کدام دسته از بانوان کمتر بچه‌دار می‌شوند؟

افراد تحصیلکرده مرجع به شمار می‌روند و می‌توانند روی دیگر گروه‌های سنی تاثیر بگذارند، بنابراین در سیاست‌های جمعیتی تغییر در باور و رفتار آن‌ها باید مد نظر قرار گیرد و تعادل در اشتغال، فرزندآوری و تحصیلات بانوان، ضروری است.

کد خبر : ۷۴۶۲۹
بازدید : ۶۴۶۶
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت در ایران اعلام کرد که کمترین نرخ باروری و بیشترین نرخ باروری در جامعه متعلق به کدام قشر می‌باشد.
دکتر سید حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران درباره کمترین نرخ باروری در ایران را متعلق به افراد تحصیلکرده دانست و گفت: آن‌ها گروه مرجع نیز به شمار می‌روند و در حال حاضر بیشترین فرزندآوری در کشور متعلق به بانوان بی‌سواد و کم سواد زیر ۲۵ سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بانوان ایرانی هرچه تحصیلکرده‌تر می‌شوند، هم فرزند کمتری به دنیا آورده و هم دیرتر فرزند می‌آورند.

وی گفت: افراد تحصیلکرده مرجع به شمار می‌روند و می‌توانند روی دیگر گروه‌های سنی تاثیر بگذارند، بنابراین در سیاست‌های جمعیتی تغییر در باور و رفتار آن‌ها باید مد نظر قرار گیرد و تعادل در اشتغال، فرزندآوری و تحصیلات بانوان، ضروری است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران افزود: هم اکنون ۱۶ درصد زنان باردار کشور در سن بیش از ۳۵ سال قرار دارند و بارداری در سنین بالا رو به افزایش است در حالی که در ۱۵ سال گذشته میزان زنان باردار در این رده سنی ۶ درصد بود.
بارداری در سنین بالا اگر با مراقبت‌های خاص خود و غربالگری‌های لازم از نظر بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی انجام شود، خطری برای مادر و فرزند نخواهد داشت.

وی با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور ادامه داد: میزان باروری کلی در سال ۹۵ به میزان ۲۰.۸ بوده است که این رقم در سال جاری ۱.۸ برآورد می‌شود و این به معنای بحران در سیاست‌های جمعیتی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید