تکنولوژیکی بازار‌های محلی ما دور است.
در حال‌حاضر، ما باید همچنان روی ارائه اخبار محلی بیشتر به افراد بیشتر تا حد امکان، متمرکز باشیم و این به معنای استفاده از ابزاری است که مردم بتوانند ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید